Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #140 Gepost op: 10 november 2011, 10:37:54
Wat ik mij nu zit af te vragen en niet zo snel kan vinden. Heeft dit ook daadwerkelijk geleid tot minder verkeersslachtoffers in die categorie. Want daar is het uiteindelijk voor in het leven geroepen.

Als dit daadwerkelijk zo is, heb je iig voldoende fundament om het door te trekken naar de overige rijbewijzen of iig naar categorie B.

Voor C/D zou je kunnen zeggen met moet eerst zoveel jaar aantoonbare rijervaring bezitten of eerst alleen een motorwagen/bakwagen.

Ik heb wel eens ergens een onderzoek daarover gelezen, ik weet helaas niet meer waar. Het was een heel breed onderzoek over verkeersongevallen/ aantallen in europa en daarin werd idd het zogenaamde beginners rijbewijs meegenomen. Het bleek niet zo heel veel te schelen, maar dat kwam meer omdat de registraties in alle landen weer anders gebeurd en dus moeilijk vergelijkbaar is.

De andere vraag is: gaat het heel veel geld kosten om het in te voeren?

Waarom zullen we het dan niet doen?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #141 Gepost op: 10 november 2011, 12:17:30
Wat ik mij nu zit af te vragen en niet zo snel kan vinden. Heeft dit ook daadwerkelijk geleid tot minder verkeersslachtoffers in die categorie. Want daar is het uiteindelijk voor in het leven geroepen.

Als dit daadwerkelijk zo is, heb je iig voldoende fundament om het door te trekken naar de overige rijbewijzen of iig naar categorie B.

Voor C/D zou je kunnen zeggen met moet eerst zoveel jaar aantoonbare rijervaring bezitten of eerst alleen een motorwagen/bakwagen.

Dus C/D., zoals nu bij het LZV certificaat eerst 5 jaar aantoonbare praktijkervaring met het besturen van C-E voertuigen.
Dus eerst 5 jaar ervaring met rijbewijs B en dan pas C en of D


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #142 Gepost op: 10 november 2011, 21:57:01
Klopt, en met het huidige nieuwe beginnersrijbewijs (2todrive) kan je dus met 17 jaar een rijbewijs hebben + 5 jaar C/D erbij halen (22 jaar) + 5 jaar LZV (27 jaar). Als je dan nog niet weet hoe je del moet nemen aan het verkeer....
En naar aanleiding van mijn eerdere opmerking ook pas na 5 jaar rijervaring de mogelijkheid om aan het rij-instructeurs certificaat te beginnen.

En elke X-jaren opnieuw even laten zien dat je het nog kan! (over de X zijn we nog niet uit)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #143 Gepost op: 10 november 2011, 22:32:34
Vandaag ritje Deventer-Lisse-Deventer gedaan. Werd op gegeven moment ingehaald door grote "leasebak" met goed 130/140 op de teller, met een niet handsfree bellende bestuurder. Bracht me op het volgende idee, de carkit koppelen aan de snelheidsmeter. Zodra de telefoon gaat en er wordt opgenomen de snelheid gedoseerd laten zakken tot 100 km/h, wat je eigenlijk dwingt rechts te gaan rijden. Dit voorkomt dat je links blijft hangen, je aandacht niet bij het verkeer hebt en ongemerkt steeds harder gaat rijden.

PS zowaar 1 opvallende klpd wagen gezien en op de terug weg tegemoedkomend 1 onder prio 1.  998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #144 Gepost op: 10 november 2011, 22:46:57
Vandaag ritje Deventer-Lisse-Deventer gedaan. Werd op gegeven moment ingehaald door grote "leasebak" met goed 130/140 op de teller, met een niet handsfree bellende bestuurder. Bracht me op het volgende idee, de carkit koppelen aan de snelheidsmeter. Zodra de telefoon gaat en er wordt opgenomen de snelheid gedoseerd laten zakken tot 100 km/h, wat je eigenlijk dwingt rechts te gaan rijden. Dit voorkomt dat je links blijft hangen, je aandacht niet bij het verkeer hebt en ongemerkt steeds harder gaat rijden.

PS zowaar 1 opvallende klpd wagen gezien en op de terug weg tegemoedkomend 1 onder prio 1.  998765

hahahaha Ik vindt het een geniaal en baanbrekend idee! Alleen dan "dwingt om rechts te gaan rijden" dat is nu al niet zo dus zal zo ook niet gaan werken. Maar de koppeling snelheid-carkit  O0
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #145 Gepost op: 10 november 2011, 23:17:34
Vandaag ritje Deventer-Lisse-Deventer gedaan. Werd op gegeven moment ingehaald door grote "leasebak" met goed 130/140 op de teller, met een niet handsfree bellende bestuurder. Bracht me op het volgende idee, de carkit koppelen aan de snelheidsmeter. Zodra de telefoon gaat en er wordt opgenomen de snelheid gedoseerd laten zakken tot 100 km/h, wat je eigenlijk dwingt rechts te gaan rijden. Dit voorkomt dat je links blijft hangen, je aandacht niet bij het verkeer hebt en ongemerkt steeds harder gaat rijden.

PS zowaar 1 opvallende klpd wagen gezien en op de terug weg tegemoedkomend 1 onder prio 1.  998765
Boeiende gedachtegang, maar hoe koppel je een carkit aan een niet handsfree bellende bestuurder?


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #146 Gepost op: 11 november 2011, 09:33:44
Boeiende gedachtegang, maar hoe koppel je een carkit aan een niet handsfree bellende bestuurder?

Zijn die er dan nog???  ;D En als straks het bedrag boven de 200 euro komt, zijn echt de laatste die-hards wel verdwenen hoor!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #147 Gepost op: 11 november 2011, 09:39:02
Helpt niks, dat hogere bedrag, 200 is niet genoeg. Rijbewijs een tijdje kwijt i.c.m. grotere pakkans is volgens mij beter.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #148 Gepost op: 11 november 2011, 09:50:02
Die pakkans blijft natuurlijk klein, er zijn 100.000 forensen per dag en 1000-en kilometers asfalt. Daar kan je nooit genoegd dienders voor de straat opschoppen. En rijbewijs invorderen gaat ook niet, want het is en blijft een overtreding.
De oplossing is dus het al vaker genoemde idee van het puntenrijbewijs..... zoveel puntjes per jaar = invordering rijbewijs
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #149 Gepost op: 11 november 2011, 10:16:22
Helpt niks, dat hogere bedrag, 200 is niet genoeg. Rijbewijs een tijdje kwijt i.c.m. grotere pakkans is volgens mij beter.

Dan gaan we een exorbitant hoge boete geven voor het niet hans-free bellen, zeg 1000 euro. Als de persoon in kwestie kan aantonen op een politieburo dat hij alsnog een carkit heeft aangeschaft, wordt er 750 euro kwijtgescholden. Heeft een beller al een carkit, maar gebruikte hij deze niet, dan blijft het bedrag van 1000 euro staan. Succes zou ik zeggen.  098uo
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV