Alleen hulpverleningsvoertuig bij kleine HV?

Auteur Topic: Alleen hulpverleningsvoertuig bij kleine HV?  (gelezen 4252 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2004, 15:55:07
Bij ons wordt aan de hand van de melding een hoeveelheid personeel opgeroepen.
Voor elke uitruk is er een procedure die zegt hoeveel manschappen er moeten opgeroepen worden en welk(e) voertuig(en) ze moeten meenemen.

Bij brand (eender welk soort) is dit altijd minimaal twee autopompen.
Voor buitenbrand (bij ons is dit natuurbranden) gaan altijd 3 Bosbrandwagens terplaatse waarin telkens 3 of 4 man zit.
Voor lift opsluiting, openen deur assist. ambu enz is dit minimaal 4 personen.
Voor karweitjes zoals bomen zagen reinigen wegdek varieert dit tussen 3 en 8 personen afhankelijk van oproep.
Er kan door de bevelvoerder altijd beslist worden om extra manschappen te laten oproepen.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


email

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2004, 12:01:03
Dus als ik het goed begrijp gaan jullie voor een autobrand of een container brand met 2 TASsen rijden???
Welk korps is dit??? Wij krijgen nl nogal wat vragen uit de pollitiek of dat het nodig is dat wij bij verscheidene meldingen vanuit 2 posten met elk  TAS uitrukken.

Groetjes

Email


Kevke

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2004, 08:11:52
Citaat
Het moge duidelijk zijn dat deze oplossing waarschijnlijk niet voor vrijwillige korpsen werkt in verband met de opkomst (als men weet dat alleen de 1e twee mee kunnen komen de meesten al helemaal niet...) en/of het ontbreken van een hulpverleningsvoertuig.

Waarom zou dit voorbeeld niet werken voor vrijwillige korpsen? Alle gemeenten moeten bezuinigen en ik denk dat je dat hierop heel goed kunt doen. Alarmeringsgroepen kun je aanpassen en voor dit soort meldingen kun je bijvoorbeeld alleen de chauffers en bvd's oproepen of kleinere dienstverleningsploegen maken zodat niet iedereen (voor niets) op hoeft te komen. Daarnaast heeft bijna elk korps wel een PM staan die voor dit soort meldingen gebruikt kan worden.


Citaat
maar hier gaat voor een kleine melding van brand bv. buitenbrand ook maar p 1 en 2
voor een autobrand p 1 2 3 en 3.
Tja dit snap ik dan weer niet. Ik ben namelijk van mening dat naar elke melding van brand je met een volledige bezetting moet uitrukken. Jammer voor de overige ploegleden maar ook zei zullen hun bed uit moeten komen ;D.
Naar mijn idee kun je er op wachten dat het een keer mis gaat.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de achterliggende gedachte om met minder mensen uit te rukken. Mogelijk dat Shave of Fikkie hier een antwoord op kunnen geven waarom het korps van onze Brabantse hoofdstad zo werkt.

Greetzzz,
Kev.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2004, 10:19:04
In het mooie Zoetermeer is op dit moment gekozen voor de volgende oplossing:
Op werkdagen zijn voor de HV en de HW 2 personen ( 1 hbt, 1 chauffeur) geconsigneerd. In het weekeinde (van vrijdag 19:00 tot zondag 19:00) zijn er 2 man extra gekazeneerd.

De HV rijd met twee personen naar meldingen die zij alleen aan kunnen.  Bijvoorbeeld, boompje zagen, wateroverlast (stofzuiger), verlichting regelen, rookventilator of ander gereedschap naar een incident brengen. Dit is afhankelijk van de aard van de melding door de AC. Soms wordt door lokale kennis besloten om het inzet advies van de AC niet te volgen en dan beslist de BVD welk voertuig ergens heen gaat.

Daarnaast gaat de HV er uit bij ongevallen, maar dan als aanvulling van de TAS.

In een ideale situatie hebben we in de toekomst 14 man gekazeneerd (24 uur per dag).
Op beide posten een TAS en op één van de posten 2 man voor de HW en HV.

AC= alarmcentrale
BVD= Bevelvoerder van Dienst
HV= hulpverleningsvoertuig
HW= hoogwerker
TAS= Tankautospuit
HBT= Hoofdbrandwacht
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven