Brandweer bluspakken / 'interventiepakken'

Auteur Topic: Brandweer bluspakken / 'interventiepakken'  (gelezen 26989 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #60 Gepost op: 1 februari 2011, 21:01:08
Stel je mag als korps nog zelfstandig een nieuw bluspak uitzoeken. Dan benader je een paar leveranciers en vraagt of ze een paar demo pakken willen laten zien. Je kijkt wat je collega's in de omgeving dragen, en vraagt hun ervaring met de leverancier van dat pak.
Dan vraag je offertes aan nadat je gespecificeerd hebt waar het pak volgens jou aan moet voldoen. Knie bescherming, aantal zakken, binnen zakken, hoge of lage kraag, portofoon zakken, lussen voor zaklantaarn etc. Als je de offertes hebt vraag je een test pak, en die laat je door het korps beoordelen. (kan ook voor de aanvraag offerte)
En dan kies je wat het korps het prettigst vindt dragen, en wat binnen je budget past.

Tweedelig pak, voordeel, maatvoering beter aan het individu aan te passen. Bij korte broek (tot de buik) en jas wil bij bukken nog wel eens de rug onbeschermd zijn. Bij de hoge (tuinbroek) met jas is dat probleem opgelost. Je kunt bij warm  weer en nablus opruim of andere klusjes de jas uit laten.
Blusoverall, altijd compleet aan, lastiger aan te trekken, pak moet meestal op maat gemaakt worden, lange benen, korte benen, slank of heel volslank, groot bovenlichaam of kort. Nadeel is dat wannneer een overall te krap is je er in bepaalde houdingen moeilijk in kunt bewegen.
Wij hebben een overall, met onder gedeelte geschikt voor brandbestrijding(bovenstuk dun) en daarover heen gaat een blusjas. Voordeel je kunt THV en simpele klusjes in de overall doen. Brandbestrijding moet de jas aan. En dan krijg je door de extra lagen sneller last van hitte stuwing.
De rest moet een ander maar aanvullen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #61 Gepost op: 29 juli 2011, 14:06:55
Is er niet net als bij de politie een richtlijn wat je, in jullie geval bluspakken/interventiepakken, aan moeten hebben. Ik zie door het gehele land diverse pakken en met diverse kleurstellingen.
Ik zie de een in een overall lopen en de volgende in een broek met jas.

Beetje late reactie op dit topic, maar kon het even niet laten. Als er volgens mij één hulpverleningsdienst is die een grote verscheidenheid heeft in manier van aankleden dan is het wel de politie.

Bij een beetje groot incident zie je namelijk allerlei verschillende outfits. De één loopt met z'n gele jas, de ander in z'n overhemd, weer een ander met z'n jas aan. Soms zie je zelfs nog van die oude leren jassen, of lange witte van de ik meen verkeerspolitie?

En tenslotte nog iets, maar dat past misschien niet helemaal in dit topic. Als de brandweerkleding aan allerlei eisen moet voldoen qua zichtbaarheid e.d. omdat in andere gevallen een veiligheidsvest gedragen moet worden. Waarom zie je dan zo enorm vaak foto's van politieagenten die lekker in hun witte overhemd bij een ongeval o.i.d. het verkeer staan te regelen? Is er bij de politie geen richtlijn of regel dat in alle gevallen bij dergelijke werkzaamheden goed zichtbare kleding gedragen moet worden?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #62 Gepost op: 29 juli 2011, 17:00:39

Bij een beetje groot incident zie je namelijk allerlei verschillende outfits. De één loopt met z'n gele jas, de ander in z'n overhemd, weer een ander met z'n jas aan. Soms zie je zelfs nog van die oude leren jassen, of lange witte van de ik meen verkeerspolitie?

Men heeft bij de politie in principe nog 2 soorten jassen in 2 kleuren. Dat zijn de jekker en de parka, deze zijn er in het donker blauw en geel. De leren jas mag nog worden gedragen tot 2015. De oude witte verkeersjas mag niet meer worden gedragen, die voldoet aan geen een eis.

Vwb het dragen van die jassen of juist niet, dat bepaald de diender natuurlijk zelf.

Persoonlijk heb ik bij verkeerssituaties mijn gele parka of gele zichtbaarheidsvest aan, afhankelijk van het weer. Bij een gewone afzetting heb ik mijn gewone jekker aan.

Waarom zie je dan zo enorm vaak foto's van politieagenten die lekker in hun witte overhemd bij een ongeval o.i.d. het verkeer staan te regelen? Is er bij de politie geen richtlijn of regel dat in alle gevallen bij dergelijke werkzaamheden goed zichtbare kleding gedragen moet worden?

Er zijn wel degelijk richtlijnen voor. In principe als je werkzaamheden op of aan de openbare weg verricht moet je je gele zichtbaarheidsvest dragen. Dit gaat natuurlijk niet altijd op, want als je gewoon een rondje door de wijk loopt, zoals buurtregisseurs doen, hebben ze echt geen geel vestje aan.

Als je bij een aanrijding staat en je heb geen geel vestje aan en er gebeurd iets met je kan de baas zeggen dat het je eigen schuld is omdat je weet dat je je gele vest moet dragen.

Als ik een collega ergens verkeer zie regelen of bij een aanrijding staan, zonder geel vest spreek ik hem daar ook direct op aan. Ik heb geen zin in een slechtnieuwsgesprek.


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #63 Gepost op: 30 juli 2011, 00:43:26
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is me volkomen duidelijk. Heb misschien mijn posting wat overdreven, maar het viel me gewoon op dat de politie er soms op allerlei verschillende manier uitziet  ;)

En betreffende het dragen van een veiligheidsvestje deel ik je standpunt volledig dat het zeer verstandig is om dit te dragen. Goed dat daar ook op gewezen wordt, zeker ook door collega's onderling. Wat ik dan wel opvallend vind is dat betreffende agenten of andere hulpverleners niet zelf het gevaar inzien.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #64 Gepost op: 30 juli 2011, 00:55:10
Wat ik dan wel opvallend vind is dat betreffende agenten of andere hulpverleners niet zelf het gevaar inzien.

Achteraf begrijpen ze het bijna allemaal, als je het uitlegt. Vaak zijn het de spanningen van dat moment icm de adrenaline.