Nut en Noodzaak van Droogpakken

Auteur Topic: Nut en Noodzaak van Droogpakken  (gelezen 8228 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 10 augustus 2004, 10:10:44
Naar aanleiding van een uitspraak van Henk over de KNRM die met 30 graden in droogpakken uitrukt op de Randmeren en IJselmeer.. lijkt het me handig om daarover een aparte discussie te starten, in plaats van een bestaande discussie te vervuilen..

. Bij de KNRM zwemmen ze ook niet, kan niet eens in die pakken. Wij kregen zelfs een standje dat we niet professioneel waren omdat we met dit weer niet in een droogpak rondvaarden. Ik op mijn beurt heb alle bewondering voor iemand die met dit weer in een Viking pak (EN WEL HÉLEMAAL DICHT RITSEN HÈ!!)z'n rondes doet, maar zelf zie ik het toch niet zo zitten. (Maar ik kan dan ook goed zwemmen en heb in de meeste gevallen alleen maar last van zo'n pak.)

Voorop gesteld dat een organisatie zijn eigen beleid kan hebben en dat daar over ook discussie mogelijk is..

Voor de discussie moet je een aantal dingen realiseren..

Droogpakken heb je in diverse soorten en maten.. Met extra ingebouwd drijfvermogen of niet. met reduceer ventielen en inflaters (Duikdroogpakken) of de bekende vickingpakken de de KNRM gebruikt..

Op warme dagen, heeft (zoals elke duiker, gaspakdrager weet) een droogpak een zeer belangrijk nadeel. Namelijk overhitting.. Dit word heel vaak onderschat... zeker als je nog een bepaalde inspanning moet doen..

Er zijn speciale cooling-vests die je temperatuur in je pak laag kunnen houden.. (maar de exemplaren die ik gezien heb, vond ik niet erg comfortabel.)

Je inzet gebied is zeker een ook een factor om te bepalen met welke uitrusting je zou moeten uitrukken.

Afhankelijk van het type droogpak kan je heel goed er mee zwemmen. maar net als alles wat je gebruikt moet je dat ook oefenen.. Een vikingdroogpak met extra drijfvermogen werk niet handig om een flink stuk in te zwemmen..

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening, stel dat het inzet gebied het toelaat..  
stel bootje vast op het drontermeer op een zonnige dag temparatuur 27 graden..

Is dan de droogpak jouw eerste keuze  ? of welke alternatieven zien jullie..




9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2004, 13:10:52
Ken de situatie op het drontermeer niet, maar op de noordzee, ijsel en markermeer heeft het mijn voorkeur om goede droogpakken te dragen op de open boten. Dit omdat je hier ook je persoonlijke veiligheidmiddelen in hebt zitten en je personlijk gereedschap. Op de gesloten boten zou ik de pakken aantrekken zodra je buiten op dek moet werken of overstapt op een andere boot.

9910001
9910001


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2004, 17:40:02
Ken de situatie op het drontermeer niet, maar op de noordzee, ijsel en markermeer heeft het mijn voorkeur om goede droogpakken te dragen op de open boten. Dit omdat je hier ook je persoonlijke veiligheidmiddelen in hebt zitten en je personlijk gereedschap. Op de gesloten boten zou ik de pakken aantrekken zodra je buiten op dek moet werken of overstapt op een andere boot.

9910001


En dat is dus precies zoals ze het bij de KNRM willen hebben en ook (bijna altijd) gebeurt.
En naar mijn idee is daar niks mis mee. Tuurlijk vervloek je ze wel eens met dit warme weer maar zo kan je er nog wel honderd opnoemen, dat zijn nu eenmaal de regels en dar moet je je aan houden vind ik.
plv. schipper knrm wijk aan zee


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2004, 00:49:11
In het ideale geval hangt het bij ons van het weer af en zijn de mogelijkheden short en oranje shirt, surfpak, X3overal, licht droogpak en zwaar droogpak. Overigens heeft niet iedereen over dat alles de beschikking.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2004, 10:59:51
Als je meevaart als KNRM'r en de regel is dat je altijd een droogpak aan moet hebben moet je je daar zeker niet aan ontrekken. Maar dat heeft wel te maken met het soort werk wat de KNRM doet, veel meer gericht op de scheepvaart en veel minder op drenkelingen. Het begrip rescue swimmer is daar niet bekend. Ik heb ook een hele cultuur omslag meegemaakt (en ben daar nog steeds mee bezig) op allerlei gebied over zaken die voor mij vanzelfspreken waren en later ook een andere kant bleken te hebben. Er is niets meer veilig: de hurksprong kan vervangen worden door een duik vanaf de boot op snelheid, er kan over een SO heen gestapt worden, zuurstof geven mag ineens, een SO wordt op z'n buik binnen gehaald ipv ruggelings en zo moet ik me steeds weer openstellen voor nieuwe dingen. Zo raak ik steeds meer overtuigd van het nut van minimaal een rescueswimmer aan boord. Ik zelf zie de meerwaarde van een droogpak bij 27 graden absoluut niet in. Ik heb een reddingsvest en die houdt mij prima drijvend en de kans dat ik de reddingsboot kwijtraak is bijna nihil. Daar staat tegenover dat als je oververhit raakt levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan, die kans is niet "bijna nihil" maar zeer reëel. Bovendien kan ik (en vele met mij) als ik het zo warm heb niet goed meer funktioneren. Ik vind het best als de KNRM de bemanning verplicht stelt om altijd een Vikingpak te dragen maar wij delen voor onze vereniging die zienswijze niet.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2004, 11:56:35
Bij de knrm moet je alleen een overlevingspak dragen als je buiten aan boord bezig bent. Dus niet in de stuurhuizen van de gesloten reddingsboten. Zelf heb ik nog niet gehoord over oververhitting van opstappers bij de knrm tijdens warm weer. Wel moet je er voor zorgen dat er drinken aan boord van de boot mee is. Ook voor de opstappers en schippers op de grotere boten is het erg warm aan boord van de schepen in de zomer in hun stuurhuis.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2004, 13:43:47
Ja, maar wij liggen soms voor anker, preventief aanwezig te zijn, dat is anders als opgeroepen worden voor een incident. Ik houdt het niet uit, wel als je vaart maar niet als je stilligt.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2004, 22:22:12
Ach als je het warm krijgt, ga je lekker in het water liggen... ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2004, 12:03:58
Dat is inderdaad een verschil of je alleen represief vaart of ook preventief vaart. Mijn mening is dat preventief varen alleen meerwaarde heeft als je ook mensen kan waarschuwen en voorlichten. Anders kan je beter in de haven blijven en wachten op een melding.

9910001
9910001


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2004, 15:48:20
daar ben ik het niet mee eens, als je preventief vaart leer je het bewakings/uitruk gebied kennen, vooral handig voor nieuwe opstappers, je hebt dan ook de tijd om eens op plaatsen te kijken waar je normaal langs vaart zodat je overal de ondieptes kent. Daarnaast zien de mensen dat je er bent, dit geeft hun een veilig gevoel en zo weten ze ook dat er een reddingsboot in de buurt ligt. Dit geld natuurlijk vooral voor stations met weinig meldingen. Als je maar in je gebied blijft is er niks aan de hand, op de regulieren oefen avonden heb je vaak geen tijd genoeg om overal te komen of je moet andere oefeningen laten vallen.
Je kan eventueel natuurlijk advies/informatie geven.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord