Opkomsttijden waterhulpverlening

Auteur Topic: Opkomsttijden waterhulpverlening  (gelezen 23983 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #30 Gepost op: 9 september 2010, 13:24:25
Ik ga van het feit uit dat je altijd zelf verantwoordelijke bent voor je eigen veiligheid en dat je bij meer 'gevaar' ook meer maatregelen neemt. Als je als reddingsdienst een tijd kunt aangeven dat ze bij je aanwezig zijn kan je als 'klant' daarop je maatregelen nemen. Als het water dus erg koud is moet je zelf maatregelen nemen dat je het de tijd tot redding kan overleven als je in het water valt. En hoe verder je van de kust bent hoe langer dit zal duren. Alleen ligt er nu geen tijd vast...
Je mag hopen dat de mensen inderdaad maatregelen nemen. Maar door een normtijd te geven kan je ook een schijnveiligheid creëren. Nu al hebben veel mensen het idee dat ze automatisch gered worden, hetgeen toch echt niet zo is.

Dus je zou thuis ook akkoord gaan als de brandweer de eis zou stellen dat de vrijwilligers binnen 5 minuten op de kazerne moeten zijn maar dat het daarna nog een half uur rijden is naar je brandende woning? ???
Nee, maar ook daar zie je dat normtijden worden overschreden door diverse oorzaken. Alleen heb je het dan vaak over een overschrijding van enkele minuten terwijl dit op het water anders ligt.

Overigens kan je m.i. de opkomsttijd voor waterpartijen alleen maar rekenen vanaf de alarmering tot het moment dat de boot bemand en al weg vaart. Alles wat daarna gebeurd valt onder regie van de Kustwacht en is dus niet aan de reddingboten.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #31 Gepost op: 9 september 2010, 15:16:33
Erg kort door de bocht en niet in gaan op mijn argumenten... Als je weet hoe lang het duurt voordat de brandweer aanwezig is kan je zelf maatregelen nemen om je bezit te beschermen en te zorgen dat je bij brand nooit ingesloten kan raken. Dat heb je zelf in de hand omdat je weet dat het een half uur duurt.
Volgens mij gaat Doruz wel in op jouw argumenten.
Maar ik denk dat we hier te maken hebben met een klassiek verschil tussen landrotten en zeerotten. Niet persoonlijk bedoeld overigens ;-)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 9 september 2010, 15:26:48
Volgens mij gaat Doruz wel in op jouw argumenten.
Maar ik denk dat we hier te maken hebben met een klassiek verschil tussen landrotten en zeerotten. Niet persoonlijk bedoeld overigens ;-)




Genoeg vroeger gevaren (op binnenwater) met een zeilboot zonder motor. Nooit hulp van de KNRM nodig gehad om een haven binnen te varen.  0098 http://www.scoutingniftarlake.nl/zeilen/cursus/deel1.php


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #33 Gepost op: 9 september 2010, 16:48:20
Genoeg vroeger gevaren (op binnenwater) met een zeilboot zonder motor. Nooit hulp van de KNRM nodig gehad om een haven binnen te varen.  0098 http://www.scoutingniftarlake.nl/zeilen/cursus/deel1.php

Excuses dat we ons in jouw zeemanschappelijk inzicht hebben vergist!
Als je met een lelyvlet op de Vinkeveense plassen nooit de hulp van de KNRM nodig hebt gehad geeft dat wel aan dat we met een behoorlijk ervaren zeeman hebben te maken die weet waar hij over praat.
Nogmaals excuses!
 O0 >:D >:D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 9 september 2010, 16:49:19
Excuses dat we ons in jouw zeemanschappelijk inzicht hebben vergist!
Als je met een lelyvlet op de Vinkeveense plassen nooit de hulp van de KNRM nodig hebt gehad geeft dat wel aan dat we met een behoorlijk ervaren zeeman hebben te maken die weet waar hij over praat.
Nogmaals excuses!
 O0 >:D >:D

Aanvaard!  123chill  0098

Gelukkig sinds die tijd mezelf wat ontwikkeld op veiligheidsgebied, wet en regelgeving en risico benadering.  ;)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #35 Gepost op: 9 september 2010, 16:53:37
Volgens mij gaat Doruz wel in op jouw argumenten.
Maar ik denk dat we hier te maken hebben met een klassiek verschil tussen landrotten en zeerotten. Niet persoonlijk bedoeld overigens ;-)

 O0 O0


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #36 Gepost op: 9 september 2010, 17:08:49
Misschien is het wel al ingebracht, maar wat het ook onzeker maakt voor wat betreft de tijd is de plaats van het incident.
Op het land rijden brandweer en ambulance over het algemeen naar een opgegeven adres of een hectometerpaaltje op een snelweg of zo.
Op het water bestaat dat niet.
Je hebt geluk als de in nood verkerende boot een GPS aan boord heeft die men ook nog kan bedienen.
Maar hoe vaak komt het niet voor dat op de opgegeven positie niets wordt  aangetroffen, omdat men de GPS niet helemaal doorhad en de positie heeft afgelezen waar men die ochtend was vertrokken of die avond hoopt aan te komen.
En is er geen GPS aan boord dan zijn de hulpdiensten vaak afhankelijk van vaagheden als "Ik ben vanochtend vertrokken uit A en ben op weg naar B", of "Ik zie de kerktoren van X en ook de toren van Y".
Om maar te zwijgen van die gevallen die echt geen idee hebben waar ze zitten.
Dat maakt het stellen van een streeftijden bijna onmogelijk.

Toegegeven: als de watersporter (beroepsvaart heeft zijn zaakjes over het algemeen wel aardig geregeld, dacht ik) zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, altijd een GPS aan boord heeft die hij/zij kan bedienen,  kan vrij exact worden vastgelegd hoe lang een reddingboot er over mag doen.
Wettelijk is daarover echter niets geregeld.
Het stellen van tijdsnormen kan alleen, als de wetgever iedereen verplicht om bepaalde zaken, waaronder een GPS, aan boord te nemen.
Of dat wenselijk is kan en wil ik niet beoordelen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 9 september 2010, 17:17:23
Misschien is het wel al ingebracht, maar wat het ook onzeker maakt voor wat betreft de tijd is de plaats van het incident.
Op het land rijden brandweer en ambulance over het algemeen naar een opgegeven adres of een hectometerpaaltje op een snelweg of zo.
Op het water bestaat dat niet.
Je hebt geluk als de in nood verkerende boot een GPS aan boord heeft die men ook nog kan bedienen.
Maar hoe vaak komt het niet voor dat op de opgegeven positie niets wordt  aangetroffen, omdat men de GPS niet helemaal doorhad en de positie heeft afgelezen waar men die ochtend was vertrokken of die avond hoopt aan te komen.
En is er geen GPS aan boord dan zijn de hulpdiensten vaak afhankelijk van vaagheden als "Ik ben vanochtend vertrokken uit A en ben op weg naar B", of "Ik zie de kerktoren van X en ook de toren van Y".
Om maar te zwijgen van die gevallen die echt geen idee hebben waar ze zitten.
Dat maakt het stellen van een streeftijden bijna onmogelijk.

Toegegeven: als de watersporter (beroepsvaart heeft zijn zaakjes over het algemeen wel aardig geregeld, dacht ik) zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, altijd een GPS aan boord heeft die hij/zij kan bedienen,  kan vrij exact worden vastgelegd hoe lang een reddingboot er over mag doen.
Wettelijk is daarover echter niets geregeld.
Het stellen van tijdsnormen kan alleen, als de wetgever iedereen verplicht om bepaalde zaken, waaronder een GPS, aan boord te nemen.
Of dat wenselijk is kan en wil ik niet beoordelen.


Je kan het ook omkeren. Als je zorgt voor een goede positie zijn er er binnen x tijd. Als je niet goed je positie doorgeeft heb je pech en duurt het (veel) langer.


Maar volgens mij is de conclusie van dit topic dat je wel 'uitvaartijden' kan vastleggen maar geen 'vaartijden'. Dit zet volgens mij (maar ik ben blijkbaar de enige  ;)) de deur wagenwijd open voor de uitvoerende dienst (in dit geval KNRM) om te doen zoals het hun goed dunkt en dat hun opdrachtgever (de overheid) nooit en te nimmer kan zeggen dat ze er te lang over doen om bij een incident aanwezig te zijn. Als dus een 'belangrijk' kuststation buitendienst gaat heeft de opdrachtgever ook geen middelen om te eisen dat dat station weer open gaat. Mijn persoonlijke mening is dat het een beetje te vrijblijvende afspraken zijn...  :) Volgens mij hoef je dan ook geen convenanten af te spreken als er toch geen prestatie eisen in staan waaraan je elkaar kunt houden.

Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik van het feit uit ga dat de KNRM altijd zijn best zal doen om mensen te redden die in nood zijn.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #38 Gepost op: 9 september 2010, 17:27:46
Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik van het feit uit ga dat de KNRM altijd zijn best zal doen om mensen te redden die in nood zijn.
En dat staat dus in het convenant ;-)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 9 september 2010, 17:29:32
En dat staat dus in het convenant ;-)


Moet je dat dan wel vastleggen? Anders ga je toch niet als overheid met zo'n organisatie 'in zee'?  ::) ;)