Wie bepaalt inzet van materiaal?

Auteur Topic: Wie bepaalt inzet van materiaal?  (gelezen 1560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Gepost op: 26 september 2010, 12:45:30
Naar aanleiding van een ongeval van een van onze auto's gister ben ik toch benieuwd hoe e.e.a. in Nederland is geregeld.

In Duitsland op de A61 is gister een auto van ons tegen de vangrail aan gegaan. Is 20 km rijden voor mij, dus ik er naar toe. Kom daar aan bij de Unfalstelle. Vrachtauto staat op de vluchtstrook, leunt licht tegen de vangrail aan maar staat met één kant nog gewoon op het asfalt, ligt niet op de zijkant o.i.d.

Wat staat er aan materiaal bij wat door de politie en brandweer is verzameld:

- 1x brandweer hoogwerker
- 1x gefahrgut-container
- 1x container met lekbakken en tanks etc.
- 2x tankautospuit
- 1x grote bergingskraan van de brandweer
- 1x hulpverleningsvoertuig
- 1x adviseur gevaarlijke stoffen
- 4x politieauto

De tweede bergingskraan was onderweg.

Gelukkig e.e.a. zelf sneller geregeld als de politie, dus na 10 minuten was een contractberger van onze verzekering ter plaatse, met een lier aan de voorkant de auto terug de weg op getrokken, in de lepels gehangen en weg van de snelweg. Bij de eerste veilige plaats het hele spul afgekoppeld, auto in de lepels gehangen en naar de werkplaats, andere trekker voor de trailer gezet en die rijdend naar de werkplaats.

Voor ons als bedrijf met partners waren we, na aankomst van mij in totaal 30 minuten bezig om al het spul van de snelweg af te krijgen, de hulpdiensten stonden bij mijn aankomst al ruim een half uur te bepalen wat ze zouden gaan doen ???

Hoe zou zoiets in Nederland gegaan zijn qua inzet?

- Ik had 5 minuten na het ongeval al contact met de politie, doorgegeven wat de lading was (24 ton aan aluminium platen, dus geen gevaargoed etc.)
- Politie had daar al gezien dat de brandstoftank wel beschadigd was maar niet lekte.

Ter illustratie een foto hoe de auto erbij stond voor er ook maar iets aan bergingswerkzaamheden plaats had gevonden en een plaatje van wat er een stukje terug gebeurd was




Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 26 september 2010, 13:42:33
Is het misschien mogelijk om de foto's iets te verkleinen? Ze zijn bizar groot en het duurt nogal even voordat ze volledig geladen zijn...


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 26 september 2010, 14:14:01
Typisch duits om met veel voertuigen uit te rukken. meestal hebben brandweerkazernes een heel klein voertuig waardoor er veel meer voertuigen nodig zijn voor een inzet. bij een autmatisch brandalarm worden er geregeld 8 of 9 voertuigen geallarmeerd.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2010, 15:22:54
Voor ons als bedrijf met partners waren we, na aankomst van mij in totaal 30 minuten bezig om al het spul van de snelweg af te krijgen, de hulpdiensten stonden bij mijn aankomst al ruim een half uur te bepalen wat ze zouden gaan doen ???

Hoe zou zoiets in Nederland gegaan zijn qua inzet?

In Nederland hebben we incident management (IM). Dan wordt direct ook een berger mee gealarmeerd, dus hoeft niet 'uitgevochten' te worden wie wat gaan doen.

In het board Rijkswaterstaat / wegbeheerders en berging kun je een aantal topics vinden over IM. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze in Duitsland ook zoiets hebben als IM, maar gezien deze casus lijkt dat niet het geval te zijn.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #4 Gepost op: 26 september 2010, 21:50:42
In eerste instantie is het de centralist die met behulp van GMS ( Geintregeerd Meldkamer Systeem) de hoeveel materieel bepaald.
Afhankelijk van de melding, het verhaal wat verteld wordt, maak je een eerste inschatiing.
Een vrachtauto/bus in brand op de snelweg gaat volgens de procedure het volgende op rijden:
2 x TS, 1x HV, 1x OvD, 1xHA met waterbak. (5 voertuigen)

Maar een vrachtwagen tegen de vangrail met verder geen problemen, zou ik misschien alleen de politie naar toe sturen, die dan de KLPD laat gaan.
Mogelijk als er een probleem is met de brandstoftank een TS en een HV. (TS voor het werk, de HV in fend-off positie voor de veiligheid)

Bij aankomst van een bevelvoerder of OvD ter plaatse beslist die vanaf dat moment wat er moet komen.
Dat is ook logisch, want die persoon kan met zijn eigen ogen zien wat er is.
Als centralist ben je afhankelijk van de ogen en woorden van een melder.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven