Rijden zonder geluidssignalen

Auteur Topic: Rijden zonder geluidssignalen  (gelezen 24282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

samabith

  • Jeugdleider jeugdbrandweer Tiel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 154
  • Jeugdbrandweer Tiel
Reactie #10 Gepost op: 22 september 2010, 14:50:41
Of de microfoon van de camera is gewoon niet al te best (sterker vermoeden dat dat het is...)

;) De sirene was gewoon slecht te horen, dit kwam o.a. ook door het overige verkeer.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #11 Gepost op: 22 september 2010, 16:08:00
kan iemand mij nou de meerwaarde vertellen van het prio 1 rijden op de snelweg.

mijn denkwijze is zet die sirene en lampen maar uithebt er toch geen r......k aan. toch? wordt gewoon ingehaald door sneller verkeer. en zet hem weer aan vlak voor de afrit.

of zie ik dit helemaal verkeerd?
Dat zat ik ook te bedenken. Als ik een brandweerauto op de snelweg zie rijden met prio 1 en een gangetje van ongeveer 100 km/uur ga ik er ook voorbij. Ik zelf rijd meestal 132 op mijn teller (125 km/u op mijn GPS).
Prio 1 als brandweerauto lijkt mij dan ook een beetje nutteloos. De enige die jou niet inhalen zijn de overige vrachtwagens.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #12 Gepost op: 22 september 2010, 16:44:22
Het juridische verhaal kennen we allemaal inmiddels wel, toch? Je hebt gewoon geen poot om op te staan als het misgaat, met je prio 1-rit, zonder toeters en bellen.  :)

Kennelijk toch niet, althans, niet in de nuance. Als je Prio1 opgeroepen wordt, zonder OGS rijdt, en een ongeval veroorzaakt terwijl je je aan de normale verkeersregels houdt, is er relatief weinig aan de hand. Ander verhaal is het, als je je niet aan de brancherichtlijnen houdt en een ongeval veroorzaakt.

Sorry, ik wil de discussie over dit onderwerp niet weer helemaal opnieuw beginnen, maar velen denken te weten (ik misschien ook wel hoor) hoe het in elkaar steekt, maar missen de essentie van de richtlijnen.

Dat zat ik ook te bedenken. Als ik een brandweerauto op de snelweg zie rijden met prio 1 en een gangetje van ongeveer 100 km/uur ga ik er ook voorbij. Ik zelf rijd meestal 132 op mijn teller (125 km/u op mijn GPS).
Prio 1 als brandweerauto lijkt mij dan ook een beetje nutteloos. De enige die jou niet inhalen zijn de overige vrachtwagens.

Het is en blijft een Prio1 rit, ook zónder toeters en bellen.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #13 Gepost op: 22 september 2010, 16:48:35
Veel hulpverleningsvoertuigen  zijn uitgerust met een black-box.
Deze houdt -net als bij vliegtuigen- veel parameters bij, zo ook het gebruik van OGS.
Wettelijk gezien ben je bij prio 1/A1 verplicht OGS te gebruiken. Stel dat je een ongeluk krijgt tijdens een spoedrit en je hebt geen OGS gebruikt, ben je op zijn zachst gezegd het haasje.
In het geval dat er een claim komt naar aanleiding van een ritoverschrijding (tijd) en je hebt geen OGS gebruikt, heb je ook heel wat uit te leggen.

Maar op zondagochtend de sirene aan in een woonwijk vind ik ook erg overdreven.
Die sirene word ik ook snel zat.
Never underestimate the power of stupid people


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #14 Gepost op: 22 september 2010, 18:14:19
Veel hulpverleningsvoertuigen  zijn uitgerust met een black-box.
Deze houdt -net als bij vliegtuigen- veel parameters bij, zo ook het gebruik van OGS.
Wettelijk gezien ben je bij prio 1/A1 verplicht OGS te gebruiken. Stel dat je een ongeluk krijgt tijdens een spoedrit en je hebt geen OGS gebruikt, ben je op zijn zachst gezegd het haasje.
In het geval dat er een claim komt naar aanleiding van een ritoverschrijding (tijd) en je hebt geen OGS gebruikt, heb je ook heel wat uit te leggen.

Maar op zondagochtend de sirene aan in een woonwijk vind ik ook erg overdreven.
Die sirene word ik ook snel zat.
 


Zeker weten?

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_20-05-2010
Freude am Fahren


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 22 september 2010, 20:11:00
Zeker weten?

Het gaat er om, dat je gewoon OGS moet gebruiken tijdens een spoedrit, OGS aan, van het begin tot het eind van de rit. Dit om onduidelijkheid bij het verkeer te voorkomen.
Daarnaast gaan negen van de tien brandweervoertuigen harder dan vrachtwagens.

Dat men overigens op (bijvoorbeeld) de snelweg tijdens het ''met de stroom mee rijden'' geen toeters voert kan ik me heel goed voorstellen.
Bij een gang van 100 km/u is de sirene voor auto's voor het spoedvoertuig toch minder goed te horen en als je niets in haalt hoef je ook geen voorrang te krijgen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #16 Gepost op: 22 september 2010, 20:41:50
Nou hoe slecht die microfoon ook misschien is, die Toyota voert dus duidelijk geen geluidssignalen. En de dienstbus met verzorging ( Prio 1?) zet hem pas aan als hij rechts om de vrachtwagen heen sla-omt. LED flist licht erg slecht zichtbaar overdag. Knipperfrequentie heeft ook een erg lage attentie waarde.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #17 Gepost op: 22 september 2010, 20:43:48
maar stel,

je rijd op de snelweg, prio 1 rit geen ogs aan. rijd gewoon op de rechtbaan van de snelweg en het verkeer voor je trapt op de rem. en jij klapt achter op die auto...

of

je hebt ogs aan en er gebeurd het zelfde.


hoe is dan de schuld vraag. blijft deze hetzelfde. of niet
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #18 Gepost op: 22 september 2010, 20:52:42
Citaat
blijft deze hetzelfde.
JA, of dacht je dat met toeters en bellen de auto's niet opeens voor je kunnen stoppen. Juist als je Prio1 rijd moet je anticiperen en dus extra alert zijn op gedrag van andere weggebruikers.
Over nut van noodzaak OGS op snelweg. Kijk even naar de HW, die haalt vrachtwagens in heeft net aardig wat snelheid en gaat dan terug naar de rechterrijbaan. Nu wordt hij ingehaald dooor andere voertuigen. Zonder OGS moet hij dan wachten tot er een gat op de linker rijbaan ontstaat om een volgende vrachtwagen in te halen, en moet dus zijn snelheid terug laten vallen. Dan weer accelereren en de vrachtwagen inhalen. Met OGS kan hij zijn richting aangeven en zou het verkeer op de linkerbaan hem vrij baan moeten geven. (Theorie, of de "zakelijke rijder"het ook zal doen ;) )
Dus dat zou het nut van OGS voor zwaardere hulpdienstvoertuigen op snelwegen kunnen zijn.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #19 Gepost op: 22 september 2010, 21:50:16
Om voorang te krijgen als brandweer(vracht)wagen zul je bij het terug invoegen naar links dan wel aan de achterzijde goede blauwe verlichting moeten voeren. Vind ik persoonlijk lang niet altijd het geval.

Die toyota had had (bij het voeren van volledig OGS) mijns inziens toch de vluchtheuvel op kunnen rijden om zo vooraan weer in te voegen? Of is dat 'not done' bij OGS ritten.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV