Hulpdiensten in 1 voertuig

Auteur Topic: Hulpdiensten in 1 voertuig  (gelezen 27568 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 28 september 2010, 23:21:57
Ik heb het gevoel dat andere redenen dan effectiever inzetten hieraan ten grondslag liggen... ???

Als mensen op een hoog niveau een idee ontwikkelen en overtuigt zijn dat het werkt, hoe kan je dan uitleggen dat het niet werkt. Ik heb het gevoel dat tussen het niveau regionaal commandant en het niveau brandwacht/bevelvoerder veel te veel 'lagen' zitten om ideeën (alle hulpdiensten in een wagen, 4 personen in een TAS, enz) te beoordelen op hun goede werking.

Voor een nieuwe formule voor een wasmiddel wordt jaren onderzoek uitgetrokken, worden praktijk testen gehouden, worden kosten baten analyses gehouden, worden markt onderzoeken gehouden, enz. En als het niet werkt vliegt de CEO er binnen de kortste keren uit.. en wordt het middel van de markt gehaald/
Al de 'nieuwe' brandweer ontwikkelingen worden betaald uit gemeenschapsgeld en een aantal ontwikkelingen gaan volgens mij ten koste van de motivatie van vrijwilligers.

Nu gaan we blijkbaar in 2011 al rijden met gecombineerde voertuigen... Heb nog geen wetenschappelijk onderzoek gezien die ondersteund dat dit kwalitatiever beter is voor de klant dan de huidige organisatie...  ::) Of doet de klant er niet toe?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #21 Gepost op: 28 september 2010, 23:50:57
Om in de wasmiddelen te blijven.
De klant wil een wasmiddel, en krijgt een wasmiddel. De doos zit alleen niet helemaal vol, maar hij betaald wel de volle prijs. En na het wassen blijkt dat je met het wasmiddel alleen een lichte zweet geur kunt verwijderen. Voor allle andere vlekken heb je een ander waspoeder nodig, wat ook stond vermeld in de kleine lettertjes op de achterzijde van de doos. >:D
De vreugde van de lage prijs is allang vergeten als de ellende van de slechte kwaliteit nog lang voor ergenis zorgt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #22 Gepost op: 29 september 2010, 00:22:52
Om in de wasmiddelen te blijven.
De klant wil een wasmiddel, en krijgt een wasmiddel. De doos zit alleen niet helemaal vol, maar hij betaald wel de volle prijs. En na het wassen blijkt dat je met het wasmiddel alleen een lichte zweet geur kunt verwijderen. Voor allle andere vlekken heb je een ander waspoeder nodig, wat ook stond vermeld in de kleine lettertjes op de achterzijde van de doos. >:D
De vreugde van de lage prijs is allang vergeten als de ellende van de slechte kwaliteit nog lang voor ergenis zorgt.

En als er door het nieuwe wasmiddel slijtage optreed, is niemand er voor verantwoordelijk...
Dus terug naar de fabrikant en uitvoerig laten testen..
Als er zo geëxperimenteerd moet gaan worden met mogelijk mensenlevens, wie neemt dan die verantwoordelijkheid??


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #23 Gepost op: 29 september 2010, 00:42:50
Citaat
wasmiddel slijtage optreed, is niemand er voor verantwoordelijk
Jawel de gebruiker, want bij gebruik van dit middel is bekend dat je een onderhouds service indicator in je wasmachine moet monteren, die je waarschuwt om de monteur te waarschuwen.  098uo
Wel lekker haags, als je een argument wilt doordrukken moet je een vergelijking maken, H. Jekkers  :D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #24 Gepost op: 29 september 2010, 01:33:58
Ik heb al gezocht maar kan geen succes verhalen vinden op de franse, engelse en amerikaanse sites.
NYPD ESU, is een speciale eenheid die optreed ter ondersteuning van politie eenheden. Zijn een "concurrent" van de brandweer en er is eerder sprake van rivaliteit als samenwerking.
Frankrijk, Parijs, kent de zgn Premier Secours, brandweer/ambulance combi, maar die voertuigen doen geen vervoer, alleen in uiterste noodzaak. Bezetting bestaat uit brandweerpersoneel met medische opleiding, maar geen politie agenten.
Het voorbeeld van Essen is ook niet een succes verhaal. Dit voertuig is ontstaan toen een RTW (ambulance) als eerste bij een ernstig verkeersongeval kwam en er brand ontstond. Slachtoffer kon niet bevrijd worden en kwam om. Oplossing, een ambulance met blusmiddel en HV gereedschap. Ondertussen is de taak al terug gebracht tot reserve RTW, dus alleen als alle andere RTW's al zijn ingezet, en verder rijdt dit voertuig als extra mee bij binenbranden en levert dan een Safety team voor de ingezette ploegen.
Kennis is mooi, maar internationale kennissen weten meer.  ;)
Ben wel benieuwd naar de succes verhalen van de heer Van Duin (André  ??? )

Misschien helpt het om even te bedenken wie dit zegt en waarom. dr. M. van Duin is lector Crisisbeheersing, mede oprichter van het COT en (hoofd)docent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook is hij betrokken bij de Master Crisis and Disaster management .Zie ook de site van de NIFV: http://www.nifv.nl/web/show/id=189276/contentid=2591. Het is dus niet zo maar iemand die wat zegt.

De vraag is waarom zegt hij het. Zoals iedereen weet vindt er op alle lagen, gemeentelijk maar ook op rijksniveau een felle discussie plaats over het zo doelmatig mogelijk inzetten van middelen. Vroeg jaren negentig had heel bestuurlijk Nederland op het gebied van veiligheid de mond vol over integrale veiligheid. Maar in de praktijk was dit vooral een integraal management model om (sociale) veiligheid op andere wegen in de (gemeentelijke) organisatie weg te moffelen. Fysieke veiligheid is eigenlijk nooit onderdeel geweest van het het integraal veiligheidsmodel. Ook al was hier toentertijd best vraag naar.

Tegelijkertijd zie je op dit moment de trend naar Rapid Responders, SIV's en andere alternatieve wijzen op met minder middelen uiteindelijk meer te bereiken. Hierbij worden niet alle heilige huisjes gespaard. Persoonlijk heb ik als student bestuurskunde les gehad van de heer Van Duin en ben ik bekend met diverse stellingen die vaak ook tot doel hebben om bestaande situaties in vraag te stellen. Al was het om de discussie te openen.

Kortom. Je moet dit proefballonnetje vooral zien als discussiepunt. Overheden bezuinigingen, geldende aanrijd tijden worden niet gehaald en diverse gebieden in Nederland krijgen te maken met krimp. Toch verwacht iedereen in eerste instantie een goede en daadkrachtige  eerstelijns hulp. Het lijkt me dan ook niet voor de hand te liggen dat dit concept werkt voor in een grote stad. Maar juist in gebieden waar de bezetting, wit, blauw of rood onder druk staat kan dit een uitstekende aanvulling zijn op de bestaande hulpverlening. Uiteraard is het mogelijk dat met het aanbrengen van een nieuwe schakel bestaande eenheden en verdeling daarvan opnieuw tegen het licht worden gehouden.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #25 Gepost op: 29 september 2010, 13:36:36
Prima, mooi dat we nu weten dat het niet André maar een andere van Duin is.
Citaat
Crisisbeheersing, mede oprichter van het COT en (hoofd)docent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook is hij betrokken bij de Master Crisis and Disaster management
Leuk voor zijn VC, maar ik zou deze feiten niet noemen in de wacht van een brandweerpost, mensen die dit soort studies volgen komen meestal met de grootst mogelijke onzin, en hebben nog nooit vanuit de praktijk meegekeken hoe iets werkt.
Proefballontjes zijn leuk, maar in een organisatie als de brandweer is dat na de FLO perikelen, heet arbiedstijdenbesluit en de opkomsstijden discussie weer een hoop onrust.
Maar als hij zo veel gestudeerd heeft, moet het toch mogelijk zijn om de succes verhalen uit het buitenland met naam en toenaam te noemen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #26 Gepost op: 29 september 2010, 18:52:09
Ik nodig de heer van Duin graag eens uit op de ambulance... Draai een paar diensten mee en dan praten we verder....  :-X
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #27 Gepost op: 29 september 2010, 19:39:40
Ik nodig de heer van Duin graag eens uit op de ambulance... Draai een paar diensten mee en dan praten we verder....  :-X

Vanwaar deze negatieve opmerkingen over iemand die jullie blijkbaar helemaal niet kennen? Ik ook niet, dus ga niet over hem oordelen.
Wat mij betreft kan dit gehele topic de prullenbak in, want opmerkingen over wasmiddelen en respectloos afkraken van een persoon lijken mij geen onderdelen van een constructieve discussie over zin of onzin van het idee: samenwerking tussen verschillende hulpverleningsdiensten door één team met één multifunctioneel voertuig bij bij primaire inzet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 29 september 2010, 21:02:31
Vanwaar deze negatieve opmerkingen over iemand die jullie blijkbaar helemaal niet kennen? Ik ook niet, dus ga niet over hem oordelen.
Wat mij betreft kan dit gehele topic de prullenbak in, want opmerkingen over wasmiddelen en respectloos afkraken van een persoon lijken mij geen onderdelen van een constructieve discussie over zin of onzin van het idee: samenwerking tussen verschillende hulpverleningsdiensten door één team met één multifunctioneel voertuig bij bij primaire inzet.

Ik denk dat iedereen een beetje 'beu' is om steeds proefballonnetjes te horen ipv dan een plan met een richting waar we naar toe gaan. Er gebeurt nu zo veel in HV land (o.a. brandweer TS4, TS2, enz) dat de werkvloer niet meer weet waar we naar toegaan. Proefballonnetjes hebben het ook in zich dat ze nog niet gestoeld zijn op veel onderbouwing.

Ik ben het met Tower eens dat als je zonodig deze boodschap de wereld in wilt sturen je deze best wel mag ondersteunen door een wetenschappelijk artikel waarin je uitlegt wat je met deze boodschap wilt bereiken.

Waarom blijven we steeds het wiel uitvinden en kijken we niet naar het buitenland? Als het in Duitsland / België niet schijnt te werken, waarom dan het wel in NL gaan proberen?


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #29 Gepost op: 29 september 2010, 23:28:27
Gaat toch nooit werken?

Politieauto moet snelheid kunnen maken, makkelijk wendbaar zijn door het verkeer...  :o