Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94342 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #120 Gepost op: 8 november 2011, 10:49:21
Ik vind je argument om op een 3-baans weg "in het midden te blijven" rijden niet stroken met je verhaal op 2 baans weg
Want op een 2 baansweg vind je het normaal om naar rechts te gaan, terwijl dan ook niet weet of je ruimte krijgt om de volgende vrachtwagen weer in te halen, toch?
Daarnaast speel je in het bovenstaande verhaal voor (eigen) rechter en/of komt het "ikke,ikke" ook naar voren.

Je vind namelijk dat als jij de max. snelheid rijd je niemand hindert/op houd    Hiermee speel je voor (eigen) rechter  daarnaast weet je niet wie je hindert/op houd....misschien wel die onherkenbare politiewagen  die ergens heen moet zonder OGS    

Wat is er erg aan om iemand met haast even voor te laten gaan daar het gaatje groot genoeg is om naar rechts te gaan zodat deze je kan passeren .......

Men gunt elkaar gewoon niets meer in het verkeer

Dat men niets gunt in het verkeer was mij al duidelijk. Helaas leverd dit gewoon een actie-reactie op.
Op een 2 baans weg links blijven rijden terwijl er rechts ruimte is (en dan bedoel ik echt ruimte,geen gaatje van 100 meter tot de volgende vrachtwagen) is vragen om problemen. Je komt ze tegen die over je heen gaan als ze kunnen, zelfs tripleren heb ik al wel eens meegemaakt.

Als iedereen netjes afstand houd zodat je ook op een normale manier kunt inhale als die behoefte er is, zou ik dat zeker doen. Het gebeurd mij echter te vaak dat je soms een heel lint van auto's, bumper-aan-bumper, voor moet laten gaan voor je er weer langs kunt. Ik kijk dus goed in mijn spiegel, zie ik veel verkeer achter me zitten en is er nog een vrachtwagen die ik wil gaan inhalen blijf ik links. Is het heel rustig achter me, ga ik braaf naar rechts.

Wat betreft het niet weten wat je ophoud als je links blijft zitten, danwel op de middelste baan blijft rijden en stel dat dit een onherkenbare politiewagen  die ergens heen moet zonder OGS is. Erg jammer, maar zonder OGS is hij gewoon een verkeersdeelnemer ! Aan het voertuig kan ik het niet zien, dus dat zal per definitie mijn aanname zijn, gewoon een automobilist.

Met het risicio dat er een discussie komt in een discussie, ik snap dat er meldingen zijn waar je zonder OGS op af gaat. Wat ik niet snap is waarom zo'n rit niet onder "OS" word gereden, in iedergeval tot vlak bij het incident. Zo kunnen de boefjes niet horen dat je in aantocht bent, maar weet het overige verkeer wél dat je met een dringende taak bezig bent.

blijf ik zelf dus links zitten tot ik klaar ben met inhalen wat ík wil inhalen.
Ik wil hiermee juist niet mijn ikke-ikke mentaliteit benadrukken, ik doe genoeg vrijwilligerswerk in een jaar om dat tegen te durven spreken. Wat ik bedoel is dat ik achter het stuur van mijn eigen auto zélf bepaal wanneer die naar links of rechts gaat, niet die bumperklever met knipperende koplampen (tenzij vergezeld van blauw/blauw  998765)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #121 Gepost op: 8 november 2011, 17:39:57
Wat betreft het niet weten wat je ophoud als je links blijft zitten, danwel op de middelste baan blijft rijden en stel dat dit een onherkenbare politiewagen  die ergens heen moet zonder OGS is. Erg jammer, maar zonder OGS is hij gewoon een verkeersdeelnemer ! Aan het voertuig kan ik het niet zien, dus dat zal per definitie mijn aanname zijn, gewoon een automobilist.

Met het risicio dat er een discussie komt in een discussie, ik snap dat er meldingen zijn waar je zonder OGS op af gaat. Wat ik niet snap is waarom zo'n rit niet onder "OS" word gereden, in iedergeval tot vlak bij het incident. Zo kunnen de boefjes niet horen dat je in aantocht bent, maar weet het overige verkeer wél dat je met een dringende taak bezig bent.

Een politie-agent mag voor uitvoeren van zijn functie harder rijden dan maximaal is toegestaan  daar hoeven ze geen OGS voor te voeren.
Hierdoor kunnen zij namelijk voor hen rijdende auto's controleren, anders zouden ze alleen langzamer verkeer controleren.

Daarnaast blijft het voor eigen rechter spelen:  'ik rij de maximale snelheid, dus die ander mag me niet inhalen anders rijd die te hard....."
Ook de kilometertellers onderling hebben afwijkingen   als jij op je teller 120 rijd    dan zit ik achter je en wil je inhalen want ik rij op de tomtom qua snelheid  dan rij ik op mijn teller 127 km.    En al rij ik 140 km per uur, dat is mijn verantwoording en niet van een andere automobilist, die zich wel aan de snelheid houd en het vertikt even naar links te gaan omdat...........


blijf ik zelf dus links zitten tot ik klaar ben met inhalen wat ík wil inhalen.
Ik wil hiermee juist niet mijn ikke-ikke mentaliteit benadrukken, ik doe genoeg vrijwilligerswerk in een jaar om dat tegen te durven spreken. Wat ik bedoel is dat ik achter het stuur van mijn eigen auto zélf bepaal wanneer die naar links of rechts gaat, niet die bumperklever met knipperende koplampen (tenzij vergezeld van blauw/blauw  998765)

Het wel of niet vrijwilligerswerk doen, heeft niets met de ik-mentaliteit te maken die jij (dus) laat zien op de weg.  Die weer wordt benadrukt in dit antwoord...........

Nee, het geven van lichtsignalen mag niet  maar het geeft wel aan dat je dus genoeg ruimte hebt om even naar rechts te gaan.

En als die je dan links inhaalt dan was er zeker genoeg ruimte   >:D


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #122 Gepost op: 8 november 2011, 18:09:16
Bij/aan elke verkeerslicht een camera hangen.    

Het door rood rijden lijkt momenteel wel een nationale sport
(door oranje rijden is ook al "normaal" terwijl dit eigenlijk ook gewoon stoppen is behalve als niet meer op een normale manier gestopt kan worden...dat kan bijna niemand meer..)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #123 Gepost op: 8 november 2011, 19:53:28
Een politie-agent mag voor uitvoeren van zijn functie harder rijden dan maximaal is toegestaan  daar hoeven ze geen OGS voor te voeren.

Een agent mag wel meer dingen die een gewone burger niet mag, maar moet die burger er dan ook rekening mee houden dat die agent harder wil kunnen, of is het dan een kwestie van "vraag-antwoord"?
(als die agent er langs wil met +20 km/u, en jij rijdt de maximale snelheid, waarom geeft die agent dan niet even een knippertje blauw/blauw, en richtingaanwijzer links, dan is het toch voor elke verkeersdeelnemer duidelijk dat het een hulpverleningsvoertuig met dringende taak betreft?)
Heeft volgens mij niets te maken met "eigen rechter spelen", eerder met handhaven van verkeersregels...

Ander voorbeeld:
(als er bij de supermarkt 4 kassa's open zijn, en bij 2 kassa's staan 2 mensen te wachten, bij 1 kassa 4 mensen, en bij 1 kassa 1 persoon, ben ik dan "verplicht" om achter die rij met 2 mensen te gaan staan?)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #124 Gepost op: 8 november 2011, 20:30:35
Een politie-agent mag voor uitvoeren van zijn functie harder rijden dan maximaal is toegestaan  daar hoeven ze geen OGS voor te voeren.
Hierdoor kunnen zij namelijk voor hen rijdende auto's controleren, anders zouden ze alleen langzamer verkeer controleren.
Mee eens, maar als het om inhalend surveilleren gaat, dan hebben ze vast ook wel geduld tot ze er langs kunnen. Als mijn gedrag dusdanig hinderend is, mogen ze mij uiteraard tot stoppen manen voor een gesprek.
Hebben ze heel veel haast, dan zullen ze dat écht kenbaar moeten maken zoals weetje_hgl ook voorsteld


Daarnaast blijft het voor eigen rechter spelen:  'ik rij de maximale snelheid, dus die ander mag me niet inhalen anders rijd die te hard....."
Ook de kilometertellers onderling hebben afwijkingen   als jij op je teller 120 rijd    dan zit ik achter je en wil je inhalen want ik rij op de tomtom qua snelheid  dan rij ik op mijn teller 127 km. Ik rijdt op zulde momenten ook eerder 125 als 120 km/h   En al rij ik 140 km per uur, dat is mijn verantwoording en niet van een andere automobilist, die zich wel aan de snelheid houd en het vertikt even naar links te gaan omdat...........Wie is hier nu de aso in het verhaal, de persoon die zich wel aan de max V houdt of de gene die vind dat hij harder mag omwille van een overvolle agenda of welk ander lame excuse dan ook.

Het wel of niet vrijwilligerswerk doen, heeft niets met de ik-mentaliteit te maken die jij (dus) laat zien op de weg.  Die weer wordt benadrukt in dit antwoord...........
Overigens is het onder eigen verantwoordelijkheid 140km/h rijden net zo "ïkke-ikke" als dat ik besluit nog even die vrachtwagen in te halen, alleen overtreed ik geen regels, die ander wel  998765

Nee, het geven van lichtsignalen mag niet  maar het geeft wel aan dat je dus genoeg ruimte hebt om even naar rechts te gaan.
Volgens de bumperklever en dat hoeft niet altijd mijn mening te zijn  ^-^

basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #125 Gepost op: 8 november 2011, 20:35:45
Een agent mag wel meer dingen die een gewone burger niet mag, maar moet die burger er dan ook rekening mee houden dat die agent harder wil kunnen, of is het dan een kwestie van "vraag-antwoord"?
(als die agent er langs wil met +20 km/u, en jij rijdt de maximale snelheid, waarom geeft die agent dan niet even een knippertje blauw/blauw, en richtingaanwijzer links, dan is het toch voor elke verkeersdeelnemer duidelijk dat het een hulpverleningsvoertuig met dringende taak betreft?)
Heeft volgens mij niets te maken met "eigen rechter spelen", eerder met handhaven van verkeersregels...

Heb je enig idee wat voor schrik reactie het kan geven als die onherkenbare politiewagen even "een knippertje blauw/blauw" geeft?
Dan ga je wel (schijnheilig) naar rechts?  Waarom niet voor iemand die er voor kiest om harder te rijden dan toegestaan?  Het heeft dus alles met eigen rechter spelen te maken.  

Daarnaast hoeft de poltie-wagen géén hulpverleningsvoertuig met een dringende taak te zijn om harder te mogen rijden dan max. is toegestaan.  Voor het uitvoeren van oa verkeerscontrole mogen ze harder rijden als zij dit met OGS doen, dan rijd opeens iedereen volgens de regeltjes......dus weg controle.  


In plaats van "een knippertje blauw/blauw" zie ik liever een bord met rode letters  STOP - POLITIE  of als je (eindelijk naar rechts gaat)  
POLITIE - VOLGEN    en dan een goed gesprek / bekeuing omtrent het niet rechts rijden (omdat jij vind dat je daar niet hoeft te rijden)

Maar wat ik al eerder zei, gebeurt dat bijna niet, helaas.  
Met gevolg, een hoop irritatie (beide zijde), bumperklevers en dat er rechts wordt ingehaald.

Zullen we maar B.O.T. gaan?
  
Nieuw idee voor een veiliger verkeer:
Camera's op de snelwegen die onnodig links rijden constateren.    ;)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #126 Gepost op: 8 november 2011, 20:37:57
Wie is hier nu de aso in het verhaal, de persoon die zich wel aan de max V houdt of de gene die vind dat hij harder mag omwille van een overvolle agenda of welk ander lame excuse dan ook.

Beide    het is namelijk ook aso om links te blijven rijden

al schijn je dat niet zo te voelen...........want jij doet het "goed"


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #127 Gepost op: 8 november 2011, 20:57:48
Beide    het is namelijk ook aso om links te blijven rijden

al schijn je dat niet zo te voelen...........want jij doet het "goed"

Klopt  ;)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #128 Gepost op: 8 november 2011, 23:52:57
Het door rood rijden lijkt momenteel wel een nationale sport
(door oranje rijden is ook al "normaal" terwijl dit eigenlijk ook gewoon stoppen is behalve als niet meer op een normale manier gestopt kan worden...dat kan bijna niemand meer..)

Heeft allemaal te maken met veranderde wetgeving en mentaliteit van de mens. Vroeger (rot woord) was het door rood rijden verboden. Punt! Nu moeten we aangeven hoeveel seconden het rood was of hoeveel meters er tussen het voertuig en het VL zaten. Zo ook met allerlei andere zaken, dus zie je een verschuiving. Men rijdt nu standaard 110-120 waar 100 mag en 130-140 waar 120 mag. Er kan toch niet opgetreden worden ivm afwijkende meetapparatuur en iedereen doet t dus krijg ik toch geen bon. Zo was het ook met fiets verlichting. Het kost jaren om dat er uit te krijgen.
Zo zie je trouwens wel meer van trends in het verkeer. Blauwe lampjes, harde muziek en raam open, mist lampen, geen richting aangeven, niet rechts houden. Momenteel stikt het weer van de "ik zit zonder brandstof" gevallen. Ik kwam vandaag zelfs een rws medewerker tegen die maar een kannetje peut meeneemt zodat het "pechgeval" eerder weg zou zijn.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #129 Gepost op: 9 november 2011, 08:18:05
Overigens is het onder eigen verantwoordelijkheid 140km/h rijden net zo "ïkke-ikke" als dat ik besluit nog even die vrachtwagen in te halen, alleen overtreed ik geen regels, die ander wel   998765

Dat ligt er nog maar aan, immers ben je verplicht zoveel mogelijk rechts te houden...