Religie, respecteren tot...?

Auteur Topic: Religie, respecteren tot...?  (gelezen 17307 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #60 Gepost op: 18 april 2011, 20:17:37
Goed, wil je mij (nogmaals) uitleggen waarom het zelfbeschikkingsrecht en de integriteit van het lichaam geschonden mogen worden, ten behoeve van de maatschappij of omdat de hulpverlener niet accepteert dat de wens van de patient voortkomt uit zijn religie. Niet in filosofische zin, maar op een manier waar de medische praktijk wat kan.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #61 Gepost op: 19 april 2011, 04:22:30
Het nut of doel van deze topic ontgaat me volledig...

 :-X


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #62 Gepost op: 19 april 2011, 08:50:08
Ik weet niet wat je onder religie verstaat, maar het is echt nergens voor nodig wanneer we het over Existentialisme hebben. Natuurlijk is er een Christelijke vorm van Existentialisme (en zou iedere religie daarvoor in de plaats kunnen komen), maar de vraag is of dat een eerlijke oplossing van het probleem is. Religie bestaat vooral uit traditie, sociale constructies en leidinggevende organisatie. Mensen kunnen best zonder rituelen en spiritualiteit in het vinden van motivatie in het leven.

Religie is sowieso een lastig te definiëren begrip. Het is niet per definitie gericht op een hogere macht of godheid. Religie is vooral verbonden met spiritualiteit. Het woord zingeving is een belangrijk aspect in religie. De zingeving kun je zoeken in de relatie met een hogere macht. Je komt dan op het terrein van de theologie of godsdienst. Het exisentialisme is een filosofische stroming die de zingeving in de mens zelf zoekt. De mens is zijn eigen god geworden. Hebben we het dan over religie of niet?  ;)
Traditie is slechts een klein onderdeel van religie. Sociale verbanden kan een onderdeel er van zijn. Leidinggevende organisatie eigenlijk per definitie niet! Er zijn genoeg religieuze stromingen die zonder duidelijke leider of zelf organisatie daarachter.
Jouw beperking van religie tot vooral traditie, sociale verbanden en leidinggevende organisatie verklaart je aversie ertegen waarschijnlijk.


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #63 Gepost op: 19 april 2011, 10:33:21
@RAdeR

Als je zingeving per definitie aan God koppelt kun je de mens zelf inderdaad God gaan noemen. Maar dat maakt een filosofische stroming niet religieus.

Verder zie ik religie en spiritualiteit als twee aparte zaken. Religie is per definitie georganiseerd, spiritualiteit is persoonlijk (en daar heb ik juist geen problemen mee). Religie is een instrument om spiritualiteit te ervaren, maar is niet (voor iedereen) nodig. Will King: "Religion is the politics of spirituality".
Goed, wil je mij (nogmaals) uitleggen waarom het zelfbeschikkingsrecht en de integriteit van het lichaam geschonden mogen worden, ten behoeve van de maatschappij of omdat de hulpverlener niet accepteert dat de wens van de patient voortkomt uit zijn religie. Niet in filosofische zin, maar op een manier waar de medische praktijk wat kan.
Omdat ieder mens belangrijk is voor de maatschappij, heeft de maatschappij een belang in ieder mens; als een hulpvrager zichzelf schade wil toebrengen (door het weigeren van behandeling, maar bijvoorbeeld ook euthanasie) zou ik daarom zeggen dat hij daar een goede reden voor moet hebben. Religie vind ik geen goede reden, hoewel het wel gewicht kan hebben in de te maken overweging - maar op zichzelf staand, nee.

Simpeler kan ik het niet brengen. (Niet dat ik de 'medische praktijk' een plaats voor simpele mensen vind...)
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #64 Gepost op: 19 april 2011, 10:37:57
Omdat ieder mens belangrijk is voor de maatschappij, heeft de maatschappij een belang in ieder mens; als een hulpvrager zichzelf schade wil toebrengen (door het weigeren van behandeling, maar bijvoorbeeld ook euthanasie) zou ik daarom zeggen dat hij daar een goede reden voor moet hebben. Religie vind ik geen goede reden, hoewel het wel gewicht kan hebben in de te maken overweging - maar op zichzelf staand, nee.
Dus samengevat: het individu moet verantwoording aan de samenleving of maatschappij afleggen, waarbij zijn zelfbeschikkingsrecht en integriteit van het lichaam ondergeschikt is aan de inzichten van die maatschappij?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #65 Gepost op: 19 april 2011, 10:47:13
Omdat ieder mens belangrijk is voor de maatschappij, heeft de maatschappij een belang in ieder mens; als een hulpvrager zichzelf schade wil toebrengen (door het weigeren van behandeling, maar bijvoorbeeld ook euthanasie) zou ik daarom zeggen dat hij daar een goede reden voor moet hebben. Religie vind ik geen goede reden, hoewel het wel gewicht kan hebben in de te maken overweging - maar op zichzelf staand, nee.

Simpeler kan ik het niet brengen. (Niet dat ik de 'medische praktijk' een plaats voor simpele mensen vind...)
Dus samengevat: het individu moet verantwoording aan de samenleving of maatschappij afleggen, waarbij zijn zelfbeschikkingsrecht en integriteit van het lichaam ondergeschikt is aan de inzichten van die maatschappij?

Enerzijds begrijp ik dat standpunt wel; als iedereen zijn eigen ding gaat doen, dan zal dat leiden tot een ontwrichte samenleving. In die zin heeft ieder zijn rol (en taak) in de samenleving, om naar vooruitgang te streven. Ik denk echter wel dat religie (en dat zeg ik als niet-gelovige) ook bij de opbouw en het investeren in de samenleving een belangrijke rol heeft (gehad). In veel religies het 'goed doen of wel doen' bevorderen en daarmee een waardevolle bijdrage leveren aan het sociale aspect van de maatschappij. De keerzijde is dat religie ook veel dingen tracht te beperken, zoals euthanasie en abortus. Besef wel dat de verschillende religies hebben bijgedragen aan de opbouw van de samenleving zoals die nu is, op sociaal vlak, medisch vlak en economisch vlak.

Het kan ook omgedraaid worden, want als ik jouw standpunt goed lees, dan kan de maatschappij dus het individu dingen opleggen die tegen zijn zelfbeschikkingsrecht en integriteit ingaan. Stel dat de maatschappij een bepaalde groep niet vindt bijdragen aan de maatschappij. Dan kan de maatschappij die groep dingen opleggen (op sociaal, maar ook medisch vlak) die opnieuw indruisen tegen de genoemde grondrechten. Dat lijkt me toch ook niet wenselijk?


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #66 Gepost op: 19 april 2011, 11:15:25
Dus samengevat: het individu moet verantwoording aan de samenleving of maatschappij afleggen, waarbij zijn zelfbeschikkingsrecht en integriteit van het lichaam ondergeschikt is aan de inzichten van die maatschappij?
Wanneer het individu bepaalde acties wil uitvoeren, ja.
Citaat
Het kan ook omgedraaid worden, want als ik jouw standpunt goed lees, dan kan de maatschappij dus het individu dingen opleggen die tegen zijn zelfbeschikkingsrecht en integriteit ingaan. Stel dat de maatschappij een bepaalde groep niet vindt bijdragen aan de maatschappij. Dan kan de maatschappij die groep dingen opleggen (op sociaal, maar ook medisch vlak) die opnieuw indruisen tegen de genoemde grondrechten. Dat lijkt me toch ook niet wenselijk?
Opleggen klinkt wat negatief, ik denk dat de overheid mensen moet stimuleren en dat sociale controle de rest op den duur wel doet. Maar zaken zoals euthanasie, schade toedoen door weigeren van behandeling en seksoperaties; daar zie ik wel een taak van de overheid om voor regulering - goede processen - te zorgen. Maar je hebt gelijk dat het een verantwoordelijke en rechtgeaarde overheid verlangt, dat is iets wat we nog niet hebben en waarschijnlijk ook niet snel zullen krijgen. Dat heeft denk ik ook met wereldwijde problemen te maken, die moeten eerst afzwakken voor we als land richting Utopia kunnen.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #67 Gepost op: 19 april 2011, 14:34:39
Opleggen klinkt wat negatief, ik denk dat de overheid mensen moet stimuleren en dat sociale controle de rest op den duur wel doet. Maar zaken zoals euthanasie, schade toedoen door weigeren van behandeling en seksoperaties; daar zie ik wel een taak van de overheid om voor regulering - goede processen - te zorgen.

Regulering van dit soort zaken zou altijd ondergeschikt moeten zijn aan zelfbeschikkingsrecht en integriteit van het lichaam van een individu. Als een overheid individuen kan dwingen om bepaalde medische handelingen te ondergaan, tegen de wil het individu, dan is het einde zoek. (Even los van strafzaken, dwang opname en gevallen van wilsonbekwaamheid.)
Zeker als men het heeft over passief handelen (bijv weigeren van medische handeling). Bij actief handelen door het individu zelf,  zou alleen gekeken moeten worden naar het gevolg van die handeling, zolang die geen anderen schaad, is terughoudendheid van de overheid gepast.

Maar als ik dit topic zo doorlees, lijkt het erop dat je denkt dat vrijheid van godsdienst ten grondslag ligt aan bepaalde wetten en regels op gebied van medisch ingrijpen.
Dat is dus niet het geval. Juist het zelfbeschikkings recht en integriteit van het lichaam staan daar ten grondslag aan. (Zoals in het voorbeeld van het weigeren van een bloedtransfusie)
Sterker nog, het zelfbeschikkingsrecht (en ook de integriteit van het lichaam) stellen helemaal niet dat het individu zich dient te verantwoorden als men zich beroept op dit recht. Strict gezien kan ik als patient een handeling weigeren zonder opgaaf van redenen. Dit staat compleet los van godsdienstvrijheid.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #68 Gepost op: 20 april 2011, 15:38:41
Opleggen klinkt wat negatief, ik denk dat de overheid mensen moet stimuleren en dat sociale controle de rest op den duur wel doet.
Ik denk dat we in het verleden gezien hebben dat het helaas niet zo werkt.

Regulering van dit soort zaken zou altijd ondergeschikt moeten zijn aan zelfbeschikkingsrecht en integriteit van het lichaam van een individu. Als een overheid individuen kan dwingen om bepaalde medische handelingen te ondergaan, tegen de wil het individu, dan is het einde zoek. (Even los van strafzaken, dwang opname en gevallen van wilsonbekwaamheid.)
Zeker als men het heeft over passief handelen (bijv weigeren van medische handeling). Bij actief handelen door het individu zelf,  zou alleen gekeken moeten worden naar het gevolg van die handeling, zolang die geen anderen schaad, is terughoudendheid van de overheid gepast.
Ik kan niet anders zeggen dat ik het daar volledig mee eens ben.