Rapid Responder

Auteur Topic: Rapid Responder  (gelezen 14174 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #20 Gepost op: 7 september 2010, 20:00:21
Ik val zomaar in de discussie maar zou het ook een kwestie van geld kunnen zijn? Mij lijkt een RRA vele malen goedkoper dan een ambulance, en het zou niet de eerste keer zijn dat er keuzes gemaakt worden met de rekenmachine...  ;)
Weet er iemand iets over het verschil in kosten / uitrusting?
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #21 Gepost op: 7 september 2010, 20:08:23
Ik val zomaar in de discussie maar zou het ook een kwestie van geld kunnen zijn? Mij lijkt een RRA vele malen goedkoper dan een ambulance, en het zou niet de eerste keer zijn dat er keuzes gemaakt worden met de rekenmachine...  ;)
Weet er iemand iets over het verschil in kosten / uitrusting?
Een personenauto lijkt mij ook goedkoper dan een dikke Chevy met volledige uitrusting, maar je hebt natuurlijk wel een zelfde vervoerscapaciteit nodig. Het is niet zo dat er voor iedere RR een ambulance afvalt. Wel is het zo dat de RR's voornamelijk een stop de klok-functie hebben bij reguliere incidenten of bij geen vervoer. In die zin helpt het een regio wel om aan het percentage gehaalde A1-ritten binnen 15 min. te komen.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #22 Gepost op: 8 september 2010, 09:31:41
tuurlijk een kwestie van geld. maar als één dienst er mee begint is het voor de andere diensten niet meer tegen te houden want de geldschieters zien weer een reden om minder te betalen. en in dit land gaat het alleen om de centen en niet om de mensen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:12:03
Geen solo-ambulances meer in Drenthe | 28-08-2015

UMCG Ambulancezorg heeft besloten de solo-ambulances in Drenthe per 1 oktober uit bedrijf te nemen. Bij elke acute hulpvraag zal vanaf dat moment de “gewone” spoedambulance in actie komen.
UMCG Ambulancezorg beschikt al enkele jaren over een aantal ambulances waarmee één verpleegkundige snel ter plaatse kon zijn om eerste hulp te verlenen. De drie solo-ambulances waren niet geschikt voor patiëntenvervoer. Het ging om twee auto’s en een ambulancemotor.

Bij de invoering van de solo was het streven van UMCG Ambulancezorg om in Drenthe een intensieve samenwerking met onder andere huisartsen, verpleeghuizen en thuiszorg te ontwikkelen. De solo's zouden zich daarnaast toeleggen op het verlenen van eerste hulp ter plaatse en daarmee de inzet van de spoedambulances ontlasten. De samenwerking met partners in de zorgketen heeft helaas onvoldoende vorm en inhoud gekregen om het voortbestaan van de solo’s in de huidige vorm te rechtvaardigen.

De verpleegkundigen van de solo-ambulances zijn na 1 oktober weer volledig actief op de spoedambulances. De ambitie van UMCG Ambulancezorg om samen met ketenpartners tot steeds betere samenwerkingen en oplossingen in de zorglandschap van de toekomst te komen, blijft.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:18:28
Citaat van: RAdeR link=msg=1369258 date=1440763923


Moedig besluit van UMCG. De solo is een prestige project voor de meeste RAVs. Het wordt wisselend ingezet en is per definitie een verslechtering van zorg omdat er geen vervoerscapaciteit is. Daardoor stijgt de wachttijd voor de patient terwijl de klok voor de RAV is al gestopt.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #25 Gepost op: 29 augustus 2015, 00:14:23
Citaat van: CM link=msg=1369261 date=1440764308
Moedig besluit van UMCG. De solo is een prestige project voor de meeste RAVs. Het wordt wisselend ingezet en is per definitie een verslechtering van zorg omdat er geen vervoerscapaciteit is. Daardoor stijgt de wachttijd voor de patient terwijl de klok voor de RAV is al gestopt.

Zeker waar. Maar een rapid responder(of solo ambulance) heeft toch wel meerwaarde bij een reanimatie? Dan hou jij die tweede ambulance vrij voor een inzet. Tenminste zo is het hier in Limburg Noord: of 2 ambu's of rapid en ambu gaan ter plaatse bij reanimatie.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2015, 02:02:16
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1369393 date=1440800063
Zeker waar. Maar een rapid responder(of solo ambulance) heeft toch wel meerwaarde bij een reanimatie? Dan hou jij die tweede ambulance vrij voor een inzet. Tenminste zo is het hier in Limburg Noord: of 2 ambu's of rapid en ambu gaan ter plaatse bij reanimatie.
Hoeveel reanimaties zouden er per dag zijn in Drenthe? Ik denk dat de kosten niet opwegen tegen de baten om alleen daarvoor de solo in stand te houden.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #27 Gepost op: 29 augustus 2015, 11:51:29
En Limburg Noord dan? Zijn ook niet veel reanimaties op een dag (gelukkig maar trouwens!). Nu hebben ze in Roermond naast de 2 ambulances die hier 24/7 inzetbaar zijn een Rapid bij geplaatst om zo wel de drukte aan te kunnen maar geen 3e volledige ambu neer te zetten. In Venlo hadden ze dit al langer.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #28 Gepost op: 29 augustus 2015, 16:24:36
Een tweede auto met pleeg en chauffeur sturen. De solo hoeft niet in stand gehouden te worden om die reden. Daarvoor is de incidentie te laag. De situatie in Limburg is juist een bevestiging van mijn verhaal. Een derde auto was veel beter geweest dan een extra solo. De klok stopt op tijd, management blij en de patiënt de dupe.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #29 Gepost op: 3 september 2015, 19:40:12
Een solo bij een reanimatie is geen verbetering hoor. Je werkt normaal met twee teams en als de solo erbij is moet 1 chauffeur met twee plegen samenwerken. Dus ook daar geen verbetering.

Dapper van UMCG te stoppen als de doelen niet worden gehaald. Dan maak je dus duidelijk dat er echte ambulances te kort zijn.