Eisen reddingsbrigade

Auteur Topic: Eisen reddingsbrigade  (gelezen 10646 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2004, 01:17:16
Ik speel advokaat van de duivel, let op ik zei: EEN zienswijze. Nog steeds verdedigbaar tenzij je aan een snelvarend water zit. Het hangt dus van je bewakingsgebied af.  Zelf heb KNBRD diploma A en de vervallen cursus jeugd instructeur gedaan. Niet voor niets doet HOGE wel aan reddend zwemmen in de winter.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2004, 15:13:57
Handig recht geluld..  ;D


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2004, 15:25:49
We hadden het over instoomeisen voor een reddingsbrigade, waar nu over wordt gesproken zijn meer de krnm boten als het brigade werk. Voor een brigade vindt ik kunnen zwemmen een eerste vereiste, op een reddingsboot lijkt het me toch wel handig dat je in het water uit de voeten kan. Als ik niet kan zwemmen dan zal ik niet zelf op een boot stappen met een risoco om te water te raken al heb ik een droogpak en een redvest.

9910001
9910001


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #23 Gepost op: 16 augustus 2004, 16:13:27
Deze vraag speel overal volgens mij, maar ik geen goede verklaring verzinnen waarom je niet zou leren reddend zwemmen. Je bent toch een redder. Het kost wat tijd maar je leert veel dingen die je in de praktijk goed kan gebruiken.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 16 augustus 2004, 16:16:00
Ik ben het met je eens.. en die vaardigheid, bied je tijdens de redding extra opties om  de redding uit te voeren...

En ik ben dol op opties... ;D


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2004, 12:49:38
Verder zullen de meeste mensen in nederland de zwemkunst wel machtig zijn. Welke nederlander leert er nu niet zwemmen in zijn jonge jaren. Alleen oudere mensen zullen geen zwemdiploma hebben en mensen welke niet in nederland zijn opgegroeid.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2004, 15:05:03
Het gaat hier over reddend zwemmen.  Grote groepen redders willen daar niets mee te maken hebben. Ik verwijs maar weer eens naar de aktie van de brandweer Almere, waarbij de duikers niet in staat bleken een afstand van iets meer dan honderd meter af te leggen naar de drenkeling. De KNRM vaart ook naar een drenkeling met de boot en doet voor de rest ook niet veel aan reddend zwemmen. Een hoog geplaatst persoon bij de KNRM zei eens tegen mij: Als de redder er achteraan springt heb je een redder minder en een drenkeling erbij. Eigen veiligheid eerst, niet het water in dus. Het gaat over eisen voor een reddingsbrigade, nou die zijn dus niet eensluidend.


Henk

Henkj


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2004, 15:59:27
Ben het er mee eens dat je niet zomaar het water in moet gaan, maar het zal toch wel eens voorkomen, en je kan beter een goede basis hebben waar je gebruik van kan maken, zoals bevrijdingsgrepen lijken mij erg nutig
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2004, 16:42:01
Bij de knrm wordt er met regelmaat geoefend in het drijven/ zwemmen met een pak aan, hoe je moet reageren en wat te doen als je te water raakt. Ben zelf van mening dat het een goede basis is om ook een stuk redden zwemmen te beheersen. Echter zijn mijn zwemmende ervaringen tijdens reddingen van dien aard dat het weinig op het gene uit mijn lessen leek. Veel improvisatie en rustig blijven doet ook veel wonderen. De kennis van het reddend zwemmen is heel leuk maar je moet wel de rust hebben om dit toe te passen.

9910001
9910001


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2004, 23:21:02
Sander,
Ik weet niet ofdat je toevallig ook in Beverwijk bij de brandweer zit. Zoja, dan kan je eens praten met Bas de J. die zit ook bij een brigade.

Je kan altijd eens contact opnemen met een brigade naar jouw keuze bij je in de buurt. En naar info vragen. Of naar de mogelijkheid vragen eens een keer te komen kijken hoe het er aan toe gaat en wat de eisen zijn.
Zoals als eerder gezegd. Er zitten wel wat verschillen tussen de brigades. Met name wat betreft drukte. Het is maar net wat je wil.
Schroom niet, de meesten zijn wel vriendelijk.  ;D

Uiteraard wordt er wel verwacht dat als je lid word. Je ook mee gaat doen aan het reddingszwemmen en uiteraard de strandwacht. Basiskennis is toch zeer wenselijk om in de groep mee te kunnen draaien. :)


PS.
Zit er een brigade bij het Uitgeester en Alkmaardermeer ? ???
Zover ik weet worden de reddingen daar toch uitgevoerd door de brandweer ?