Hulpdiensten in 1 voertuig

Auteur Topic: Hulpdiensten in 1 voertuig  (gelezen 27777 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #50 Gepost op: 2 oktober 2010, 20:53:51
Er zal altijd een spanning blijven bestaan tussen de werkvloer en het maken van strategische en tactische plannen voor de toekomst door de korpsleiding of op gemeente of rijksniveau. Zeker wanneer er over de gehele breedte financiële keuzes worden gemaakt waarbij de brandweer als organisatie meer dan eens aan het kortste eind trekt. Hoe zeer ook iedereen het belang inziet van een goede eerstelijns hulpverlening. Of dit nu politie, brandweer of ambulance is.

Je stelt dat in Duitsland en België het niet schijnt te werken. Wie zegt dat? Zijn er publicaties beschikbaar die dat aantonen. Zijn de inzet criteria van deze voertuigen gelijk aan het voorstel? Van Duin zal zeker zijn voorstellen niet zomaar baseren op los zand. Tevens verwijst hij naar projecten in het buitenland die wel werken. Voor de volledigheid zal ik zelf opzoek gaan naar publicaties van zijn hand of in het buitenland. Mogelijk dat ik hem zelf even benader.





Doe je best, ik wens je veel succes bij het vinden van die proefballonnen, die waaien vanzelf weer over, meestal met een kaartje van de afzender eraan.... kijken waar die neer komt.  0098
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Reactie #51 Gepost op: 5 oktober 2010, 00:11:15
Edese fracties vragen om proef brambulance

maandag 04 oktober 2010 | 14:49
EDE - Ede moet zo snel mogelijk een 'brambulance' krijgen: een auto die als politie, brandweer en ambulance snel kan reageren op hulpvragen. Dit stellen CDA en SGP in raadsvragen.

Nu zijn er – met name in het buitengebied – plekken waar de hulpdiensten de aanrijtijden niet halen. Een brambulance zou dit probleem kunnen ondervangen. Rotterdam begint een proef met snelle interventieteams. SGP en CDA hopen dat de gemeente ook snel in overleg met politie, brandweer en Hulpverlening Gelderland-Midden een proef start met een brambulance en vraagt het college wanneer dit kan beginnen.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/devallei/7395042/Edese-fracties-vragen-om-proef-brambulance.ece


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 5 oktober 2010, 00:33:11
Hoera, de lokale politieke heeft ook weer eens wat gevonden om zich te profileren 98uiye

Hopelijk laat het College zich goed informeren en krijgen de fracties een passend antwoord.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #53 Gepost op: 5 oktober 2010, 01:06:40
Ik vind het nog niet zo'n gek idee om zo'n voertuig operationeel te laten worden.

Laten we ervan uitgaan dat de politie permanent met ten minste 1 voertuig surveilleert op de ringwegen van deze steden. Door de aanwezigheid op de ringweg kan de politie bij incidenten snel ter plaatse zijn. Maar je zou dit wat kunnen uitbreiden. Dan bedoel ik geen ingewikkelde medische instrumenten, geen uitgebreide reddingsset, geen ladder op het dak en geen ziekenvervoer.

Maar waarom zou je zo'n surveillance-eenheid niet laten rijden in een voertuig die is uitgerust met iets meer dan alleen een ehbo-koffertje en een brandblusser van 10 liter? Als de agenten van deze eenheid een wat uitgebreidere medische opleiding krijgen en wat hulpmiddelen (bijvoorbeeld een zuurstoffles, naalden voor tetanusinjecties, het eenvoudige medische werk) dan kunnen mogelijk veel ambulanceritten (prio 2, of B-ritten) worden voorkomen. Hetzelfde geldt als in het voertuig een kleine watertank met hogedrukslang wordt ingebouwd zodat kleine brandjes kunnen worden geblust. Denk aan beginnende autobranden, containerbrandjes of kleine bermbrandjes. Misschien kan zelfs worden overwogen bepaalde redmiddelen in het voertuig mee te voeren, zodat kleine beknellingen (voet tussen de spaken, enz) kunnen worden verholpen of dat bij ernstige incidenten alvast wat leed kan worden verzacht (bijvoorbeeld door een lichaamsdeel te ontzetten). Of ze te laten rijden op meldingen van een automatisch brandalarm (als verkenner).

Zo'n alles-in-één-voertuig kan uiteraard niet in alle gevallen alles alleen aan. In veel gevallen zal ondersteuning van de ambulance en brandweer gewoon nodig blijven. Het is zeker niet mijn bedoeling dat agenten van deze eenheid al het werk overnemen van anderen overnemen (want o o o, jij kan niet wat alleen ik kan! - hoor je dan al snel). Maar we moeten niet vergeten dat de politie vaak als eerste ter plaatse is bij een incident. Als een beginnende autobrand dankzij 200 liter water snel kan worden geblust, een voet uit een spaak kan worden bevrijd, of op andere wijze relatief kleine ongemakken snel, doelmatig en goed kunnen worden weggenomen, waarom zou je dat dan niet willen? Dat kan voorkomen dat voor relatief kleine incidenten soms een heel circus met blauwe lichten zich door het verkeer moet haasten (met alle risico's en kosten van dien).


Klinkt goed, alleen moet je niet vergeten dat je dit ook allemaal bij moet gaan houden als brandverpleegkundige agent.
De (iets) uitgebreidere blusmogelijkheden zijn realistisch, als je ziet dat er soms voor zo'n klein containertje of een fietstas in de fik al de brandweer word opgeroepen (en de politie toch al ter plaatse moet komen) dan kun je hier best gebruik van maken :)


ik denk dat je wel met realistische ogen moet kijken en dat de mensen die in zo een combiteam zitten zich niet gaan bezighouden met administratieve taken natuurlijk
je zou eens kunnen proberen om de positieve kant van het verhaal te bekijken

Ik bekijk het verhaal met een realistische kant en die kant is niet positief. Hoeveel inzetten heeft een OvD-B / OvD-G dagelijks ? Hoeveel inzetten heeft een OvD-P ?
Met de huidige bezuinigingen binnen de politieorganisatie is er geen mogelijkheid om ''even'' een inspecteur vrij te maken, 7 dagen in de week, 24 uur per dag.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #54 Gepost op: 5 oktober 2010, 20:04:33
Ik denk dat dit hele verhaal alleen leuk is bij grote incidenten. Je hebt immers direct kennis ter plaatse v.w.b. iedere tak van sport m.b.t. hulpverlening. Maar dan zou het dus een soort rapid-responder-voertuig moeten zijn..

Voor de rest: balonnetjes waaien weg, ook proefballonnetjes.. 0098


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #55 Gepost op: 5 oktober 2010, 21:03:03
Het idee op zich is voor een leek die er naar kijkt best aardig, alleen als je dan verder gaat kijken naar de uitvoering ervan kom je toch wel wat problemen tegen.

Wat voor soort voertuig? Moet snel en wendbaar zijn, maar gezien alle disciplines lijkt het meer op een vrachtwagen dan snel voertuig.
Welke kennis moet erop en wat moet deze eerste operatie t.p. allemaal aan kunnen.

Bij een te maken selectie door de meldkamer op basis van de verstrekte informatie zou het wel eens kunnen zijn dat de inzet gebaseerd wordt op deze kleine unit,
terwijl het eigenlijk een volledig grotere inzet zou moeten worden. In paniek zijn melders nu niet altijd de meest effectieve bron van informatie voorziening.
Men verliest dan kostbare minuten op basis van de informatie.

Verder zie je ook dat er dan meer en duurdere trainingen gegeven moeten worden om o.a. de centralisten als eerste een bepaalde manier van "ondervragen" van melders bij te brengen voor zover ze deze nog niet hebben.

Ook de mensen die deze z.g. rapid responders gaan bemannen zullen van diverse trainingen voorzien moeten worden.

Is het al met al niet net zo kostbaar ??


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #56 Gepost op: 7 oktober 2010, 10:55:40
::)
Appels en Peren, lees nog even goed waar de dit topic over gaat. Eerste lijns hulpverlening door drie disciplines met één universeel voertuig.
Dus probeer het nog eens.
mmhhh toch jammer dat je goed bedoeld iets probeert toe te voegen aan dit forum en meteen weer wordt afgezeken als je een antwoord geeft wat iemand niet bevalt.

jammer

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #57 Gepost op: 7 oktober 2010, 22:56:17
Citaat
bedoeld iets probeert toe te voegen aan dit forum en meteen weer wordt afgezeken

Als jij het als afzeiken voelt kan ik daar niets aan doen, maar dat  as niet de bedoeling. Belangrijk is wel dat veel topics soms maar half gelezen worden en door forumgebruikers zaken worden aangehaald die nauwelijks iest met het topic te maken hebben, waardoor het topic een heel andere kant opgaat. Zo ook in dit geval, we praten over één hulpdienstvoertuig voor drie diciplines, en er komt een voorbeeld voor een Oud en Nieuw samenwerking, zonder ambulance, die maar een klein werkgebied dekt (nl buitenbranden) en alleen bestaat uit en dienstvoertuig met een agent en brandweerman.
En daar ging het topic niet over..
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #58 Gepost op: 8 oktober 2010, 11:26:16
ja prima joh
ik probeerde alleen iets toe te voegen wat zeker wel gerelateerd is aan de topictitel maar als het niet gewaardeerd wordt omdat het een andere mening is dan sommige dan zal ik het niet meer doen

jammer ik hoor om me heen een hoop mensen die van dit forum weggaan omdat ze zich constant moeten verdedigen

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 8 oktober 2010, 11:35:41
Ik stel voor dat we hier verder gaan met inhoudelijke discussie over de hulpdiensten in één voertuig O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s