Opleiding tot verpleegkundige in NL of in België?

Auteur Topic: Opleiding tot verpleegkundige in NL of in België?  (gelezen 23881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Gepost op: 15 september 2010, 15:42:45
Hoi allemaal,

Tijdens een hulpverlening kwam ik in met iemand in gesprek die in België een HBO opleiding volgde tot verpleegkundige. Zij beweerde dat deze opleiding in vergelijking tot de HBO opleiding in NL veel meer voorstelt.

Zij vertelde verder dat een Nederlandse HBO verpleegkundige in België nauwelijks werk kunnen krijgen omdat hun opleiding niet voldeed. Terwijl zij na haar Belgische opleiding hier in Nederland zo een baan kon krijgen als hoofdverpleegkundige.

Ik vraag me echt af of er zoveel verschil zit tussen beide landen. Kan iemand hier op het forum hierover meer vertellen?


Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #1 Gepost op: 15 september 2010, 16:01:34
nee dat kan ik niet persies maar kan je wel vertellen van wat ik er van weet

vande week met een docent (belg) en klasgenoot die eerst hbo-v gedaan heeft in belgie en nu in nl gepraat.
het grote verschil zit het met name in het breed opgeleid zijn.

in nl doe je alle disipilines en in bels het ziekenhuis voornamelijk.

en met hbo-v kan je hier ook hoofdverpleegkundige worden hoor
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 15 september 2010, 19:33:36
Heb zelf mijn laatste jaar van de verpleegkundige opleiding in Belgie stage gelopen en inderdaad, uit mijn ervaring is de opleiding echt wel een stuk beter dan in nederland.. En hij duurt zelfs maar 3 i.p.v. 4 jaar!

In belgie hebben ze nog gewoon de keuze tussen een psychiatrisch, verstandelijk gehandicapten of algemeen ziekenhuis bij het begin van de opleiding, je leert veel meer technische vaardigheden (infuus, bloedprikken, noem maar op) in vergelijking met ons en de theorie en kennis is nog gewoon een kwestie van colleges en stampen, niet dat zielige competentiegesodemieter.

'Breed opgeleid' vind ik een beetje een lachertje. Je weet een beetje over vanalles en nogwat, maar echt doelgerichte kennis.. nee hoor. Ik ken collega's van de HBO-V die in hun 4e leerjaar nog moesten leren bloedsuiker te prikken.. Dan denk ik toch ook van waar ben je dan toch mee bezig in je opleiding... En nee, dat is niet de verantwoordelijkheid van de student zelf, maar die van de opleiding..

We zouden nog wel het een en 't ander kunnen leren van onze zuiderburen wat de verpleegkundige opleiding betreft...

Dingen die ik wel goed vind aan de opleiding in NL:

- De BPV's zijn een stuk langer bij ons (in belgie is de langste stage slechts een week of 8-10)
- De sociale vaardigheden zijn wel wat beter behandeld in het nederlandse opleidingsysteem

EDIT: En het is gewoon zo dat je met een nederlands diploma in belgie mag gaan werken en andersom. Als ik het vooraf had geweten, dan had ik gewoon de opleiding in belgie gedaan...
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 17 september 2010, 21:58:59
hmmm.....lees ik hier geluiden dat het "vrouguh"nog zo slecht niet gesteld was met de good old inservice opleidingen? 0098

HBO in Nederland is Europees erkent (Dublin Dublindescriptore)

Het zou mij ook werkelijk niet verbazen als in de toekomst het huidige HBO onderwijs wederom onder de loep genomen wordt ;)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #4 Gepost op: 17 september 2010, 23:25:58
Ik denk dat de kwaliteit van de mboV en hbo V overdreven laag word ingeschat. Mijn ervaring is dat de aangeboden lesstof op dit moment redelijk volstaat. De opleiding mbo of hbo verpleegkundige leidt niet alleen op om in het ziekenhuis te werken. In 1 klas zitten vele studenten met verschillende interesse gebieden psychiatrie, verstandelijk gehandicapten, verpleeghuis, thuiszorg, ziekenhuis, ambulance etc. En dan kan je ook nog eens kiezen tussen vele verschillende afdelingen met allemaal hun specifieke vakgebieden. De opleiding spreekt daarom een erg brede doelgroep aan.

Het klopt dat er minder les gegeven wordt en dat de student erg veel zelf moet ontdekken. Dit is op het mboV al zo, maar op het hbo nog een stapje meer. Het ligt naar mijn idee meer aan de motivatie, en interessegebied van de student zelf wat de student leert. Tevens kunnen studenten aangeven op school welke deelkwalificaties zij onvoldoende beheersen. Hierop kan de opleiding inspelen. De lesstof biedt handvaten, en de student moet het zelf leren.

In de ‘nieuwe’ situatie bepaalt de student grotendeels zelf zijn/haar opleidingsniveau, en de eindtermen van de opleiding in mindere mate. Dit maak ik op uit de vergelijking met vroeger.
Wat mij opvalt, is dat de mbo opleidingen over het algemeen veel praktijk gerichter zijn dan de hbo varianten. Dit heeft zo een aantal voordelen t.o.v. het HBO.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2010, 17:07:14
Ik denk dat de kwaliteit van de mboV en hbo V overdreven laag word ingeschat. Mijn ervaring is dat de aangeboden lesstof op dit moment redelijk volstaat. De opleiding mbo of hbo verpleegkundige leidt niet alleen op om in het ziekenhuis te werken. In 1 klas zitten vele studenten met verschillende interesse gebieden psychiatrie, verstandelijk gehandicapten, verpleeghuis, thuiszorg, ziekenhuis, ambulance etc. En dan kan je ook nog eens kiezen tussen vele verschillende afdelingen met allemaal hun specifieke vakgebieden. De opleiding spreekt daarom een erg brede doelgroep aan.

Het klopt dat er minder les gegeven wordt en dat de student erg veel zelf moet ontdekken. Dit is op het mboV al zo, maar op het hbo nog een stapje meer. Het ligt naar mijn idee meer aan de motivatie, en interessegebied van de student zelf wat de student leert. Tevens kunnen studenten aangeven op school welke deelkwalificaties zij onvoldoende beheersen. Hierop kan de opleiding inspelen. De lesstof biedt handvaten, en de student moet het zelf leren.

In de ‘nieuwe’ situatie bepaalt de student grotendeels zelf zijn/haar opleidingsniveau, en de eindtermen van de opleiding in mindere mate. Dit maak ik op uit de vergelijking met vroeger.

Tot zover inderdaad de theorie. Het is in de praktijk echter zo dat de ziekenhuizen, etc. gewoon verwachten dat een verpleegkundige bepaalde kennis en vaardigheden beheerst en kan toepassen. Door een student zelf de inhoud van de opleiding te bepalen en alleen zelf leert wat hij wil weten (met dus steeds minder wordende criteria vanuit de school en praktijk), loop je dus het risico dat er verpleegkundigen afstuderen zonder dit 'basispakket' en hiermee dan behoorlijke problemen krijgt in de praktijk. Wat dus nu steeds meer gebeurt.

Citaat
Wat mij opvalt, is dat de mbo opleidingen over het algemeen veel praktijk gerichter zijn dan de hbo varianten. Dit heeft zo een aantal voordelen t.o.v. het HBO.

Daar heb je absoluut gelijk in. Ik denk wel dat het nodig is om bepaalde aspecten van het competentiegericht leren toe te voegen aan de opleiding, maar zeker niet helemaal vervangen.

En om de vraag van SEHzustertje te beantwoorden: Als ik zou mogen kiezen tussen een competentiegerichte opleiding en het 'ouderwetse stampen', dan zou ik zeker voor het laatste kiezen.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #6 Gepost op: 19 september 2010, 23:14:41
Tot zover inderdaad de theorie. Het is in de praktijk echter zo dat de ziekenhuizen, etc. gewoon verwachten dat een verpleegkundige bepaalde kennis en vaardigheden beheerst en kan toepassen. Door een student zelf de inhoud van de opleiding te bepalen en alleen zelf leert wat hij wil weten (met dus steeds minder wordende criteria vanuit de school en praktijk), loop je dus het risico dat er verpleegkundigen afstuderen zonder dit 'basispakket' en hiermee dan behoorlijke problemen krijgt in de praktijk. Wat dus nu steeds meer gebeurt.



Daar heb je absoluut gelijk in. Ik denk wel dat het nodig is om bepaalde aspecten van het competentiegericht leren toe te voegen aan de opleiding, maar zeker niet helemaal vervangen.

En om de vraag van SEHzustertje te beantwoorden: Als ik zou mogen kiezen tussen een competentiegerichte opleiding en het 'ouderwetse stampen', dan zou ik zeker voor het laatste kiezen.

nou als ik zie dat er opdrachten op het mbo zijn waarin letterlijk staat. ga opzoek naar de opbrekende kennis over werken in het ziekenhuis,
dan vraag ik me toch echt af waar nl mee bezig is.

vind tot nu toe hbo v beter gestructureerd als mbo v
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #7 Gepost op: 22 september 2010, 14:49:18
Door een student zelf de inhoud van de opleiding te bepalen en alleen zelf leert wat hij wil weten (met dus steeds minder wordende criteria vanuit de school en praktijk), loop je dus het risico dat er verpleegkundigen afstuderen zonder dit 'basispakket' en hiermee dan behoorlijke problemen krijgt in de praktijk. Wat dus nu steeds meer gebeurt.

Op dat punt ligt er een taak voor de opleidingsinstelling om de student hierin te sturen. Het feit dat je als student "je eigen gang mag gaan" betekent nog steeds niet dat je niet hoeft te voldoen aan de eindtermen van de betreffende opleiding. Hier hoort de opleidingsinstelling op toe te zien.

Op dit moment worden theorie, en de praktische vaardigheden naar mijn idee voldoende beproefd binnen de opleiding voordat diplomering plaatsvindt. Het praktisch handelen moet je op stage laten zien. Dat wordt door de instelling waar je stage loopt afgetoetst. Vinden zij jou werk als student onvoldoende haal je, je stage gewoon niet. De theorie laat je zien door bijvoorbeeld een theorietoets, verslag, scriptie, of door powerpoint presentatie te geven. Zo zijn er nog meer middelen die worden ingezet om theoretische kennis af te toetsen. Dit laatste verschilt per opleidingsinstelling erg.

Wat mij opvalt is dat veel werkbegeleiders, en collega verpleegkundigen van een student (Mbo of hbo) verwachten dat studenten kunnen meewerken als een volwaardige verpleegkundige. Ik denk dat die verwachting niet haalbaar is zoals sommigen het graag willen zien. Bovendien van een pas gediplomeerde verpleegkundige kun je ook niet het zelfde verwachten als iemand die al jaren dat werk doet.


nou als ik zie dat er opdrachten op het mbo zijn waarin letterlijk staat. ga opzoek naar de opbrekende kennis over werken in het ziekenhuis,
dan vraag ik me toch echt af waar nl mee bezig is.

vind tot nu toe hbo v beter gestructureerd als mbo v
Zowel op het mbo als op het hbo verschilt de kwaliteit van de opleiding erg per opleidingsinstelling. Zo zijn er instellingen die het goed doen, maar zijn er ook instellingen die de kantjes ervan af lopen. Mijn ervaring met mbo v is dat er voldoende structuur, en niveau in zit.
De opleidingen krijgen eisen waar de student aan moet voldoen bij diplomering. Hoe er uitvoering gegeven word aan de opleiding word volledig overgelaten aan de opleidingsinstelling, en de mensen die daar werken. Als personeel op bepaalde scholen het werk niet naar behoren uitvoert betekent dat niet dat de opleiding niet deugt. Kijk ook eens naar de naam van de opleidingsinstelling die op het diploma staat.


kaatje1988

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #8 Gepost op: 27 september 2010, 12:56:29
hallo,
Ik ben een verpleegkundige die haar A2 diploma behaald heeft in België.
Momenteel ben ik ook tewerkgesteld in België, maar wil graag weten wat de voor en na delen zijn om als grensarbeider in een nederlands ziekenhuis te werken? Een aantal vragen zijn; Wat is ongeveer het normale loon van een verpleegkundige? Hoe zit het met de belastingen...
Heeft iemand ervaring hiermee? Bijvoorbeeld een Belgische verpleegkundige die in Nederland werkt?
Alvast bedankt


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2010, 22:32:08
hallo,
Ik ben een verpleegkundige die haar A2 diploma behaald heeft in België.
Momenteel ben ik ook tewerkgesteld in België, maar wil graag weten wat de voor en na delen zijn om als grensarbeider in een nederlands ziekenhuis te werken? Een aantal vragen zijn; Wat is ongeveer het normale loon van een verpleegkundige? Hoe zit het met de belastingen...
Heeft iemand ervaring hiermee? Bijvoorbeeld een Belgische verpleegkundige die in Nederland werkt?
Alvast bedankt

Zie pm.