Eisen reddingsbrigade

Auteur Topic: Eisen reddingsbrigade  (gelezen 10659 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2004, 09:10:39
Henk,

Je kan nieuwe mensen in de winter wel alvast brevet 6 laten halen, tevens kan je kijken of de persoon wel "past" binnen de groep en inderdaad de verdere training komt dan in het voorjaar

Groet Ron

Er zijn reddingsbrigades die een eigen (vaar)opleiding hebben en helemaal niet aan (reddend)zwemmen doen.

Misschien hoef je als je goed kunt varen je boot niet uit om iemand te redden. Wel zo belangrijk voor je eigen veiligheid. Bij de KNRM zwemmen ze ook niet, kan niet eens in die pakken. Wij kregen zelfs een standje dat we niet professioneel waren omdat we met dit weer niet in een droogpak rondvaarden. Ik op mijn beurt heb alle bewondering voor iemand die met dit weer in een Viking pak (EN WEL HÉLEMAAL DICHT RITSEN HÈ!!)z'n rondes doet, maar zelf zie ik het toch niet zo zitten. (Maar ik kan dan ook goed zwemmen en heb in de meeste gevallen alleen maar last van zo'n pak.)

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2004, 09:56:49
Een reddingsbrigade al zijn operationele taken die alleen varend af kan lijkt me erg bijzonder of dit is een erg door de kort bocht stelling..

Dat zwemmen niet altijd nodig is ben ik met je eens, maar die vaardigheid moet je hebben om te kunnen improviseren.. Zelfs de beste schipper kan met ze boot niet overal komen..

Met betrekking tot de droogpakken discussie lijkt me het handig om een apart item te starten, want dat kan nog wel een eind doorgaan en is wel erg off-topic van deze discussie....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2004, 12:57:57
Toch functioneert de reddingsbrigade Huizen al decennia zonder reddend te zwemmen op uitstekende wijze. Als ze het water ingaan is dat in een droogpak, rustig laten zakken en je hoeft niet eens te kunnen zwemmen...

Kom, hou je maar aan mij vast, bootje komt zo...


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2004, 13:23:26
Nu noem je huizen, nog net een brigade maar bij KNRM. De meeste brigades doen toch nog wat meer als alleen maar varen met een boot. Bij de meeste brigades kan je met een zwemdiploma terecht om te beginnen met leren over het redden van een drenkeling. Naar mate leden ouder worden zullen ze ook op andere gebieden ingezet worden. Er zullen weinig potentiele leden zijn welke al voledig zijn opgeleid omdat deze dan van een andere brigade of vergelijkbaar vandaan komen.

9910001
9910001


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2004, 09:01:19
Beste Henk,

Als je tijdens een bewakingsdag lopend langs een recreatieplas of de stranden loopt en voor je dreigt er iemand te verdrinken is het toch handig als je zelf zwemmend een redding kan uitvoeren. Echter ik ben me er van bewust dat je op elk bewakingsgebied eigen eisen hebt, maar voor de bewakende brigades is zwemmend redden een pre.

Fly
aan het strand is iedereen directeur


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 14 augustus 2004, 14:04:56
Beste Henk,

Als je tijdens een bewakingsdag lopend langs een recreatieplas of de stranden loopt en voor je dreigt er iemand te verdrinken is het toch handig als je zelf zwemmend een redding kan uitvoeren. Echter ik ben me er van bewust dat je op elk bewakingsgebied eigen eisen hebt, maar voor de bewakende brigades is zwemmend redden een pre.

Fly

Huizen loopt nooit lopend op een bewakingsdag ;D langs onze plas, daar is de appart ingehuurde strandwacht voor: betaalde vrijwilligers met behoud van uitkering. Onder verantwoording van de reddingsbrigade, op papier dan. Gebeurt er wat verschrikkelijks (dit jaar nog niet voorgekomen) dat roepen ze de reddingsbrigade. Die komt dan met de boot. :D . Reddingsbrigade Blaricum zit wel in een post op het strand, en kunnen ook zwemmen. Zelfs reddend heb ik mij laten vertellen.

Geen brigade is gelijk. Kan iemand mij vertellen of 'tspant ook reddend zwemmen in z'n opleidingspakket heeft? Vast niet...

Henk

PS: een zienswijze: zodra je ergens niet meer kan varen kan je er lopen, kan je er niet meer lopen kan je er zeker varen.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2004, 21:24:59
Citaat
Huizen loopt nooit lopend op een bewakingsdag ;D langs onze plas, daar is de appart ingehuurde strandwacht voor: betaalde vrijwilligers met behoud van uitkering.

Zijn dit dan ook vrijwilligers met een beetje kennis van zaken en op z'n minst een EHBO diploma op zak dat je weet?
  Ta


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2004, 21:40:48
Geen brigade is gelijk. Kan iemand mij vertellen of 'tspant ook reddend zwemmen in z'n opleidingspakket heeft? Vast niet...

Henk

Reddingsbrigade andijk (Met de reddingsboot 't span)heeft ook reddend zwemmen in het opleidingsprogramma..
Maar op het gevaar af een andere discussie hierin te mengen, het reddend zwemmen van de REDNED opleidingen is zwaar aan vernieuwing toe..

PS: een zienswijze: zodra je ergens niet meer kan varen kan je er lopen, kan je er niet meer lopen kan je er zeker varen.
Zo henk, ik wil een scenario op de IJsel voor je uitzetten hoor, waar jij een drenkeling moet weghalen met jouw boot (dus niet met de Chester ) Ik ben er van overtuigd dat jij er niet met jouw boot zou willen en kunnen varen..   Dat je er ook niet van de wal bij kan..  

Of wat dacht je van een scenario bij een stuw, in de Maas.. (stel dat je probeert, er blijft niets van de Seeker over..)

En juist die zienswijze had de brandweer ook in Almere, weet je nog ?, we kunnen geen 200 meter zwemmen naar een slachtoffer, omdat me bootje het niet doet.. :-X (misschien iets te kort door de bocht..)

En ik begin bijna te geloven dat je water vrees hebt... ;D


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 14 augustus 2004, 21:53:47
Had je hem moeten sturen i.p.v Matthijs maandag.... ;D
  Ta


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 14 augustus 2004, 22:13:54
Volgende keer is hij aan de beurt...  ;D