Rapid Responder

Auteur Topic: Rapid Responder  (gelezen 14123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 5 september 2010, 21:28:46
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een OvD-G is juist iemand die veel ervaring moet hebben, zodat hij de hele situatie kalm kan bekijken.

Dus iemand die 'van kantoor' komt kan niet veel ervaring hebben ::)
Ik kan je melden dat menig OvD-G functie wordt ingevuld door iemand 'van kantoor'. Dat kan een teamleider van de ambulancedienst zijn, een GHOR medewerker, wellicht ook een GGD medewerker. En dan zijn mensen die vaak zelf uit het veld komen. Reken maar dat daar een berg kennis en ervaring zit.

Verder zijn de ambulances etc. niet onderbezet, dus wat is dan het voordeel van een ambupleeg die geen OvD-G is omdat er een groot incident is?

Een ambupleeg die optreedt als OvD-G kan niet behandelen, omdat hij op procesniveau moet aansturen en moet afstemmen met andere diensten. Je 'verliest' dus één persoon behandelcapaciteit. En als het een ambupleeg is (niet rapid responder, maar gewone ambu) verlies je dus ook één ambu aan vervoerscapaciteit.

'Verder zijn de ambulances niet onderbezet' zeg je. Ik ben benieuwd naar je onderbouwing.
Ambulancezorg is een schaars goed met sterk samenhangende logistieke processen (bron: een manager ambulancenzorg). Een groot incident betekent dus nogal wat voor de organisatie. Denk aan B-ritten afmelden, restdekking in de regio, aanrijtijden, enz. Elke ambulance en zorgverlener die je hebt, heb je nodig. Dan moet je die niet gaat 'vastzetten' door deze als OvD-G te laten acteren.

Maar goed, dat is mijn mening. Anderen denken daar weer anders over, zoals blijkt bij enkele regio's. Dat heeft ook te maken met hoe tegen de invulling van de OvD-G functie wordt aangekeken. De ene OvD-G zal zich bijvoorbeeld meer met de inhoud bemoeien, waar een ander meer op het proces zit. Ik pleit meer voor dat laatste.

Maar goed, we dwalen af 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #11 Gepost op: 5 september 2010, 21:44:48
Dus iemand die 'van kantoor' komt kan niet veel ervaring hebben ::)
Ik kan je melden dat menig OvD-G functie wordt ingevuld door iemand 'van kantoor'. Dat kan een teamleider van de ambulancedienst zijn, een GHOR medewerker, wellicht ook een GGD medewerker. En dan zijn mensen die vaak zelf uit het veld komen. Reken maar dat daar een berg kennis en ervaring zit.
Onder iemand 'van kantoor' versta ik een persoon zonder ervaring in het veld (verplichte stages niet meegerekend), maar die veel verstand van cijfers heeft. Natuurlijk moet het wel relevante ervaring zijn.. Maar ik ging dus uit van iemand zonder klinische ervaring. Zoals jij het zegt kan het inderdaad gaan om bijv. een medewerker van de GHOR, maar wat voor medewerker dan?
Ik hoor trouwens niet al te goede geluiden als het gaat om samenwerking met GGD-artsen: ze zijn nodig, maar niet gewend aan het werk in de keten van ambulancezorg. (zijn bijv. ook de typjes die met hoge hakken t.p. komen, en ja het is ietsje gechargeerd ;))

Wat ik bedoel is dat het geen zin heeft om een ambupleeg als OvD-G te lozen zodat je meer ambulancecapaciteit hebt. Die pleeg is op dat moment OvD-G en een ander is in zijn plaats ambupleeg op de ambu zelf. Zou de ambupleeg niet als OvD-G werken, dan zou hij bij wijze van spreken gewoon thuis zitten. Het is niet zo dat je er dan ineens een ambulance c.q. ambupleeg bij hebt in de dagdienst. Er is gewoon een zelfde aantal ambulances, werkt er nou een ambupleeg als OvD-G of niet.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 5 september 2010, 21:50:13
Volgens mij raak ik de draad een beetje kwijt. Je gaat me toch niet vertellen dat je denkt dat een OvD van de brandweer in het dagelijks leven ook branden blust? Sommigen hebben dat misschien wel gedaan en zijn "omhoog geklommen" maar er zijn er ook zat die rechtstreeks vanaf de brandweeracademie OvD zijn geworden. Ik zie het probleem niet helemaal, het gaat om de leidinggevende capaciteiten en alles wat men moet weten van brand- en ongevalsbestrijding leert men daar wel hoor. Daarnaast de nodige stages om de repressie 'eigen' te maken.

Mijn persoonlijke ervaring -als buitenstaander- is dat dat vaak juist de personen zijn die de regels goed naleven. Zo ken ik een OvD die wel uit de repressie kwam en branden altijd zo 'klein' mogelijk probeerde te houden (de kwalificatie dus), ondanks het feit dat hij toch om extra materieel vroeg. Een ander voorbeeld (van de academie) schaalt gewoon fors op indien nodig, omdat hij simpelweg volgens de protocollen/procedures handelt.

Zou niet weten waarom dat bij de GHOR anders zou moeten zijn hoor...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 6 september 2010, 02:11:30
Zou niet weten waarom dat bij de GHOR anders zou moeten zijn hoor...

Enige die daarin verschilt is de politie, voor de functie van OvD-P is werkervaring in het veld een vereist.

- Het gaat er niet zozeer om dat een RR sneller door het verkeer komt, maar wel dat die snel uit kan rukken naar/vanuit een gebied waar niet genoeg gebeurt om een ambulance te stationeren.

- Verder zijn de ambulances etc. niet onderbezet, dus wat is dan het voordeel van een ambupleeg die geen OvD-G is omdat er een groot incident is? Er worden toch ambulances opgeroepen, en geen ambuplegen van huis?


- De inzet van een rapid-responder is bedacht om de inzetten van gehele ambulance-team's (chauffeur, pleeg + auto) terug te dringen en meer te gaan voor het verlenen van de (hoognodige) zorg. Iemand met een hechtwondje hoeft niet met een ambulance mee (val van de fiets, hoofdwond, hele ambulance uit de sterkte)

- Weet je hoeveel ambulance's er 's nachts in de regio's zitten? (Ook in de Randstad buiten de grote steden). Weet je wat er vervolgens gebeurd als daarvan ook nog eens een ambulance uit de sterkte gaat omdat er een pleeg/chauffeur OvD-G is ....  :-X

(men nemen de brandweer, de bevelvoerder is ook OvD, dus de gehele autospuit buiten dienst/niet inzetbaar  ??? )
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 6 september 2010, 09:00:27
Die pleeg is op dat moment OvD-G en een ander is in zijn plaats ambupleeg op de ambu zelf. Zou de ambupleeg niet als OvD-G werken, dan zou hij bij wijze van spreken gewoon thuis zitten.
Waar hadden we het ook alweer over? Een rapid responder of ambupleeg die optreedt als OvD-G. Dus: komt bij een incident, trekt z'n ambu jas uit en z'n OvD-G jas aan. Daarvan gaf ik aan er geen voorstander van te zijn. En daar ging jij tegenin.

Nu verdraai je echter de discussie door aan te geven dat die pleeg niet op de ambu zit maar gewoon piket draait.
Nee, in dat geval ben ik het met je eens, want dan lever je geen ambu in. Maar dan komt de OvD-G dus niet uit de sterkte, maar zit hij (m/v) bovenop de sterkte.

Zoals jij het zegt kan het inderdaad gaan om bijv. een medewerker van de GHOR, maar wat voor medewerker dan?
Dat is niet standaard aan een 'koude' functie gekoppeld. Als het maar iemand is met voldoende kennis en ervaring uit of over de ambulancewereld en met de benodigde competenties/papieren.


Maar goed, we walen nog verder af 8)
Sorry Marinka, voor het kapen van je topic. Hopelijk heb je tussen de regels door voldoende antwoord op je vraag gekregen O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #15 Gepost op: 6 september 2010, 10:32:24
Het lijkt me wel een goede kans om wat rijervaring op te doen, voor nieuwe chauffeurs etc. Je hoeft niet medisch te assisteren, omdat de Rapid Responder-crew 1 ambulanceverpleegkundige c.q. Rapid Responder is. Tegelijkertijd rijd je geen B-ritten, maar wel veel A2 en A1.

Leuk die rijervaring voor nieuwe chauffeurs, maar denk je dat het medisch assisterende aspect niet ook erg belangrijk is?  ;)

In Haaglanden is de motorrijder zoals beschreven ook OVDG. Dat werkt naar mijn mening beter dan een OVDG vanuit een kantoorfunctie. Ervaring in/op/tussen/onder het veld is belangrijk.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 6 september 2010, 13:32:40
Ervaring in/op/tussen/onder het veld is belangrijk.

Dat is wel handig ja, met die tramtunnel daar in Den Haag 0098
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #17 Gepost op: 6 september 2010, 16:45:11
Leuk die rijervaring voor nieuwe chauffeurs, maar denk je dat het medisch assisterende aspect niet ook erg belangrijk is?  ;)
Was als aanvulling op de reguliere inwerkperiode bedoeld :)

Ik heb het in al mijn posts gehad over een ambupleeg die OvD-G is als losse piketfunctie en dus niet als eerste ambulance. Daar verlies je dus geen ambulance aan.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #18 Gepost op: 6 september 2010, 20:27:24
Ik wil toch nog even ingaan op de OvD-G... als we te ver afdwalen kan dit vast afgesplitst worden.

De OvDG is vaak een ambulanceverpleegkundige met een OvD-G opleiding (via de GHOR-academie). Naast diensten op de auto draait hij of zij (hard) piket en is in die hoedanigheid oproepbaar, maar niet alletwee tegelijk.
Niet alle OvD-G's zijn AvP, het kunnen - zoals gezegd - ook teammanagers zijn (voor zover niet ook AvP), centralist of medewerker van het GHOR-bureau. Vaak hebben mensen met een kantoorfunctie overdag OvD-G piket, omdat dit zich makkelijk laat combineren.

Wat de personele bezetting betreft, moet je je realiseren dat de OvD-G een sleutelfunctie is. Linksom of rechtsom, er zullen altijd OvDG's moeten zijn. Het GHOR-Bureau heeft vaak een relatief klein team met veel in te vullen functies bij opschaling, denk aan RGF, HS GHOR, maar ook een hoofd en medewerkers voor het Actiecentrum. De meldkamer heeft dezelfde beperking; naast extra centralisten levert deze ook de CGV. Daarom kan je met hiermee in mijn ogen niet volstaan als het gaat om het leveren van genoeg OvDG's.
Onder meer vanuit dit oogpunt is een AvP als OvD-G een logische keuze. Dit betekent wel dat er bij de formatie rekening gehouden moet worden met de piketfunctie, maar de paraatheid van ambulances is niet in het geding.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #19 Gepost op: 7 september 2010, 19:28:50
maar goed om terug te komen in flevoland 998765. daar hebben die rapids een periode nachtdienst gedaan met chauffeur uit veiligheidspunt. nu is de rapid weer op piket
'snachts als ovdg. overdag hebben ze een combifunctie en ja daarover verschillen ook onder hun de meningen. overdag komt het nog wel eens voor dat die rapid een inwerkcollega meeneemt omdat ze net een heleboel nieuwe collega's hebben aangenomen en dan die maar ter kennismaking zo meenemen.