Religie, respecteren tot...?

Auteur Topic: Religie, respecteren tot...?  (gelezen 17306 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #10 Gepost op: 25 september 2010, 13:31:37
Hoorde ooit een verhaal dat iemand voor een spoedoperatie moest met een mogelijk dodelijke afloop, maar zonder operatie zou hij sowieso sterven (de patiënt had een inwendige bloeding). Op verzoek van de patiënt een geestelijke laten komen voor het geval dat. En de man bleef maar bidden... en bidden... en bidden.... en het hele operatieteam stond al een poos te wachten. Wat doe je dan?
Dan is het toch de taak van de arts om daar even te gaan kijken en vragen hoe lang het nog duurt? "We moeten nu beginnen, anders overlijdt meneer." lijkt me in zo'n geval een heel geldig excuus :)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #11 Gepost op: 27 september 2010, 12:52:03
Dan is het toch de taak van de arts om daar even te gaan kijken en vragen hoe lang het nog duurt? "We moeten nu beginnen, anders overlijdt meneer." lijkt me in zo'n geval een heel geldig excuus :)
Ga dr maar vanuit dat de zieke en geestelijke dan weer terug komen met een ander excuus..Heel moeilijk zoiets


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #12 Gepost op: 27 september 2010, 16:43:24
Ga dr maar vanuit dat de zieke en geestelijke dan weer terug komen met een ander excuus..Heel moeilijk zoiets
Dat zal vast, maar ik geloof wel dat de arts op die manier zijn taak in het hele verhaal vervuld heeft. Hij kan toch moeilijk helemaal niets zeggen en wachten tot de patiënt langzaam overlijdt?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #13 Gepost op: 27 september 2010, 18:52:47
Ga dr maar vanuit dat de zieke en geestelijke dan weer terug komen met een ander excuus..Heel moeilijk zoiets

Als je altijd het ergste van iemand denk zul je nooit ergens komen...
Als iedereen elkaar menselijk benaderd en zijn standpun t uitlegt en naar de ander zijn standpunt luistert, dan is er altijd wel tot een overeenkomst te komen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 27 september 2010, 18:59:40
Als je altijd het ergste van iemand denk zul je nooit ergens komen...
Als iedereen elkaar menselijk benaderd en zijn standpun t uitlegt en naar de ander zijn standpunt luistert, dan is er altijd wel tot een overeenkomst te komen.

Ook in echte spoedgevallen?

Licht eens nader toe?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #15 Gepost op: 27 september 2010, 19:45:06
ook in echte spoedgevallen is iemand nog autonoom en dus baas over zijn eigen lijf (tenzij wilsonbekwaam)
Als iemand de consequenties van een actie onderkent en begrijpt, dan is het zijn goed recht om zelf te beslissen.
Dat dit voor een hulpverlener moeilijk te verkroppen is is op dat moment jammer.

De Jehova moet je echt geen bloed geven, en dat is vaak ook een echt spoedgeval
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #16 Gepost op: 27 september 2010, 19:50:12
Ah, dan interpreteerde ik toch e.e.a. goed!  O0


EdM0

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 27 september 2010, 22:19:13
Daarnaast hebben jehovah's getuigen (je schrijft het trouwens met een h erachter ;)) een papiertje op zak dat ze geen bloedtransfusie willen, Bij spoedgevallen enzo. Het niet nemen van bloed en misschien wel de dood tot gevolg, is belangrijker dan het leven zelf op dat moment.


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #18 Gepost op: 29 september 2010, 08:31:38
Daarnaast hebben jehovah's getuigen (je schrijft het trouwens met een h erachter ;)) een papiertje op zak dat ze geen bloedtransfusie willen, Bij spoedgevallen enzo. Het niet nemen van bloed en misschien wel de dood tot gevolg, is belangrijker dan het leven zelf op dat moment.
Ik ben nog altijd benieuwd wat daar de achterliggende gedachte van is, mogen ze helemaal niets van een ander mens/dier ontvangen (dus ook geen ander weefsel, organen, etc.)? Met alleen fysiologisch zout en grote eiwitten kom je d'r namelijk niet, die doen namelijk niet aan zuurstof transport, daar heb je echt bloed voor nodig. En bij brandwonden, dan zullen ze wel boegemzalf smeren...
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #19 Gepost op: 29 september 2010, 09:24:55
Ik ben nog altijd benieuwd wat daar de achterliggende gedachte van is, mogen ze helemaal niets van een ander mens/dier ontvangen (dus ook geen ander weefsel, organen, etc.)? Met alleen fysiologisch zout en grote eiwitten kom je d'r namelijk niet, die doen namelijk niet aan zuurstof transport, daar heb je echt bloed voor nodig. En bij brandwonden, dan zullen ze wel boegemzalf smeren...

Lang leve google

Tot slot het punt over bloed en bloedtransfusies. Dit is gedeeltelijk gebaseerd op Leviticus 17 en anderzijds op Handelingen 15. Het gaat hier met name over het niet eten van bloed. Jehova's Getuigen voeren dit door in het ook niet willen ontvangen van bloed door bloedtransfusies. Onder christen bestaan vele verschillende meningen over wat je 'volgens de Bijbel' wel en niet mag eten. Sommigen menen volgens de Bijbel 'vegetariër' te moeten zijn en anderen menen alles te mogen eten.
http://www.sign2god.com/wereld/Jehova.html