Brandweer bluspakken / 'interventiepakken'

Auteur Topic: Brandweer bluspakken / 'interventiepakken'  (gelezen 26915 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #30 Gepost op: 5 april 2010, 18:32:49
Bedoel je de korpsen in Hollands-Midden? Die lopen van van die zand/gele pakken.. Ik weet niet of het een proef is. Het lijkt mij dat de regio+het korps er over beslist over welke pakken ze krijgen.
Groeten,  Tazbrw


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #31 Gepost op: 5 april 2010, 18:55:04
Ik denk dat je het korps Hellendoorn (Twente) bedoelt... die dragen idd zulke pakken...
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #32 Gepost op: 5 april 2010, 18:56:20
Ik weet niet of ze beter zijn als die van ons.. In iedergeval... Die HV pakken van ons sta je soms raar te kijken hoe snel wij zijn ;D
Groeten,  Tazbrw


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #33 Gepost op: 5 april 2010, 19:15:20
Over die pakken van HIA..

Die HV pakken worden ook gebruikt voor de mensen van het Ontsmettingsteam. Het schijnt dat ze sneller zijn dan dat je je broek met die brutels om moet doen. Ook zijn ze wat koeler tijdens de inzetten.

Het voordeel hier van is dit:

Aan de zijkant van de mouwen zitten 2 rondjes klittenband. Hierop plakken ze tijdens de inzet hun rang, dus 1ste Tech Team/1ste Tech Team/2e Tech Team/ 2e Tech Team/Gewondenverzorger en dan de BV en pomp/chauf. Zoals jullie erder zeiden voor het omzeilen van die hesjes is dit systeem er gekomen. Ik geloof dat Rotterdam-Rijmond hier ook al mee werkt.

Dit waren de oude pakken van HIA:


De batches op onze mouwen zijn inderdaad erg handig bij grotere ongevallen. Iedereen kan gemarkeerd worden naar de functie die 'ie op dat moment heeft. Bijvoorbeeld: bevelvoerder, logistiek, OvD, 1e technisch team, 2e technisch team, gewondenverzorger, beveiliger etc. Bij OGS inzetten kunnen we er ook cijfers 1 tm 6 op plakken ter verduidelijking wie welke functie heeft. Een chauffeur loopt rond met dit op z'n schouder:


>:D


Verklaring van het volledige overall onder de jas:

In het verleden zijn er wel is brandweermensen van ons korps onwel geworden door zware inspanningen bij hulpverleningen in de hoogzomer. Uiteindelijk is er op verzoek onderzoek gedaan naar warmegedraging in brandweerpakken. Hieruit bleek dat de grootste warme-afvoer via het hoofd plaatsvindt. De HV-helm was een feit. Voor extra koeling is door PWG in Goes het HV-overall ontwikkeld. De broek is volledig vuurbestendig zoals we dat al gewend waren. Vanaf de middel is het pak niet brandwerend, maar wel zodanig geweven dat het voldoende bescherming geeft bij hulpverlenings-inzetten. (rondvliegend glas, eventueel wegschietende ijzeren delen). En: de warmte-afvoer is perfect!

Vorige maand heb ik op de RISC staan HV-en in het zonnetje: terwijl mede-cursisten extra pauzes wilde hebben omdat ze het zo warm hadden, kon ik vrolijk verder gaan met waar ik mee bezig was. En dan hebben we het over een graadje of 18, wat het op dat moment was... Onderzoek heeft dan ook uitgewezen dat de concentratie met HV-overalls veel langer vastgehouden kan worden.

Conclusio: voor mij nooit meer wat anders! Het valt qua extra aankleedtijd best mee, en de voordelen die je er van hebt met warm weer zijn perfect. Ook de zichtbaarheid op snelwegen kan niet beter... Mochten er mensen extra foto's willen hebben: ask, dan maak ik ze binnenkort even...


Mdj

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 125
Reactie #34 Gepost op: 5 april 2010, 21:19:15
Dan een vraag van mijn kant..

Je word geallermeerd voor een ongeval beknelling.. Iedereen op de kazerne trekt zijn hv pak aan. Dan kom je ter plaatste en staat de auto in lichterlaaie en moet er eerst geblust worden. Wat doe je dan? Je heb geen bluskleding aan..
Manschap A


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #35 Gepost op: 5 april 2010, 21:22:27
Neem je voor een HV melding altijd je blusjas mee??? En je gewone helm? Heeft iedereen een eigen HV helmpje?
Brandweer Papendrecht


Mdj

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 125
Reactie #36 Gepost op: 5 april 2010, 21:38:34
Juist.. Volgens mij word het er niet makkelijker op met zulke pakken.. Wij zelf hebben gewoon die nieuwe bluspakken heb je ook geen verkeershestje meer nodig..
Manschap A


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #37 Gepost op: 5 april 2010, 22:05:16
Zowiso hebben de nr 1+2 wel hun blusjas bij.. Soms hebben ze die al aan op de kazerne. De HV473 rijdt toch ook mee en die mannen hebben vaak hun blusjas aan. En zoal Rolanddeg zei, dat ze er ook een beetj mee kunnen blussen, met de HV pakken.
Groeten,  Tazbrw


Hagie5

  • Bevelvoerder/OvD-Bz
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • Brandweer
Reactie #38 Gepost op: 6 april 2010, 09:19:04
In HIA wordt uitgerukt in compleet bluspak! Dus ook de blushelm. Ter plaatse beslist de bevelvoerder of de blusjas uit mag en een HV-helm wordt opgezet. De HV-helmen liggen op het voertuig en zijn makkelijk in te stellen. Misschien is het voor mensen die er nog niet meegewerkt hebben even wennen en komt het misschien vreemd over, maar het is een geweldige combinatie en ja Roland; ik wil ook niets anders meer!


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #39 Gepost op: 6 april 2010, 15:03:10
Hagie5, das dan nieuw voor mij! Ik weet wel dat de HV helm vaak in de wagens zelf liggen... Alleen iedereen heeft neem ik aan zijn eigen helm... Dat is in ieder geval wel met de blauwhelmen.
Groeten,  Tazbrw