Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94874 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #110 Gepost op: 7 november 2011, 21:09:48
Herkenbare wagens op de snelweg zorgen voor een juist onrustig verkeersbeeld en zelfs filevorming.. De verkeersstroom wordt onderbroken en men remt af, sommigen gaan krampachtig rijden met als gevolg steeds harder remmende voertuigen. Een paar kilometer erachter staat men vervolgens stil, met alle gevaren van dien. De zogenaamde spookfiles..Tel daarbij op dat maar weinig mensen een politievoertuig in durven halen en je ziet vervolgens dus een heel ''gat'' ontstaan op de snelweg. Ik ben voorstander van meer onherkenbare voertuigen op de weg.

Onnodig linksrijden lokt ander onacceptabel verkeersgedrag uit, ben ik met je eens. De veroorzaker (linksrijder) zou wat dat betreft zwaarder beboet mogen worden dan de rechts-inhaler.

Ik zou jou standpunt wel willen omdraaien, Dinges. Doordat er zo weinig herkenbare wagens op de snelweg te zien zijn, weet men niet hoe te reageren als er ineens wél een rijd. Tevens was ik van mening dat herkenbare wagens juist ietsje harder rijden als toegestaan, en continu inhalend om juist filevorming te voorkomen (heeft geloof ik naam, kan er ff niet opkomen).

Wat betreft links rijden. Ik rijd een 1.2 Kangoo, kan prima meekomen in het verkeer, maar is niet te vergelijken met de zakenbolides die gas geven en zo weg zijn. Als ik een vrachtwagen inhaal en bij het volgende hm-paaltje rijdt er nog een én ik rijd netjes 120/125 km/h, dan zal ik nooit dat gat induiken, maar door gaan met inhalen tot ik aan de vrachtwagen(s) voorbij ben. Als er dan een zakenbolide zo ongeveer over mij heen wil inhalen, dan wel wil tripleren, is dat zijn probleem. Officieel gezien kán hij mij niet inhalen zonder zelf een overtreding te begaan, ik rijd immers de maximum geldende snelheid.
Geduld is ver te zoeken en verkeersinzicht net zo min, als er in de colonne auto's namelijk wel genoeg afstand zou worden gehouden, zodat ik naar rechts kan én eenmaal bij de volgende vrachtwagen weer naar links om die ook in te halen, zou ik dat doen. Ben ik daarmee een notoire linksrijder, maybe, maar zoals al aangegeven, gedragingen in het verkeer hebben reacties die niet altijd netjes zijn.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #111 Gepost op: 7 november 2011, 21:17:51
(heeft geloof ik naam, kan er ff niet opkomen).


Surveillance.

En men weet dondersgoed hoe te reageren, vandaar die opstroping van verkeer. Mits het surveillancevoertuig boven de max. blijft rijden is er niets aan de hand, maar als het de toegestane max. gaat rijden, of net ietsjes daaronder, is het hommeles.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 7 november 2011, 21:18:42
Onnodig linksrijden lokt ander onacceptabel verkeersgedrag uit, ben ik met je eens. De veroorzaker (linksrijder) zou wat dat betreft zwaarder beboet mogen worden dan de rechts-inhaler.
Ik betrap mij soms ook op dingen als men onnodig links blijft plakken, maar ik heb daar echt een hekel aan.
Net als dat je 3 rijstroken hebt en ze maar op de middelste blijven rijden en er een wereld van ruimte is op de rechter rijstrook, dan denk ik: "doe eens gek en ga naar rechts."
Op de A28 tussen Zwolle en Lankhorst is zo'n plek.

Ik zou jou standpunt wel willen omdraaien, Dinges. Doordat er zo weinig herkenbare wagens op de snelweg te zien zijn, weet men niet hoe te reageren als er ineens wél een rijd. Tevens was ik van mening dat herkenbare wagens juist ietsje harder rijden als toegestaan, en continu inhalend om juist filevorming te voorkomen (heeft geloof ik naam, kan er ff niet opkomen).
Inhalende surveillance toch?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #113 Gepost op: 7 november 2011, 21:21:59


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #114 Gepost op: 7 november 2011, 22:38:47
Ik betrap mij soms ook op dingen als men onnodig links blijft plakken, maar ik heb daar echt een hekel aan.
Net als dat je 3 rijstroken hebt en ze maar op de middelste blijven rijden en er een wereld van ruimte is op de rechter rijstrook, dan denk ik: "doe eens gek en ga naar rechts."
Op de A28 tussen Zwolle en Lankhorst is zo'n plek.
Inhalende surveillance toch?

Dat was idd de term die ik zocht.

Bij 3 rijbanen blijf ik zo lang als ik kan op de middelste baan, mooiste wat je kan hebben. Rechts alle vrachtwagens/langzaamverkeer, in het midden iedereen die braaf de maximum snelheid rijd en links  de snelle jongens (liefst met blauw/blauw/stop-politie achter zich  998765)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #115 Gepost op: 7 november 2011, 22:50:47
Dat was idd de term die ik zocht.

Bij 3 rijbanen blijf ik zo lang als ik kan op de middelste baan, mooiste wat je kan hebben. Rechts alle vrachtwagens/langzaamverkeer, in het midden iedereen die braaf de maximum snelheid rijd en links  de snelle jongens (liefst met blauw/blauw/stop-politie achter zich  998765)
Ofwel jij vindt het leuk om je zoveel mogelijk niet aan de regel 'rechts-houden' te houden?  :-X


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #116 Gepost op: 7 november 2011, 23:10:47
Ofwel jij vindt het leuk om je zoveel mogelijk niet aan de regel 'rechts-houden' te houden?  :-X

Nee, zo zie ik het niet. Als het drie baans is en er is nauwelijks vrachtverkeer, oftewel er word rechts ook gewoon de maximum snelheid gereden, zul je mij daar aantreffen. Echter rond drukke wegen of rond spitstijd, wanneer er zo ongeveer lange linten van vrachtwagens rechts zitten, heb ik weinig behoefte om steeds ieder gaatje op te zoeken en naar rechts te gaan. Dit word dus mede veroorzaakt doordat je nooit de ruimte krijgt of kunt vinden om weer de volgende vrachtwagen in te halen. Ik rijd altijd netjes de maximum snelheid, dus ik houd het verkeer in die zin niet op.

Bij 2 baans wegen zit ik netjes rechts, alleen besluit ik soms om links te blijven ookal is de volgende vrachtwagen net ietsje verder weg en zou ik naar links kunnen. Als het druk verkeer is en er dus het risico is dat ik "klem" gereden ga worden door het verkeer op de linkse baan blijf ik zelf dus links zitten tot ik klaar ben met inhalen wat ík wil inhalen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #117 Gepost op: 8 november 2011, 00:29:49
Ik rijd nog wel eens van Deventer naar het Hoge noorden en kom dan met gemak 0 gestreepte auto's tegen. (Ja ik ben me bewust van de onopvallende surveillances). Juist die streepjes auto's hebben op zich al een sturende werking in het verkeer.

Ik rij regelmatig op mijn eigen ring A10 en kom zelden een wagen tegen van mijn eigen dienst. Is nou eenmaal zo, en eigenlijk ook logisch. met geluk 2 wagens voor 32 km A10, staande houdingen altijd buiten de ring (in BBK) en we rijden ook A1, A2, A4, A5, A8, A9. Immers de KLPD trekt zich steeds meer terug. Dat was niet op tijd bekend dus is er niet op ingespeeld.
Maar al met al: ga voor 24 uur op een gemiddelde kruising in de eigen woonplaats staan en tel het aantal politie voertuigen dat je tegen komt. Valt tegen hoor!

En daarom is de pakkans in Nederland ook zo klein!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #118 Gepost op: 8 november 2011, 00:35:13
Herkenbare wagens op de snelweg zorgen voor een juist onrustig verkeersbeeld en zelfs filevorming.. De verkeersstroom wordt onderbroken en men remt af, sommigen gaan krampachtig rijden met als gevolg steeds harder remmende voertuigen.

Dit bestrijd ik ten stelligste! Vroeger Was er het spitsteam, dat stond op invoeg punten om de verkeersdoorstroming te bevorderen. Dat werkte absoluut want mensen voelden zich bekeken door de politie. Mensen lieten ruimte, gingen zich zo gedragen als ze ooit geleerd hadden.
Helaas werd in de jaren werd de taak van het Spitsteam aangepast en is het zelfs opgeheven. Maar ik heb zelf ondervonden dat het werkt! Gewoon op een puntstuk gaan staan, knippers (oranje of blauw) aan en mensen zijn braaf! Files worden absoluut minder, maar ja je kan moeilijk op elke toerit een politiewagen neer zetten.

Het toont gewoon aan: mensen weten hoe ze zich moeten gedragen maar ze willen het niet.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #119 Gepost op: 8 november 2011, 07:42:36
Nee, zo zie ik het niet. Als het drie baans is en er is nauwelijks vrachtverkeer, oftewel er word rechts ook gewoon de maximum snelheid gereden, zul je mij daar aantreffen. Echter rond drukke wegen of rond spitstijd, wanneer er zo ongeveer lange linten van vrachtwagens rechts zitten, heb ik weinig behoefte om steeds ieder gaatje op te zoeken en naar rechts te gaan. Dit word dus mede veroorzaakt doordat je nooit de ruimte krijgt of kunt vinden om weer de volgende vrachtwagen in te halen. Ik rijd altijd netjes de maximum snelheid, dus ik houd het verkeer in die zin niet op.

Bij 2 baans wegen zit ik netjes rechts, alleen besluit ik soms om links te blijven ookal is de volgende vrachtwagen net ietsje verder weg en zou ik naar links kunnen. Als het druk verkeer is en er dus het risico is dat ik "klem" gereden ga worden door het verkeer op de linkse baan blijf ik zelf dus links zitten tot ik klaar ben met inhalen wat ík wil inhalen.

Ik vind je argument om op een 3-baans weg "in het midden te blijven" rijden niet stroken met je verhaal op 2 baans weg
Want op een 2 baansweg vind je het normaal om naar rechts te gaan, terwijl dan ook niet weet of je ruimte krijgt om de volgende vrachtwagen weer in te halen, toch?
Daarnaast speel je in het bovenstaande verhaal voor (eigen) rechter en/of komt het "ikke,ikke" ook naar voren.

Je vind namelijk dat als jij de max. snelheid rijd je niemand hindert/op houd    Hiermee speel je voor (eigen) rechter  daarnaast weet je niet wie je hindert/op houd....misschien wel die onherkenbare politiewagen  die ergens heen moet zonder OGS    

Wat is er erg aan om iemand met haast even voor te laten gaan daar het gaatje groot genoeg is om naar rechts te gaan zodat deze je kan passeren .......

Men gunt elkaar gewoon niets meer in het verkeer