Veiligheids- en milieusituatie Thermphos Vlissingen

Auteur Topic: Veiligheids- en milieusituatie Thermphos Vlissingen  (gelezen 22078 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 9 september 2010, 12:50:31
Ik werk redelijk dicht in de buurt van deze fabriek en zit regelmatig in de stank, wat mij betreft moet er heel snel iets gebeuren en dan heb ik het niet over jaren .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 9 september 2010, 13:30:51
Ik werk redelijk dicht in de buurt van deze fabriek en zit regelmatig in de stank, wat mij betreft moet er heel snel iets gebeuren en dan heb ik het niet over jaren .....

als je vaak in de stank staat, en ik lees verhalen over dioxine's, dan zou ik, als het mij betrof, eens langs de huisarts gaan met het verzoek voor wat onderzoek... :-X


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #13 Gepost op: 9 september 2010, 16:19:46
Peijs: Thermphos niet zomaar sluiten

MIDDELBURG (ANP) - Fosforfabriek Thermphos International in Vlissingen-oost kan helemaal niet zomaar worden gesloten.

Dat stelt commissaris van de Koningin Karla Peijs van Zeeland donderdag. Er zijn nog nauwelijks metingen gedaan van de uitstoot van dioxine.

Woensdag dreigde de VROM-Inspectie met sluiting van de fabriek vanwege ernstige milieu- en veiligheidsproblemen. Met name de uitstoot van dioxine viel op. Die is met 0,43 nanogram per kubieke meter meer dan vier keer zo hoog als landelijk is toegestaan.

Na de vondst van de dioxine-uitstoot eind 2008 werd dit vanaf april vorig jaar gedoogd in afwachting van een vergunning. Die vergunning is over enkele weken klaar.

"Er is sindsdien maar één meting geweest", legt Peijs uit. "En voor je een fabriek kan sluiten, heb je een patroon nodig dat uit diverse metingen blijkt. We blijven dus meten, want als je de fabriek zou willen sluiten, heb je een keihard dossier nodig voor de Raad van State."

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7259124/Peijs-Thermphos-niet-zomaar-sluiten.ece


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 9 september 2010, 16:26:04
Best slim dat je niet vaak gaat meten vanaf eind 2008... Als je niet meet dan kan het het ook niet weten, en als je niet niet weet dan hoef je er ook niets aan te doen...  ::) ::)

Het is een erg grote werkgever van Zeeland dus het gaat niet alleen over gezondheid maar ook over 'politiek'...

 ;) :-X


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #15 Gepost op: 9 september 2010, 23:08:23
Best slim dat je niet vaak gaat meten vanaf eind 2008... Als je niet meet dan kan het het ook niet weten, en als je niet niet weet dan hoef je er ook niets aan te doen...  ::) ::)

 ;) :-X

Struis vogel politiek ??  87iujh


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 13 september 2010, 20:30:06
politics...

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7279457/Eens-over-aanpak-Thermphos.ece

Eens over aanpak Thermphos

maandag 13 september 2010 | 19:08 | Laatst bijgewerkt op: maandag 13 september 2010 | 19:09
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Quantcast

MIDDELBURG - De inspectiedienst van het ministerie van VROM en de provincie Zeeland zijn het volkomen met elkaar eens over de manier waarop moet worden opgetreden bij de milieu- en veiligheidsproblemen Thermphos in Vlissingen-Oost.
Vorige week kwamen brieven van de VROM-inspectie naar buiten waaruit viel af te leiden dat de milieuinspectie vond dat de provincie veel strenger diende op te treden tegen onder meer de uitstoot van zwaar giftig dioxine door Thermphos. Vertegenwoordigers van beide instanties hebben zich maandag over de problemen bij het bedrijf. Commissaris van de koningin Karla Peijs verklaarde na afloop dat VROM en de provincie van mening zijn dat de gekozen koers de juiste is. "Daar zit geen licht tussen. We zullen het bedrijf dat ook laten weten."


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #17 Gepost op: 13 september 2010, 21:24:45
Vakbond bezorgd over werkgelegenheid
maandag 13 september 2010 | 11:02 | Laatst bijgewerkt op: maandag 13 september 2010 | 11:06

VLISSINGEN-OOST

Vakbond FNV wil van de provincie duidelijkheid over eventuele maatregelen tegen fosfaatfabriek Thermphos.
Dat bedrijf is in opspraak omdat het milieu- en veiligheidsregels overtreedt. "Wij willen weten wat er gebeurt als de overheid een rode kaart trekt", zegt Liliane Schoone van de FNV. "Er werken wel 450 mensen. Natuurlijk is ook voor ons de gezondheid - van werknemers en omwonenden - het allerbelangrijkste."

Bron : PZC


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #18 Gepost op: 13 september 2010, 21:26:39
Afvalwater vuil geloosd in Westerschelde

door Ondine van der Vleuten. donderdag 09 september 2010 | 19:33 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 10 september 2010 | 12:47

VLISSINGEN-OOST - Evides heeft van medio 2008 tot eind 2009, met medeweten van Rijkswaterstaat, vervuild afvalwater van Thermphos geloosd op de Westerschelde.

Dat blijkt uit een interne memo van de afdeling vergunningen van Rijkswaterstaat.

Evides kreeg sinds 2008 aanzienlijk meer vervuild afvalwater van fosforfabriek Thermphos te verwerken. De zuiveringsinstallatie kon dat niet aan, waardoor het water bij lozing nog vol fosfaten, zware metalen (waaronder cadmium) en stikstof zat.

Bron : PZC


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #19 Gepost op: 13 september 2010, 23:59:32
VLISSINGEN-OOST – Het provinciebestuur heeft fosforproducent Thermphos in Vlissingen-Oost opnieuw een dwangsom opgelegd. ............Tijdens een controle bleek dat het veiligheidsbeheerssysteem bij Thermphos niet optimaal wordt gebruikt. ....................

Hoe lang is het geleden dat 2 personen bij dit bedrijf overleden tijdens het schoonmaken van een fosfaatertsoven? De stoffelijke overschotten van de beide overledenen zouden toen naar Duitsland worden vervoerd voor nader onderzoek, omdat men in Nederland geen ervaring zou hebben met het onderzoek naar fosfine. Ik heb er sindsdien nooit meer iets van gehoord. Iemand anders misschien wel? Was het fosfine of iets anders?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter