Nut en Noodzaak van Droogpakken

Auteur Topic: Nut en Noodzaak van Droogpakken  (gelezen 8254 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 22 augustus 2004, 12:17:07
Solas geld niet op binnenwater. Denk dat de Arbo wet ook nog niet zover is.
Je hoeft je pak op zee ook niet aan te hebben, maar  aan boord. Op zee schepen heb je zelfs een soort regen pak met stof om de voeten wat je dus aan kan trekken om droog te blijven maar dit is meer voor een malig gebruik. Aan boord van zee schepen hebben ze meestal geen pakken om in te werken, denk een kosten besparing van de rederij. De pakken worden echt alleen bij nood gebruikt.

Ik denk dat de ARBO onverminderd van kracht is op binnenwater hulpverlening, alleen zal de controle moeilijk zijn. De moeilijkheid zit 'm in de nasleep van een ongeval als er niet aan voldaan is. Mogelijk zal de verzekering niet uitkeren of zoiets. Er kwam eens een vrijwilliger bij een buurbrigade tussen een beting en een sleeptros en brak z'n been. Ik weet niet of de verzekering nu zomaar de politieman z'n salaris aan de politie zou vergoeden als er niet aan de arboregels voldaan zou zijn. (Met je voet een sleeptros tegenhouden is niet volgens de arbo denk ik...).

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #21 Gepost op: 23 augustus 2004, 10:44:15
Denk niet dat hier een specifieke arbo regle voor is maar het klinkt inderdaad niet als 1 van meest briljante acties die je uit kan voeren. Het gaat er mij niet om om iets voor de arbo moet, maar of het veilig voor jezelf is. Zelf ben ik van mening dat het voor je eigen veiligheid van belang is om een pak te dragen. Naast dat het pak je warm houdt, zitten er ook je persoonlijke veiligheidmiddelen in (noodseinen e.d.) en je eigen hulpmiddelen (mes, harpsleutel e.d.) dit zou ik mee nemen als ik opstapper was op een reddingsboot, dit om altijd goed over te kunnen stappen op een jacht.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 23 augustus 2004, 11:30:39
Als je kijkt naar persoonlijke beschermingsmiddelen vind ik een droogpak wel een minimale norm voor een open Rib.  Natuurlijk gebruik je persoonlijke beschermingsmiddelen wel met verstand en goed kijken naar je inzet gebied, Dus in sommige gevallen is het handig om te varieren. Dus een op prachtige warme zomerdag aan het strand is het volkomen zinloos. maar ik vind wel dat je er een altijd bij de hand moet houden voor als het weer omslaat.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #23 Gepost op: 23 augustus 2004, 14:29:12
Dat is denk ik een verschil met de situatie op het strand of op het binnenwater/ knrm. De meeste kustbrigade zijn altijd dicht bij de post en kunnen snel wisselen van bemanning als het weer drijgt om te slaan. Zelf nemm ik vaak een warmteoveral mee in de boot als het mooi weer is.

9910001
9910001


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2004, 11:35:37
Henk schreef: Ik zelf zie de meerwaarde van een droogpak bij 27 graden absoluut niet in. Ik heb een reddingsvest en die houdt mij prima drijvend en de kans dat ik de reddingsboot kwijtraak is bijna nihil

Hier gaat het denk ik nu helemaal om! Alles hangt af van het gebied waarin je vaart. Op zee is de kans wat groter dat je je boot kwijtraakt, daardoor lig je langer in het water met de daaarbij behorende kans op onderkoeling. gisteren nog, een jongeman van zijn catamaran geslagen, had dik een uur in zee gelegen in wetsuit met zwemvest. watertemperatuur is een graad of 17/18 denk ik, hij had wel een lichaamstemperatuur van 35 graden.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2004, 12:32:01
Nu was het gister geen mooie dag van 30 graden, maar ook dan is de watertemperatuur niets warmer als nu. Dus toch maar een pak aan.

9910001
9910001


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2004, 16:33:07
Henk schreef: Ik zelf zie de meerwaarde van een droogpak bij 27 graden absoluut niet in. Ik heb een reddingsvest en die houdt mij prima drijvend en de kans dat ik de reddingsboot kwijtraak is bijna nihil

Hier gaat het denk ik nu helemaal om! Alles hangt af van het gebied waarin je vaart. Op zee is de kans wat groter dat je je boot kwijtraakt, daardoor lig je langer in het water met de daaarbij behorende kans op onderkoeling. gisteren nog, een jongeman van zijn catamaran geslagen, had dik een uur in zee gelegen in wetsuit met zwemvest. watertemperatuur is een graad of 17/18 denk ik, hij had wel een lichaamstemperatuur van 35 graden.

Zat jij achter de marifoon van de... ehh... Donateur geloof ik??


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2004, 17:45:44
Hier gaat het denk ik nu helemaal om! Alles hangt af van het gebied waarin je vaart.  

En dit is wat in de discussies nogal eens vergeten wordt.
De zee-gedachte is meestal wat meer aanwezig.

Op zee zou ik ook eerder in pak gaan dan op een rustiger binnenwater.
  Ta


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 30 augustus 2004, 17:48:35
Terwijl je nu zo'n mooi pak hebt!!!  8)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 30 augustus 2004, 17:57:57
Dat zeg ik toch niet....

Op zee zou ik hem gewoon ietsie eerder aan doen denk ik!
  Ta