Samenwerking met Belgische Ambulancediensten

Auteur Topic: Samenwerking met Belgische Ambulancediensten  (gelezen 4204 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2004, 16:13:17
Code 3 in Amerika is alles op ook constant de sirene.
Dit zou hier niet kunnen omdat dan iedereen aan de telefoon hangt om te klagen over lawaai. Ook omdat we op de meeste ambu's slechts één toon hebben en soms een versneller er tussen.
Wanneer men constant met dezelfde toon rijdt (snel of traag) valt deze minder op dan dat men hem enkel opzet wanneer het nodig is.
Alle Amerikaanse ambu's hebben minimaal 3 tonen en een luide hoorn. Tussen deze drie tonen kan men kiezen, sommige hebben al een automatische schakeling ertussen dat om de zoveel tonen wordt geschakelt naar een andere toon. Op de kruisingen wordt daarboven op dikwijls nog geclaxoneerd met de hoorn. Wat heel hard opvalt.
Je moet in Amerika ook al echt blind zijn om een voertuig met signalen niet op te merken, ook al gebeurt dit nog wel hoor), maar ze vallen echt op met de vele lichten die erop staan. Maar daarvoor hebben ze dan ook een norm waaraan moet voldaan worden.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


harold

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2004, 16:36:04
Code 3 in Amerika is alles op ook constant de sirene.
Dit zou hier niet kunnen omdat dan iedereen aan de telefoon hangt om te klagen over lawaai.

In Brussel viel het me op dat de sirenes van alle ambulances van de brandweer (die in Brussel tevens de 100-dienst is) een hele zachte sirene heeft die je bijna niet hoort tenzij heel dichtbij (vergelijkbaar met de nachtsstand op Nederlandse ambu's)
Ik dacht toen...tja het zal wel een goedkoop autootje zijn met een goedkope sirene, aangezien de wagens binnen en buiten ook heel simpel zijn opgebouwd, ook qua lichtsignalen.

Maar aan de andere kant, hoe kan het dan dat prive-ambulancediensten zoals Ambu90 en EHBO Elite wel met wagens rijden met een krachtige Amerikaanse sirene erop, met verschillende tonen en claxon?


harold

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2004, 16:46:11
Alle Amerikaanse ambu's hebben minimaal 3 tonen en een luide hoorn. Tussen deze drie tonen kan men kiezen, sommige hebben al een automatische schakeling ertussen dat om de zoveel tonen wordt geschakelt naar een andere toon. Op de kruisingen wordt daarboven op dikwijls nog geclaxoneerd met de hoorn. Wat heel hard opvalt.
Je moet in Amerika ook al echt blind zijn om een voertuig met signalen niet op te merken, ook al gebeurt dit nog wel hoor), maar ze vallen echt op met de vele lichten die erop staan. Maar daarvoor hebben ze dan ook een norm waaraan moet voldaan worden.

1 van de sirenegeluiden is de "piercer" of "phaser". Dat klinkt als een mitrailleur en dringt door alle autoruite heen. Het effect is dat mensen heeeeel rap van de weg af gaan!  ;D

En anders is er nog de PA-system, een luidspreker waarmee je buiten hoorbaar bent.
Mijn ouders maakten in Miami een brandweervoertuig mee waaruit opeens keigrof te horen was: "Get off the damn road NOW!!"
nou reken maar dat ze toen van de weg afgingen, ze wisten niet wat ze overkwam!  ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2004, 16:51:18

Mijn ouders maakten in Miami een brandweervoertuig mee waaruit opeens keigrof te horen was: "Get off the damn road!!"
nou reken maar dat ze toen van de weg afgingen, ze wisten niet wat ze overkwam!  ;D



MMM dat lijkt me wel wat voor ons ;D ;D ;D


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2004, 17:09:43
De meeste ambulances en commandovoertuigen van brandweer Brussel hebben een amerikaanse sirene maar waarschijnlijk is de speaker geplaatst in het mtorcompartiment waardoor veel geluid verdwijnt. Ja de meeste ambulances van BW Brussel zijn nog al sober van buiten. Toch hebben zij ook enkele klinimobiels (reanimatiewagens) die gestationeerd zijn bij ziekenhuizen en van daaruit vertrekken, de bemanning bestaat dan uit een urgentiearts, urgentieverpleegkundige en twee ambulanciers. Deze wagens zijn ook wel wat groter en hebben veel materiaal bij.

Eén van de ambulances waarmee ik rijdt heeft ook een amerikaanse sirene met PA. Je merkt dan dat de mensen je sneller opmerken wanneer je wisselt van geluid bij het naderen van en voertuig of kruising.
Ook ik zeg soms via de PA wanneer ze niet weten wat doen "ga naar rechts". Dit helpt dan meestal wel.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


harold

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2004, 17:34:11
De meeste ambulances en commandovoertuigen van brandweer Brussel hebben een amerikaanse sirene maar waarschijnlijk is de speaker geplaatst in het mtorcompartiment waardoor veel geluid verdwijnt.

Ze hebben een sirenebox die de tonen "Yelp", "Wail" en "HiLo" produceren ja, maar ik vermoed van Europese makelarij. In ieder geval niet van Whelen, Federal Signal Corporation of Code3, wat op de meeste Amerikaanse voertuigen gemonteerd is, want die produceren ook onder andere dezelfde tonen, maar een heel ander geluid (voller), en met veel meer potentie. Ik herken ze van ver. En de wagens van Ambu90 en een aantal andere prive ambudiensten in Mechelen en Brussel die hebben dan wel zo'n Amerikaanse sirenebox.
Ook al zitten de 100W speakers onder de grill, dan nog is het een harder geluid dan wat de Brusselse brandweer op haar ambulances heeft zitten.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #16 Gepost op: 23 augustus 2004, 14:47:11
Dat kan wel zijn hoor maar ik vermoed dit het materiaal toch afkomstig is van Federal Signal. Ik denk dat de voertuigen van BW Brussel gebouwd werden door Bocquet en deze gebruikt normaal producten van FS. Deze worden natuurlijk wel in Spanje bij Vama onder licentie van FS geproduceerd. Ik heb er hier filmpjes van en de tonen zijn toch hetzelfde als die van onze ambu met vs sirene (en dat is er eentje van FS).

Maar alles is natuurlijk mogelijk
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2004, 16:20:51
Nou Karim da's wel een leuk knoppenkastje!!, wordt vechten in de ambu wie hem gaat bedienen  ;D ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Karim

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 25 augustus 2004, 23:00:18
Nou Karim da's wel een leuk knoppenkastje!!, wordt vechten in de ambu wie hem gaat bedienen  ;D ;D ;)

Ach, 't kastje zit dicht bij 't stuur dus da's lekker makkelijker voor de bestuurder, de bijrijder kan erbij maar dan moet ie wel helemaal naar voren komen en zich uitstrekken.



En aangezien je als ambulancier zowel achter 't stuur als achterin bij de patient komt te zitten zal er niet zo snel ruzie gemaakt worden om een sirene kastje  :)