Rapid Responder

Auteur Topic: Rapid Responder  (gelezen 14162 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Deesli

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Gepost op: 5 september 2010, 19:39:18
Heey,

In Almere hadden we een Rapid Responder die werd bereden door een chauffeur en er zat een verpleegkundige in.
Nu dacht ik dit is toch best wel onnodig om dan een Rapid te hebben, vooral omdat je dan naar mijn mening net zo goed een ambulance kan hebben.
Weten jullie waarvoor dit is?

En wat vinden jullie hier van? En als laatste weten jullie misschien waarom ze die hele Rapid Responder bedacht of gekocht hebben?




Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2010, 19:51:07
Een RR is niet iets wat je "koopt", dergelijke nieuwe functies worden doorgaans gewoon vervuld door bestaand personeel.

http://www.ggd-flevoland.nl/client/1/default.asp?websiteid=1&contentid=456&hoofdid=436&pagetitle=Ambulances

Daar staat een stukje over 'jullie' RRA. Hier staat duidelijk dat hij alleen rijdt. Als ze met z'n tweeen reden dan zal dat toeval geweest zijn. Waarom geen ambulance? Omdat de persoon in kwestie alleen gealarmeerd wordt als hij/zij sneller ter plaatse kan zijn dan een ambulance (drukte, etc) en dus niet continu naar meldingen rijdt.

In Haaglanden (maar ook andere regio's) heeft de ambulancedienst ook motoren rijden. Deze personen zijn primair in dienst als Rapid Responder (kunnen zich gemakkelijker door het verkeer bewegen en dus sneller ter plaatse zijn) en kunnen daarnaast tevens als OvD-G optreden bij de 'grotere' incidenten. Als ik het verhaal op de website van de GGD Flevoland lees dan is de RRA in die regio eveneens OvD-G, dus het principe zal hetzelfde zijn, alleen niet op de motor.


Deesli

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2010, 19:56:46
Ja, ik hoorde dat hij sinds deze zomer weer alleen rijdt, maar volgens iemand die erop werkt, hebben ze zeker een jaar met twee personen gereden.
Ook klopt het dat hij OvD-G is, maar kan er dan geen ambulance als OvD-G optreden?
Uiteindelijk kan de RR niet vervoeren, en moet in sommige gevallen alsnog vervoeren.. dan is het toch handiger als je al gelijk met een ambulance komt?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2010, 20:03:52
- Ook klopt het dat hij OvD-G is, maar kan er dan geen ambulance als OvD-G optreden?
- Uiteindelijk kan de RR niet vervoeren, en moet in sommige gevallen alsnog vervoeren.. dan is het toch handiger als je al gelijk met een ambulance komt?

- Nee, Officier van Dienst Geneeskundig is een speciale tak en behoeft een speciale opleiding. In andere regio's de Rapid Responders/Motorambulance's overigens geen OvDG (met uitzondering van bijv. Haaglanden).

- In heel veel gevallen vervoerd een ambulance ook niet, denk aan bijvoorbeeld een val van de fiets, een suikerpatient of een flauwte.

De winst die een Rapid Responder (de naam zegt het al)/Solo-Ambulance/Motorambulance is de snelheid waarmee men ter plaatse is. Tevens kan men assisterend optreden bij een andere ambulance.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #4 Gepost op: 5 september 2010, 20:13:16
- Nee, Officier van Dienst Geneeskundig is een speciale tak en behoeft een speciale opleiding. In andere regio's de Rapid Responders/Motorambulance's overigens geen OvDG (met uitzondering van bijv. Haaglanden).



In Gooi-Vecht is de 396 ook RR en OvDG. Op zich een best mooie combi: als de OvDG niet zo vaak ingezet wordt kan 'ie ook als Rapid Responder optreden en zodoende is  dat toch best wel efficiënt :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2010, 20:17:47
Het lijkt me wel een goede kans om wat rijervaring op te doen, voor nieuwe chauffeurs etc. Je hoeft niet medisch te assisteren, omdat de Rapid Responder-crew 1 ambulanceverpleegkundige c.q. Rapid Responder is. Tegelijkertijd rijd je geen B-ritten, maar wel veel A2 en A1.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #6 Gepost op: 5 september 2010, 20:21:29
Heeft een Rapid Responder ook bij aankomst een "stop-de-klok" functie? Of geldt dan nog steeds dat een Ambulance pas de klok stopt?
(niet negatief bedoeld hoor, ik vind de RR een goede toevoeging! Gewoon nieuwsgierig naar...)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #7 Gepost op: 5 september 2010, 20:33:12
Heeft een Rapid Responder ook bij aankomst een "stop-de-klok" functie? Of geldt dan nog steeds dat een Ambulance pas de klok stopt?
(niet negatief bedoeld hoor, ik vind de RR een goede toevoeging! Gewoon nieuwsgierig naar...)
De Rapid Responders zijn juist gecreëerd met de insteek dat er vlekken op de kaart gedekt worden en er sneller iemand bij de patiënt is. Dus ja, puur stop-de-klok met als leuk extraatje dat de patiënt er wat aan heeft ;)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 5 september 2010, 20:39:10
Tegelijkertijd rijd je geen B-ritten, maar wel veel A2 en A1.

Is dat zo? Rapid responders kunnen ook B-ritten doen, alleen is dat dan geen besteld vervoer, maar bijvoorbeeld een beoordeling. In Rijnmond komt het in ieder geval regelmatig voor.



Overigens zie ik niet zoveel voordelen van een rapid responder met een auto. Je komt niet / nauwelijks sneller door het verkeer dan een ambu, dus qua aanrijtijd win je niet veel. En dat is dacht ik waar het voornamelijk om draait (het heet niet voor niets 'rapid' toch? ;)).

Motorambulances ben ik wel helemaal voor. Je kan makkelijker door het verkeer heen en kan op plaatsen komen waar auto's niet kunnen komen. Denk aan stations, winkelcentra, natuurgebieden, fiets- en voetpaden, evenementen, enz. Nadeel is dat je bij te slecht weer niet met de motor op pad kunt.


Een rapid responder of ambulancemedewerker als OvD-G ben ik trouwens ook geen voorstander van. Je haalt dan iemand uit de sterkte van zorgverleners, terwijl je die juist misschien hard nodig hebt bij je incident. Dan liever iemand 'van kantoor' die piket draait.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #9 Gepost op: 5 september 2010, 20:47:20
Is dat zo? Rapid responders kunnen ook B-ritten doen, alleen is dat dan geen besteld vervoer, maar bijvoorbeeld een beoordeling. In Rijnmond komt het in ieder geval regelmatig voor.
Ah, op die manier. Wist ik niet!

Overigens zie ik niet zoveel voordelen van een rapid responder met een auto. Je komt niet / nauwelijks sneller door het verkeer dan een ambu, dus qua aanrijtijd win je niet veel. En dat is dacht ik waar het voornamelijk om draait (het heet niet voor niets 'rapid' toch? ;)).
Het gaat er niet zozeer om dat een RR sneller door het verkeer komt, maar wel dat die snel uit kan rukken naar/vanuit een gebied waar niet genoeg gebeurt om een ambulance te stationeren.

Een rapid responder of ambulancemedewerker als OvD-G ben ik trouwens ook geen voorstander van. Je haalt dan iemand uit de sterkte van zorgverleners, terwijl je die juist misschien hard nodig hebt bij je incident. Dan liever iemand 'van kantoor' die piket draait.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een OvD-G is juist iemand die veel ervaring moet hebben, zodat hij de hele situatie kalm kan bekijken. Hij heeft de leiding over het geneeskundige deel en i.m.o. heb je dan ook wat kennis nodig over de ambulancezorg zelf. Verder zijn de ambulances etc. niet onderbezet, dus wat is dan het voordeel van een ambupleeg die geen OvD-G is omdat er een groot incident is? Er worden toch ambulances opgeroepen, en geen ambuplegen van huis?


Nog even een citaat van Thijs Gras, ambupleeg en centralist:
Citaat
(...)
In Nederland gaan we in sommige situaties ook die kant op met de Rapid Responders. Dit zijn ambulancezorgverleners die met een motor, een (personen)auto of een fiets uitrukken. Zij kunnen niet vervoeren, wel stabiliseren. Ooit zijn ze om verschillende redenen in het leven geroepen. Onder andere voor het afdekken van tijdelijke of structurele witte vlekken waar te weinig gebeurt om een ambulance te stationeren, maar waar je de mensen toch een hoog niveau van hulp wilt garanderen. Inmiddels worden ze door veel meldkamers als een soort vooruitgeschoven post gebruikt die wordt afgestuurd op meldingen waar men geen vervoer verwacht.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..