Alternatieve watervoorzieningen

Auteur Topic: Alternatieve watervoorzieningen  (gelezen 10557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #20 Gepost op: 8 november 2010, 11:55:49
Tja, op een aantal punten heb je wellicht gelijk. De opmerking over het bezuinigen plaats ik echter anders. De invoering van SIV's, TS4, langere aanrijdtijden komt mijns inziens niet direct door de bezuinigingen, maar voornamelijk ook door een tekort aan personeel. Tenminste in de situaties die ik ken. Als je overdag te weinig vrijwilligers op een bepaalde post dan laat je die als TS-4 uitrukken, aangevuld door een TS-6 van een andere post. Niet direct een bezuiniging lijkt me...

Maar goed, de meningen over de aanschaf van een tankwagen zullen verdeeld blijven vermoed ik... Maar dat mag uiteraard!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #21 Gepost op: 8 november 2010, 13:54:17
Tja, op een aantal punten heb je wellicht gelijk. De opmerking over het bezuinigen plaats ik echter anders. De invoering van SIV's, TS4, langere aanrijdtijden komt mijns inziens niet direct door de bezuinigingen, maar voornamelijk ook door een tekort aan personeel. Tenminste in de situaties die ik ken. Als je overdag te weinig vrijwilligers op een bepaalde post dan laat je die als TS-4 uitrukken, aangevuld door een TS-6 van een andere post. Niet direct een bezuiniging lijkt me...

Maar goed, de meningen over de aanschaf van een tankwagen zullen verdeeld blijven vermoed ik... Maar dat mag uiteraard!

Binnen de VRR wordt dit wel degelijk gebruikt om bezuinigingen door te voeren. Het wordt gebracht als innovatie, maar het bespaard direct twee/drie Tankautospuiten en twee kazerne's. Hierdoor wordt er in de exploitatie van de regio een besparing gemaakt op voertuigen en onroerend goed. Het tekort aan personeel is geen issue in deze discussie, sterker nog, het personeel ziet het nog niet zitten en er dreigt eerder een vertrek (en dus uitholling) op sommige plaatsen.

De vraag of dit een positief effect zal hebben op de veiligheid.....ach ik kan er een hoop over zeggen, maar ik weet het niet.

De theorie is dat je met twee man vooruit rijdt en daarmee 90% van de incidenten kan afhandelen. Dit zou blijken aan de hand van onderzoeken. Probleem is dat het altijd kennis achteraf is. Ik moet er niet aan denken dat een SIV vooruit gaat, aan komt en er staat een moeder dat haar kind nog boven is....... Het vergt dan emotioneel hele sterke mensen om buiten te blijven en voor de eigen veiligheid te kiezen.....Zeker als er mede door de vertraagde inzet slachtoffers vallen....

Theorie? ik denk het niet. "Het verkooppraatje/elevator pitch" bevat nog veel hiaaten. Feit is dat de dekking in een aantal gebieden heel sterk achteruit loopt en vanachter een bureau gedacht wordt dat dit met rookmelders opgelost kan worden. (Heb ik niet verzonnen, dat is echt de gedachte!!)

De praktijk zal zijn dat er heel hard gesneden wordt in de veiligheid en dat over een paar jaar( 2-5) blijkt dat het niet voldoende is. Hierna zal een afgebroken organisatie opnieuw opgebouwd moeten worden. Dat zal dan waarschijnlijk met beroeps moeten ipv vrijwilligers, omdat het vertouwen in de organisatie laag zal zijn. Per saldo gaat het dus meer kosten.

Een SIV is een prima voertuig, maar de weg moet zijn.
Idee=>onderzoek=>resultaten=>plaatsgeven=>Draagvlak=>invoeren.
Onder druk van economisch moeilijke tijden (en andere invloeden?) is het nu
Idee=>plaatsgeven=>invoeren=>onderzoek=>resultaten. Ergens daar tussen wordt verwacht dat er draagvlak is.

Implementatie van een SIV moet complementair zijn aan een volwaardige TS, en kan hem nooit helemaal vervangen......

Maar dat is mijn kopje thee.....
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat