Allochtone patiënt anders behandelen

Auteur Topic: Allochtone patiënt anders behandelen  (gelezen 3490 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tucker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Gepost op: 22 september 2010, 11:52:02
Vandaag in de kwaliteitskrant nu.nl:
http://www.nu.nl/binnenland/2339125/allochtone-patient-anders-behandelen.html

Gewoon om de discussie wat aan te zwengelen: hoe denken jullie hierover? Ik ben benieuwd naar de multidisciplinaire antwoorden.
Zouden jullie een patiënt niet informeren omwille van de famillie? mag dit etisch en wettelijk gezien eigenlijk wel?


Oh beste mods: ik heb dit vast verkeerd geplaatst, kunnen jullie het op de goede plaats wegzetten?

Groetjes,

tuck




pascalpost

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #1 Gepost op: 22 september 2010, 21:49:42
Ik probeer een reactie te geven zonder daar mensen mee te kwetsen en nare gevoelens uit te lokken

als ik het bericht op nu.nl leest dan kom ik met deze reactie...

een zin uit het verhaal van nu.nl  "

"Met name als patiënten ongeneeslijk ziek zijn, willen familieleden van allochtone patiënten het slechte nieuws vaak weghouden bij de zieke."

Ik vind dit raar eerst word de patient toch ingelicht als deze bekwaam is en dan pas de familie dus daar gaat het dan al mis. Als we het verhaal op nu.nl volgen.

Daarnaast zijn we in Nederland en houden wij ons hier aan onze regels. Zo ook hebben de allochtonen zich aan onze regels en werkwijze te houden.

Geven wij de allochtonen een andere behandeling dan discrimineren we en dat wil een allochtoon toch niet?? Hij/Zij wil Nederlander zijn en zich dus aan onze regels en wetgeving houden.
Mocht de patient dit niet willen en een andere behandling wensen ( zich niet aan onze regels en werkwijze wilen houden ) moet deze maar naar het land van afkomst afreizen en zich daar laten behandelen. Dan kan de patient eisen stellen.

Wij hebben regels en wetten en werkwijzes gemaakt die 95% van de mensen normaal vinden en geaccepteerd hebben.
Wij kunnen niet individueel werkwijzes toepassen dan schiet de hulpverlening of verzorging te kort daar is geen tijd en geld voor.

Sommige lezers vinden mijn verhaal misschien erg rechts maar laten we eerlijk zijn. We hebben 167 nationaliteiten in Nederland moeten we dan 167 protocollen gaan maken??

Wie een Nederlands paspoort heeft en van buitenlandse afkomst is heeft er voor gekozen zich in de nederlandse maatschappij te begeven met de regels die Nederland heeft afgesproken, dus moeten we ons daar ook aan houden lijkt mij.
Dat moet ik ook ook al zou ik soms dingen anders willen als ik onder behandeling zou zijn.

eigenlijk wil ik dus zeggen..


Geen onderscheid maken want dan discrimineer je al. iedereen dus de gelijke behandeling en werkwijze geven is Fair


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2010, 10:36:57
Ik denk dat artsen en verpleegkundigen voldoende empathisch zijn, om hier met tact en wijsheid om te gaan...

Elke patient en elke familie heeft een bepaalde belevingswereld, en in het overbrengen van de boodschap, moet de zender van de boodschap (arts, verpleegkundige) gewoon proberen aan te sluiten bij de belevingswereld van de patient..  

Dat is niet alleen (sub)cultuur bepaald, maar ook religie..  Een zeer traditioneel religieus uit de gereformeerde gemeente iemand uit staphorst, benader je anders, dan een iemand die er voor kiest in de party-scene uit de randstad komt..
of iemand uit india, of sommige chineze subculturen of een patient die zelf in de gezondheidszorg werkt...

Elk mens behandel je anders in je communicatie uitingen..  Het is in die zin een non-onderwerp, niemand in standaard en niemand is gelijk, iedereen heeft gelijkwaardige rechten, en mag met respect behandeld worden..
En als vakbroeders onder elkaar kan je ervaringen uitwisselen, maar het werken met stereotypen, kent heel veel beperkingen.. behandel dus iedereen als een individue met zijn unieke belevingswereld..


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2010, 11:21:31

Geven wij de allochtonen een andere behandeling dan discrimineren we en dat wil een allochtoon toch niet?? Hij/Zij wil Nederlander zijn en zich dus aan onze regels en wetgeving houden.
Mocht de patient dit niet willen en een andere behandling wensen ( zich niet aan onze regels en werkwijze wilen houden ) moet deze maar naar het land van afkomst afreizen en zich daar laten behandelen. Dan kan de patient eisen stellen.

Sommige lezers vinden mijn verhaal misschien erg rechts maar laten we eerlijk zijn. We hebben 167 nationaliteiten in Nederland moeten we dan 167 protocollen gaan maken??

Ik sluit mij hier helemaal bij aan!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2010, 11:39:46
Ik probeer een reactie te geven zonder daar mensen mee te kwetsen en nare gevoelens uit te lokken

als ik het bericht op nu.nl leest dan kom ik met deze reactie...

een zin uit het verhaal van nu.nl  "

"Met name als patiënten ongeneeslijk ziek zijn, willen familieleden van allochtone patiënten het slechte nieuws vaak weghouden bij de zieke."

Ik vind dit raar eerst word de patient toch ingelicht als deze bekwaam is en dan pas de familie dus daar gaat het dan al mis. Als we het verhaal op nu.nl volgen.

Daarnaast zijn we in Nederland en houden wij ons hier aan onze regels. Zo ook hebben de allochtonen zich aan onze regels en werkwijze te houden.

Geven wij de allochtonen een andere behandeling dan discrimineren we en dat wil een allochtoon toch niet?? Hij/Zij wil Nederlander zijn en zich dus aan onze regels en wetgeving houden.
Mocht de patient dit niet willen en een andere behandling wensen ( zich niet aan onze regels en werkwijze wilen houden ) moet deze maar naar het land van afkomst afreizen en zich daar laten behandelen. Dan kan de patient eisen stellen.

Wij hebben regels en wetten en werkwijzes gemaakt die 95% van de mensen normaal vinden en geaccepteerd hebben.
Wij kunnen niet individueel werkwijzes toepassen dan schiet de hulpverlening of verzorging te kort daar is geen tijd en geld voor.

Sommige lezers vinden mijn verhaal misschien erg rechts maar laten we eerlijk zijn. We hebben 167 nationaliteiten in Nederland moeten we dan 167 protocollen gaan maken??

Wie een Nederlands paspoort heeft en van buitenlandse afkomst is heeft er voor gekozen zich in de nederlandse maatschappij te begeven met de regels die Nederland heeft afgesproken, dus moeten we ons daar ook aan houden lijkt mij.
Dat moet ik ook ook al zou ik soms dingen anders willen als ik onder behandeling zou zijn.

eigenlijk wil ik dus zeggen..


Geen onderscheid maken want dan discrimineer je al. iedereen dus de gelijke behandeling en werkwijze geven is Fair
Ik sluit mij hier helemaal bij aan!

Sorry, maar dit vind ik gebral, van 1 de journalist die dit opschreef, want die heeft zich niet verdiept in het onderwerp, en kent de spelregels die in de zorg zijn niet..
Twee je kan er mee eens zijn, maar dan heb je nog niet verdiept..  Het is van een non-issue, iets maken rond allochtonen, en ga naar je eigen land..
Het artikel en de reacties er op zegt ook iets over de algemene intelligentie van PVV stemmers...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2010, 12:54:41
Laten we proberen hier geen politieke discussie van te maken, dat kunnen we iedere dag al aanschouwen op de televisie.

Misschien dat er mensen van de werkvloer (ziekenhuis) zijn die hier in het topic willen reageren? Hoe hiermee wordt omgegaan in de ziekenhuizen, of eigen ervaringen? Leeft dit onderwerp überhaubt veel, op de werkvloer?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2010, 15:19:36
Juist omdat je te maken hebt met een multiculturele samenleving is het zeker voor de hulpverlener belangrijk dat je ook wel wat achtergrond kent van een andere cultuur.

Bijv. rouwverwerking; is verschillend binnen de diverse culturen.
Om je empathisch vermogen aan te kunnen spreken en om in acute situaties hier mee om te gaan en het werkbaar voor je team te houden.
Absoluut moet bovenaan de lijst je eigen en teams veiligheid staan, instellings afspraken m.b.t. normen en waarden (lees gedrag wat wel/niet getolereerd wordt)
hier door heen vloeiend zou je dus als hulpverlener kunnen anticiperen door familie een aparte ruimte aan te bieden, mogelijkheden creëren zodat het voor iedereen werkbaar en begrijpbaar blijft.

Lastig blijft voor mij om een uitspraak te doen n.a.v. het onderzoek waar dit topic naar verwijst.
Juist is de taal barrière bij een diagnose of anamnese gesprek vaak op basis van een hetro anamnese,  ik weet dus niet of de "vertaler"de juiste informatie die ik geef aan de patiënt geef.

Het onderzoek waar naar verwezen wordt zegt dat familie van de patiënt, de patiënt  niet ingelicht moet worden m.b.t. zijn gezondheidstoestand (bijv. ongeneeslijk ziek).
Dit is cultuurgebonden en de vraag is eigenlijk nu: Mag de dokter de patiënt zijn diagnose onthouden en wel aan de familie vertellen?


Nederlanders zijn recht door zee, willen een eerlijk antwoord, hebben weinig met "er is altijd hoop" in vergelijking tot de USA, waar de verpleegkundige de patiënt ten alle tijde hoop moet blijven gegeven (ook al is de patiënt aan het succomberen)  bron: TNCC
Kijkende naar de eed van de arts ...Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen...., denk ik niet dat het conform daarvan is, dat de patiënt niet ingelicht wordt over zijn gezondheidstoestand, maar de familie wel.

interessante discussie ;)


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2010, 15:59:27
Sorry, maar dit vind ik gebral, van 1 de journalist die dit opschreef, want die heeft zich niet verdiept in het onderwerp, en kent de spelregels die in de zorg zijn niet..
Twee je kan er mee eens zijn, maar dan heb je nog niet verdiept..  Het is van een non-issue, iets maken rond allochtonen, en ga naar je eigen land..
Het artikel en de reacties er op zegt ook iets over de algemene intelligentie van PVV stemmers...


Ik heb helemaal niks met de PVV te maken. maar Juist omdat je te maken hebt met een multiculturele samenleving is het zeker voor de hulpverlener onmogelijk om per nationaliteit een andere aanpak te hebben. Het houd ergens op.

Lang leven de positieve discriminatie!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2010, 17:30:48
Ik heb helemaal niks met de PVV te maken. maar Juist omdat je te maken hebt met een multiculturele samenleving is het zeker voor de hulpverlener onmogelijk om per nationaliteit een andere aanpak te hebben. Het houd ergens op.

Lang leven de positieve discriminatie!

Dat is ook niet aan de orde.. Maar kromme redenering van die opgetekend is door de journalist, wat een non-issue is.. slaat zeker nergens op..    Het is namelijk geen grouperingsproblemathiek of ethnische groeperingsproblemathiek, maar gewone individuele benadering..  
in de wereld van o.a. psychiatrische patienten, kom je vergelijkbare situaties tegen, en ook daar is het individuele aanpak nodig..,

Dat als professionele hulpverlener handig is om kennis te hebben van gebruiken in bepaalde culturen, zodat je kan verplaatsen in iemand belevingswereld, ligt het zelfde dat je kennis hebt, van iemand met bepaalde psychiatrische klachten, (PDD-NOS, Schitzofrenie) of bepaalde streek gebonden gewoontes, als Naburschap, of dat bepaalde religueze gemeenteschappen mensen geen bloedtransfusie mogen hebben..

Een multi-culturele samenleving is niets meer dan een samenlevering van allemaal individuele mensen, met allerlei gewoontes, belevingswerelden

Dit heeft niets te maken turken en marokaanse gebruiken, maar gewoon dat een individu en zijn leefomgeving en familie bepaalde gebruiken handteren waar je als arts, en zorginstelling rekening mee kan houden, en in hoeverre je dat doet, zal eerder afhankelijk zijn van die individuele situatie, waar je op dat moment voor staat.. En daar zijn artsen en verpleegkundigen over het algemeen zeer vaardig in..