Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94284 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #160 Gepost op: 20 november 2011, 13:36:46
En dat in Amerika, ik vraag me af hoeveel ongevallen dit al heeft opgeleverd....
Ik denk al heel wat :-\


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #161 Gepost op: 20 november 2011, 19:56:28
Ik had even niks te mopperen dus mijn tijd maar aan iets zinloos' besteed. Lijst van alle geopperde ideeën tot nog toe:

Weginrichting:
  • Rotondes gelijk maken in heel Nederland v.w.b. voorrang van fietsers.
  • Eenduidige regels voor bromfietsen op de rijbaan.
  • Vangrails zijn levensgevaarlijk voor motorrijders. Plaats een rand onder de vangrail, zodat motorrijders niet doormidden gehakt kunnen worden door een vangrailpaaltje.
  • Pas de maximum snelheid op een weg aan aan het gevaar op én naast de weg, en zorg dat de weginrichting daarbij past. Staan er bomen binnen 5 meter naast de weg? Dan mag er op die weg gewoon geen 80 gereden worden, dat is levensgevaarlijk. Maak de weg dus smaller met suggestiestroken om ervoor te zorgen dat het verkeer ook 60 en geen 80 of harder rijdt. Wanneer een wegbeheerder een weg 80 of 100 km/uur wil maken, dan moet hij er voor zorgen dat er of vangrails naast staan of dat de vaste obstakels zoals bomen en gebouwen ver genoeg van de weg afstaan om geen gevaar te zijn voor verkeer dat de macht over het stuur verliest.
  • Op drukke wegen zorgen voor vrijliggende fietspaden
  • Verhoogde rijbaan scheiding duidelijker zichtbaar maken. Te gevaarlijk nu voor motorrijders.
  • dynamische verkeersdrempels
  • rotondes met een dergelijke voorziening dat hulpdiensten deze gewoon rechtdoor kunnen nemen. Ook dus met obstakels (dynamisch) waardoor de rotonde normaal zijn functie behoudt maar bij hulpdiensten met OGS een kruising wordt.

Verkeerslichten/ verlichting:
  • Een verkeerslicht dat laat zien hoe lang je de tijd hebt voor rood/oranje en groen. (Voordeel is dat je langzamer gaat rijden als de cirkel kleiner wordt omdat je weet dat het licht gaat verspringen.)
  • LED verlichting met intensiteit voor dag en nacht.
  • Een intelligent verkeerslicht dat rekening houdt met weersomstandigheden, verkeersaanbod en snelheid. Een amerikaan heeft hiervoor al een uitvinding gedaan.
  • Koppel hieraan een verkeerslicht beinvloedingsysteem waarbij hulpdiensten een vrije doorgang krijgen.
  • Zet lantarenpalen in bochten en op rotondes in de binnenbocht. Ten eerste heb je er dan minder van nodig, en ten tweede schuift een motorrijder hier niet tegenaan wanneer hij onderuit gaat.
  • Alle straatverlichting moet LED verlichting worden. Betere verdeling van het licht en goedkoper;
  • Stoplicht op oranje voor groen
  • slimme inductielussen
  • verkeerslichten alleen in de spits aanzetten voor verkeersregulering. Mensen leren dan ook weer de verkeersregels te hanteren
  • zoveel mogelijk verkeerslichten vervangen voor rotondes, fietstunnels/ - bruggen e.d.
  • voetgangers lichten vervangen voor het engelse systeem van knipperbollen (branden = veilig/ knipper = uitkijken)

Rijbewijs:
  • Voer een 10 jaarlijks rijexamen in, en boven de 65 een 5 jaarlijks rijexamen.
  • Introduceer een puntensysteem, met ook strafpunten bij kleinere overtredingen.
  • Rijbewijs sneller en langer kwijt bij alcohol in het verkeer.
  • tijdelijk rijbewijs voor jongeren tussen de 18 en 23 jaar en die alleen laten rijden onder toezicht van iemand die langer die 10 jaar in het bezit is van een rijbewijs.
  • Afschaffen van het rijbewijs en net als in alle andere landen een rijvergunning invoeren. Vergunningen zijn veel makkelijker in te trekken en aan het verstrekken ervan zijn eisen te stellen
  • eisen voor rijles instructeurs verzwaren, nu kan iedereen met een rijbewijs (zelfs een beginnersrijbewijs) rij-instructeur worden.
  • 1x in de tien jaar een theorietoets bij het verlengen van het rijbewijs bij het CBR
  • Gelijk aan het A rijbewijs, een rijbewijs "in stappen". Dus een voertuigbeheersingsexamen en een examen verkeersdeelname. Daarnaast ook een beperking van het vermogen voor beginnende bestuurders gedurende de eerste 5 jaar, ook zoals het a rijbewijs

Rest:
  • Bij wegwerkzaamheden bij voorkeur de gehele weg afsluiten en alles zo snel als mogelijk opknappen ipv maanden lang achter elkaar over versmalde rijstroken moeten rijden.
  • Zorgen dat de fiets en voetpaden goed worden onderhouden zodat er minder mensen hun botten breken over losliggende tegels. (Desnoods de wegbeheerder dicht verplichten)
  • handhaving bij 1 instantie leggen (de politie) en niet bij verschillende instanties (CBR/ RDW/ belastingdienst/ IVW en weet ik wat nog meer)
  • afschaffen van de sterke/ zwakke verkeersdeelnemer regel. Fietsers moeten hen verantwoordelijkheid weer leren.
  • verlichting overdag verplichten ook voor fietsers e.d.
  • motorrijkleding verplichten net als de autogordel
  • R545 vervangen voor een artikel waarin staat "met andere handelingen bezig zijn dan die handelingen die noodzakelijk zijn voor het deelnemen aan het verkeer" (ofzo iets dergelijks)
  • koppeling van alle kentekenregisters in Europa, dat maakt controle van en handhaving voor buitenlandse voertuigen (mn bulgaren/ roemen etc) ook mogelijk
  • Bij/aan elke verkeerslicht een camera hangen.
  • Camera's op de snelwegen die onnodig links rijden constateren
  • Sensoren die zorgen voor een goede onderlinge afstand
  • carkit koppelen aan de snelheidsmeter
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #162 Gepost op: 20 november 2011, 20:13:06
Wat een prachtig mooi overzicht, Moppersmurf.
Het zet de zaken even prima op een rijtje.  O0

Dank je.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #163 Gepost op: 20 november 2011, 21:41:11
eisen voor rijles instructeurs verzwaren, nu kan iedereen met een rijbewijs (zelfs een beginnersrijbewijs) rij-instructeur worden.

Welke eisen zou je willen verzwaren?  

Maar kijk je wens wordt misschien vervult  ;)
PvdA: opleiding rij-instructeur verscherpen:  http://www.ed.nl/nieuws/algemeen/binnenland/9904831/PvdA%3A-opleiding-rij-instructeur-verscherpen.ece

Het is nu zo dat een rij-instructeur niet meer alleen theorie moet bijhouden, maar men moet nu ook een praktijkles laten zien aan het IBKI,
1x in de vijf jaar. (op zich ook al een verzwaring)


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #164 Gepost op: 20 november 2011, 21:45:57
Welke eisen zou je willen verzwaren?  

Maar kijk je wens wordt misschien vervult  ;)
PvdA: opleiding rij-instructeur verscherpen:  http://www.ed.nl/nieuws/algemeen/binnenland/9904831/PvdA%3A-opleiding-rij-instructeur-verscherpen.ece

Het is nu zo dat een rij-instructeur niet meer alleen theorie moet bijhouden, maar men moet nu ook een praktijkles laten zien aan het IBKI,
1x in de vijf jaar. (op zich ook al een verzwaring)

Hahaha je doet je naam er eer aan kusje: ik zou je bijna willen kussen e050. misschien ga ik toch maar eens PVDA stemmen  :o

Ik ken de eisen eerlijk gezegd niet eens, maar ik ben in de afgelopen jaren zo vaak teleurgesteld in de rijkwaliteiten van de instructeurs dat de eisen gewoon te laag MOETEN zijn. Maar met name het gegeven dat iemand met een beginners rijbewijs ook rij-instructeur kan worden deed mijn klomp breken  :'( (en dan wil ik niet zeggen dat een BB slecht rijdt maar om hem/ haar dan gelijk iemand anders te laten leren rijden???)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #165 Gepost op: 20 november 2011, 21:54:30
maar ik ben in de afgelopen jaren zo vaak teleurgesteld in de rijkwaliteiten van de instructeurs dat de eisen gewoon te laag MOETEN zijn.

De rijproef die de rij-instructeur zelf krijgt (onderdeel van het examen) is best pittig. De theorie is ook best pittig.  
Maar indien de persoon het zelf vertikt om na het behalen van het examen, in de lesauto, zich als een voorbeeld te gedragen ligt het niet aan de eisen maar aan de persoon zelf.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #166 Gepost op: 20 november 2011, 21:59:39
Ik heb nog een ander idee  voor een veiliger verkeer:

De werking van de achter-mistlamp zo maken dat, indien men harder dan 50 km per uur rijd, deze automatisch uit gaat.
(Deze mag pas aan bij een zicht minder dan 50meter.  )  

Vandaag onderweg weer massa automobilisten gezien die mist-achterlicht aan hadden en mij (110km per uur) voor bij raasten

(als de politie vanavond had gecontroleerd op het onjuist gebruik maken van de mist-achterlicht, was de staatskist ruim gevuld)
(wat is de boete voor het onjuist gebruiken van de mistlamp?)


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #167 Gepost op: 20 november 2011, 22:22:09
Ik heb nog een ander idee  voor een veiliger verkeer:

De werking van de achter-mistlamp zo maken dat, indien men harder dan 50 km per uur rijd, deze automatisch uit gaat.
(Deze mag pas aan bij een zicht minder dan 50meter.  )  

Vandaag onderweg weer massa automobilisten gezien die mist-achterlicht aan hadden en mij (110km per uur) voor bij raasten

(als de politie vanavond had gecontroleerd op het onjuist gebruik maken van de mist-achterlicht, was de staatskist ruim gevuld)
(wat is de boete voor het onjuist gebruiken van de mistlamp?)

Heel irritant inderdaad. 50 meter zicht is echt heel weinig, maar als er maar iets is dat op mist lijkt, wordt het mistachterlicht al aangezet. Binnen de bebouwde kom is een mistachterlicht trouwens ook niet toegestaan. De boete is 100,- euro, probleem is alleen dat er een uitspraak is, dat als er mist is, er niet op gehandhaafd kan worden. De redenatie: Het kan zo maar zo zijn dat het een stuk terug wel minder dan 50 meter was namelijk en dan was het wel toegestaan. Dat de bestuurder dan vergeet om het licht weer uit te zetten is niet verwijtbaar, omdat het een uitzonderlijke situatie betreft. Het komt immers niet zo vaak voor. Dat er zo'n mooi lampje op het dashboard brand, wordt wel aan voorbijgegaan >:(


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #168 Gepost op: 20 november 2011, 22:30:06
Tja, in alle eerlijkheid, ik ben vandaag een aardig eindje op de weg geweest en heb een stuk op de snelweg het misachterlicht gevoerd. Daarbij was het zicht de ene keer ongeveer 50 meter (inschatten is sowieso altijd lastig....) en op andere stukken was het 100+ meter. Nou ben ik bereid een hoop te doen, maar om iedere paar honderd meter op het knopje te drukken om het licht in/uit te schakelen vind ik een beetje overdreven, zeker gezien het feit dat de mist echt in flarden op de wegen hing.

Dan zeg ik: Doe hem gewoon aan en schakel hem uit als je ziet dat de mist echt een stuk minder is geworden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #169 Gepost op: 20 november 2011, 22:34:11
:-X
Spreek tijdens mijn dienst vaak wel de mensen aan.
De jongere mensen die ik over mistlampen aanspreek, die zeggen vaak: "Dat staat gewoon stoer".