Wind driven fires in Hoogbouw

Auteur Topic: Wind driven fires in Hoogbouw  (gelezen 8074 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 16 december 2010, 11:54:56


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #11 Gepost op: 24 december 2010, 13:23:44
Ja maar ik vraag me even wat waar de term Wind driven op slaat. Zie nergens een ventilator of zo staan achter de brandhaard die de vlammen naar de ploeg toestuurd. Overigens wel goed gefilmd, en jammer dat ze de straalpijp niet wat wijder instellen. In deze opstelling kun je met een sproeipatroon de gehele gang bestrijken. Geeft een betere koeling, minder stoomvorming en dus efficientere blussing
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #12 Gepost op: 27 december 2010, 16:54:22
Wind driven fire, 10-77 afgelopen week in New York. Gebruik van schermen/doek om de openingen in de gevel af te dekken. Kijk naar de manier waarop de rook weggeduwd wordt bijna horizontaal, en dat er af en toe geen rook naar buiten komt. Oftwel, alle brandgassen worden binnen verspreid en komen aan de andere zijde van het gebouw, beneden winds, naar buiten.
BRONX FIRE 1882 GRAND CONCOURSE 3 ALARM Full video
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #13 Gepost op: 28 december 2010, 13:42:39
Ja maar ik vraag me even wat waar de term Wind driven op slaat. Zie nergens een ventilator of zo staan achter de brandhaard die de vlammen naar de ploeg toestuurd.
Je ziet ze op deze opname niet, maar er wordt wel degelijk gebruik gemaakt van ventilotoren om dit effect op te wekken. In het filmpje zie je op 1.11 goed dat het vuur wat gemaakt is wordt beinvloed door geforceerde ventilatie, de vlammen hellen krachtig over. Deze methoden is redelijk gebruikelijk in o.a. USA om dit soort type branden te trainen.

Goed topic, bebouwingen NL zullen, zeker in de randstad, de komende jaren alleen maar omhoog gaan (> 70m). En dat brandweer NL niet of nauwelijks is voorbereidt op hoogbouw inzetten is al eens eerder op dit forum aan de orde geweest. Persoonlijk vindt ik het opmerkelijk dat er weinig informatie vrij komt na branden in hoogbouwobjecten (bouwkunde Delft, rabobankgebouw Utrecht). Als ik dan vervolgens zie dat het buitenland onderzoek doet naar een TU-brand dan vraag ik me werkelijk af of NL wel wil leren van dit soort incidenten.

Invloeden van windkrachten op grotere hoogte bij brandbestrijding hebben al langer mijn interessen gewekt. De invloeden kunnen enorm zijn en tot oncontroleerbare situaties leiden. Hierbij kunnen zich plotseling extreem gevaarlijke situaties voor brandweerpersoneel voordoen. Controle van luchtstromingen is zeer gewenst, maar zeker niet eenvoudig te realiseren. Herkennen en erkennen is dan belangrijk. Wat de amerikanen goed doen is de bewustwording van dit soort gevaren onder de aandacht brengen, o.a. middels dit soort trainingen zoals op het filmpje getoond.
En weer heb ik het gevoel dat brandweer NL een ontwijkend gedrag vertoond als het gaat om bewustwording op dit gebied.
Ventilatie in het algemeen heeft binnen brandweer NL niet echt voet aan de grond gekregen. Diverse redenen zijn hier de oorzaak van. Geen vertrouwen hebben in de taktiek en techniek van PPV en PPA is de meest gehoorde opmerking en reden om het niet als aanvalstool te gebruiken. Ook gebrek aan ervaring, juiste trainingen en geen ruimte op voertuigen om middelen mee te voeren liggen hieraan ten grondslag.
 
Wind driven fires zijn fenomenen opzich. Het beheersen van PPV en PPA is een onmisbare basis om dit soort type branden succesvol te kunnen bestrijden.
Het doorgronden van extremen luchtstromingen en eventueel hier sturing aan geven vraagt veel training en deskundigheid. Brandweer NL maakt ook hier weer een
afweging ten opzichte van hoe vaak het voorkomt tegen over de investeringen die het met zich mee brengt (ach die ene keer dat het voorkomt).

Misschien dat dit topic een bijdragen kan leveren om, al is het maar en heel klein beetje, dit oh zo interessante onderwerp iets meer op de kaart te zetten 3hj

P.s. tower, ben het met je eens dat de straal niet echt effectief wordt gebruikt ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 28 december 2010, 13:46:54
Klopt de term hoogbouw in de titel eigenlijk wel. In NL is hoogbouw >70 meter maar veel landen is hoogbouw al als de ladder van de brandweer er niet meer bij kan >20-30 meter.  :)

Vanaf welke hoogte kan je met dit fenomeen te maken hebben?


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #15 Gepost op: 28 december 2010, 13:58:30
Klopt de term hoogbouw in de titel eigenlijk wel. In NL is hoogbouw >70 meter maar veel landen is hoogbouw al als de ladder van de brandweer er niet meer bij kan >20-30 meter.  :)

Vanaf welke hoogte kan je met dit fenomeen te maken hebben?

Kan al vanaf maaiveld niveau  :) Alleen zijn de krachten op grotere hoogte over het algemeen krachtiger/heftiger. Ga jezelf maar na, op de eerste verdieping van een galerijflat waait het minder krachtig dan op de 16de verdieping. Winddriven fires komen dus zeker niet alleen voor op grotere hoogte. De effecten op grotere hoogte zijn over het algemeen wel heftiger en moeilijker beheersbaarder.
En wat betreft de hoogbouw in NL, volgens mij begint de regelgeving toch al vanaf >20 meter toch?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 28 december 2010, 14:08:16
Kan al vanaf maaiveld niveau  :) Alleen zijn de krachten op grotere hoogte over het algemeen krachtiger/heftiger. Ga jezelf maar na, op de eerste verdieping van een galerijflat waait het minder krachtig dan op de 16de verdieping. Winddriven fires komen dus zeker niet alleen voor op grotere hoogte. De effecten op grotere hoogte zijn over het algemeen wel heftiger en moeilijker beheersbaarder.
En wat betreft de hoogbouw in NL, volgens mij begint de regelgeving toch al vanaf >20 meter toch?

Nee... Tot 70 meter is er regelgeving. Vanaf 20 meter krijg je alleen brandweerliften en stijgleidingen (met aansluitpunten in het trappenhuis....). Vanaf 50 meter krijg je daarbij een voorportaal voor de trappenhuizen (en komen de aansluitpunten blusleiding in het voorportaal). Boven de 70 meter moet je een gelijkwaardige veiligheid aantonen als met een gebouw lager dan 70 meter. Vandaar dat er pas vanaf 70 meter over hoogbouw gesproken wordt.

Overdruk in het trappenhuis is een gelijkwaardigheid voor het laten vervallen van voorportalen... dus overdruk in het trappenhuis komt niet voor onder de 50 meter...

Een sprinklerinstallatie en een eigen pomp op de blusleiding komen dus in 99% van de gevallen alleen voor in gebouwen > 70 m...

Bij een winddriven brand tot 50 meter moet je dus de brandslang aansluiten in het trappenhuis en staat de deur van het trappenhuis op een kier...


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #17 Gepost op: 28 december 2010, 16:58:53
Nee... Tot 70 meter is er regelgeving. Vanaf 20 meter krijg je alleen brandweerliften en stijgleidingen (met aansluitpunten in het trappenhuis....).

Brandweerlift en stijgleiding is toch ook regelgeving  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 28 december 2010, 17:04:16
klopt  :)


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #19 Gepost op: 28 december 2010, 17:10:17
klopt  :)

Had je antwoord/toelichting iets te vluchtiggelezen, je toelichting is prima.
Kijk eens op http://www.fire.gov/WDF/index.htm. Zie je o.a. het gebruik van zeilen/doeken waar tower het over had.