Hulpdiensten in 1 voertuig

Auteur Topic: Hulpdiensten in 1 voertuig  (gelezen 28271 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #70 Gepost op: 14 oktober 2010, 10:49:19
Hmmm, toevallig ben ik net begonnen met levensreddend handelen bij de RAVU, maar daar leren we veel meer dan alleen de AED gebruiken. Zoals ze zelf al omschreven, LRHB is eigenlijk een EHBO+ diploma, zeker aangezien wij een medische handeling mogen doen: het toedienen van zuurstof. In het geval van 'gewone' hyperventilatie kan je voor de rest weinig doen (wij hadden op de volleybal iemand die na iedere wedstrijd ging hyperventileren), maar in levensbedreigende situaties kunnen wij ook die persoon zuurstof toedienen.

Ik zit niet op de ambulance maar volgens mij is het toedienen van zuurstof een risicovolle medische handeling wat alleen door een bevoegd persoon of onder begeleiding van een arts gedaan mag worden. Er moet berekend worde hoeveel liter per minuut een persoon mag hebben. Ik kan me dus niet voorstellen dat een brandweerman dit zonder begeleiding mag doen. Verder zit zuurstof niet standaard op een TS we hebben immers nog steeds geen brambulance 0098 Ik kan me wel voorstellen dat je leert om de ambulance te ondersteunen maar zelf zuurstof toedienen dat weer net niet. Maar ik laat me graag verrassen.....

Verder kom je met een voorbeeld van hyperventilatie op de proppen maar daar heb ik het niet ovr gehad. Ik noemde de Hypo een Hypo is een tekort aan bloedsuikers. De precize grens weet ik niet maar dacht ergens is de buurt van 5. Dit kan een oorzaak zijn van flauwvallen.

Maar daarmee is gelijk helder dat het toevoegen van een medisch geschoolde persoon op een TS meer waarde heeft. Zo kan een politieman op de TS ivm sporen ook meerwaarde hebben. Dus een voertuig waar alle disciplines in zitten heeft meerwaarde
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #71 Gepost op: 14 oktober 2010, 12:34:05
Er zit in mijn ogen geen verschil tussen een brandweer AED-team die een Ambulance taak overneemt (reanimatie) en een Ambulance die een brandweertaak overneemt ((auto)brand blussen) MITS iedereen er maar voor opgeleid is. Iedere discipline levert een specialistische kennis en dat blijft zo. Bij een binnenbrand blijft de brandweer komen en Bij een ongeval met hoog energetisch letsel blijft de ambulance nodig.

Ik zie wel een verschil: LEVENSREDDEND. Naar mijn mening moet dat het verschil maken.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #72 Gepost op: 14 oktober 2010, 12:57:53
Ik zie wel een verschil: LEVENSREDDEND. Naar mijn mening moet dat het verschil maken.

Helemaal mee eens. In mijn ogen heeft een multi-voertuig meer potentie om levens te redden dan alle disciplines los van elkaar. Anders moet je toch weer op elkaar wachten. Je hebt van alle disciplines iemand met hoge kennis wat de overlevingskans van een slachtoffer toch verhoogd.

Nu gaan politie agenten onbeschermd een brandende woning in om mensen te redden. dat lijkt me helemaal verkeerd. Het multi voertuig kan uitkomst bieden want daar zitten (in mijn idee) mensen in die ademlucht kunnen dragen.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #73 Gepost op: 14 oktober 2010, 14:20:34
Helemaal mee eens. In mijn ogen heeft een multi-voertuig meer potentie om levens te redden dan alle disciplines los van elkaar. Anders moet je toch weer op elkaar wachten. Je hebt van alle disciplines iemand met hoge kennis wat de overlevingskans van een slachtoffer toch verhoogd.

Nu gaan politie agenten onbeschermd een brandende woning in om mensen te redden. dat lijkt me helemaal verkeerd. Het multi voertuig kan uitkomst bieden want daar zitten (in mijn idee) mensen in die ademlucht kunnen dragen.

Hoeveel mensen met ademlucht zitten er in zo'n voertuig dan? 1? 2? En gaat men dan alleen of met z'n 2en naar binnen?
greetz,  Enrique


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #74 Gepost op: 14 oktober 2010, 14:31:18
Hoeveel mensen met ademlucht zitten er in zo'n voertuig dan? 1? 2? En gaat men dan alleen of met z'n 2en naar binnen?

Ja dat is een goede vraag. Dat zal dus uit de pilot moeten blijken. Tevens moet er gekeken worden wat de meerwaarde van zo'n voertuig is
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #75 Gepost op: 14 oktober 2010, 18:38:10
Ik zit niet op de ambulance maar volgens mij is het toedienen van zuurstof een risicovolle medische handeling wat alleen door een bevoegd persoon of onder begeleiding van een arts gedaan mag worden. Er moet berekend worde hoeveel liter per minuut een persoon mag hebben. Ik kan me dus niet voorstellen dat een brandweerman dit zonder begeleiding mag doen. Verder zit zuurstof niet standaard op een TS we hebben immers nog steeds geen brambulance 0098 Ik kan me wel voorstellen dat je leert om de ambulance te ondersteunen maar zelf zuurstof toedienen dat weer net niet. Maar ik laat me graag verrassen.....

Verder kom je met een voorbeeld van hyperventilatie op de proppen maar daar heb ik het niet ovr gehad. Ik noemde de Hypo een Hypo is een tekort aan bloedsuikers. De precize grens weet ik niet maar dacht ergens is de buurt van 5. Dit kan een oorzaak zijn van flauwvallen.

Maar daarmee is gelijk helder dat het toevoegen van een medisch geschoolde persoon op een TS meer waarde heeft. Zo kan een politieman op de TS ivm sporen ook meerwaarde hebben. Dus een voertuig waar alle disciplines in zitten heeft meerwaarde


Gezien je uitspraken over het toedienen van zuurstof, zou je misschien kunnen aangeven of je zelf werkzaam bent bij een HV dienst? ???


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #76 Gepost op: 14 oktober 2010, 18:47:33
Helemaal mee eens. In mijn ogen heeft een multi-voertuig meer potentie om levens te redden dan alle disciplines los van elkaar. Anders moet je toch weer op elkaar wachten. Je hebt van alle disciplines iemand met hoge kennis wat de overlevingskans van een slachtoffer toch verhoogd.

Nu gaan politie agenten onbeschermd een brandende woning in om mensen te redden. dat lijkt me helemaal verkeerd. Het multi voertuig kan uitkomst bieden want daar zitten (in mijn idee) mensen in die ademlucht kunnen dragen.

Ja, maar is er ruimte om in het voertuig om te hangen, en wat voor straal heb je tot je beschikking / neem je mee naar binnen?
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #77 Gepost op: 14 oktober 2010, 18:52:59
Ja dat is een goede vraag. Dat zal dus uit de pilot moeten blijken. Tevens moet er gekeken worden wat de meerwaarde van zo'n voertuig is

Dan zou ik niet graag de pilotbemensing zijn als ik in m'n eentje geacht word een brandend pand binnen te gaan. En ook niet met z'n tweeën, want wie staat er dan bij de pomp? Wie houdt de veiligheid in de gaten? Of gaat de pleeg dat dan doen? Of de agent?  :-X
greetz,  Enrique


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #78 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:57:55
Na voorgaande opmerkingen te hebben gezien volgt hierna mijn mening:

Het is een onuitvoerbaar idee en hoewel kostenbewuste overwegingen altijd goed zijn is het systeem van zowel brandweer als ambulance in Nederland zo'n beetje op het toppunt van effectiviteit ingericht. Elke aanpassing hierin ( lees minder personeel ) zorgt voor een verlaging van het veiligheidsniveau.

Een "brambulance " kan geen patient vervoeren. In de ambulancehulpverlening is niet alleen stabiliseren de oplossing. Soms is de patient zo instabiel dat er sprake is van scoop & run oftewel inladen en scheuren naar de dichstbijzijnde OK. Als je dan eerst moet wachten op een ambulance voor vervoer, wat is dan de meerwaarde anders dan bezuinigen ?

Zowel brandweerpersoneel,ambulancepersoneel, als agenten moeten op hun eigen vakgebied tegenwoordig ontzettend veel oefenen, opgeleid zijn, vakbekwaam blijven. Zozeer dat de meesten al aan hun max. zitten. Als ieder ook nog de protocollen en opleiding van de andere vakgebieden moet volgen, oefenen, bijscholen, profchecks doen etc. dan kun je slechts bedenken dat dit onmogelijk is.

Elke verlaging van aantal brandwachten op een voertuig verminderd de kans op een snelle redding bijv. in een portiekflat en mensen door de rook redden met een combitox. Dan kom je dus handjes tekort ( en kennis/geoefendheid ).

Ik zie geen goede mogelijkheid en dan blijft dus alleen het motief bezuinigen over. >:(
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #79 Gepost op: 15 oktober 2010, 00:06:07


http://www.flickr.com/photos/58389952@N00/3318790902/# Linkerzijde met rolluikVoorbeeld van een Parijse Brambulance de 4e generatie alweer. TS met 5 man bezetting, een watertank, eerste aanvalshaspel, LD pomp en de nodige LD slangen op verrijdbare haspels. Tevens de mogelijkheid om een patient te vervoeren, waarbij de brancard aan de achterzijde in de behandelruimte kan worden geschoven. Verschil met Nederland, de brandweer Parijs rijdt op alle eerste hulp verzoeken, en heeft ook ambulances in dienst. Ziekenvervoer is voor particulire bedrijven, en er is ook de SAMU organisatie, die weer nauw samenwerkt met de brandweer. Hoe de taakverdeling precies is,(wettelijk?) weet ik niet, wel dat deze voertuigen alllen in nood patienten vervoeren, dus wachten op een ambulance(brw of particulier) die het slachtoffer meenemen.
Bij brandmeldingen rijdt dit voertuig nooit alleen maar maakt deel uit van een trein bestaande uit een TAS, 8 man en een Redvoertuig (2 man) van de zelfde post. Oftewel, 15 man bij een brandmelding, en geen 2 of 4. Alleen bij kleine incidenten, buitenbrandjse, autobranden en hulpverleningen treedt dit voertuig zelfstandig op.
Kortom, appels met peren, de Parijse situatie is al sinds jaren heel verschillend tov Nederland.
Maar dat een combi voertuig kan bewijst wel het feit dat dit al de 4e uitvoering is.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar