GRIP 1 Zeer grote brand school Maresiusstraat - Groningen 16-10-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand school Maresiusstraat - Groningen 16-10-2010  (gelezen 17660 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2010, 11:04:30
Het is moeilijk om het met zekerheid te zeggen, maar het lijkt op de foto's dat er (veel) meer dan 1 compartiment in brand staat. Het is een relatief nieuw gebouw en ben dan toch benieuwd hoe dat dan heeft kunnen gebeuren...

Er is ook geen OMS-melding terwijl ik toch mag aannemen dat een dergelijk object een brandmeldinstallatie met doormelding heeft. Zou het zijn dat de brand zich zo snel ontwikkeld heeft dat de OMS melding al snel door een "gewone" melding is opgevolgd, of was er iets anders aan de hand?


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2010, 11:20:48
als ik het goed vergelijk is het deze school

http://www.architectuur.nl/1011017/Een-project-uitgebreid/Vensterschool-Gravenburg-Groningen.htm?jumpto=projectdata&showall=true#projectdata

daar zou je in.d.d wel wat brandcompartimentering verwachten
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2010, 11:24:32
Het is moeilijk om het met zekerheid te zeggen, maar het lijkt op de foto's dat er (veel) meer dan 1 compartiment in brand staat. Het is een relatief nieuw gebouw en ben dan toch benieuwd hoe dat dan heeft kunnen gebeuren...

Er is ook geen OMS-melding terwijl ik toch mag aannemen dat een dergelijk object een brandmeldinstallatie met doormelding heeft. Zou het zijn dat de brand zich zo snel ontwikkeld heeft dat de OMS melding al snel door een "gewone" melding is opgevolgd, of was er iets anders aan de hand?

Toch even mezelf nuanceren. Nu ik nog wat meer foto's zie lijkt het erop dat de brand zich in eerste instantie tot een vleugel maar wel over meerdere verdiepingen beperkte. Het zou best kunnen dat dat 1 compartiment was dat meerdere verdiepingen bevatte. Het leek op andere foto's dat de hele school in lichterlaaie stond, maar dat zou zomaar eens alleen het dak kunnen zijn. Pas veel later (het is dan al helemaal licht) zie je dat de brand doorslaat naar naastgelegen compartimenten. Het idee van de compartimenten is dat de brandweer de compartimentsgrenzen kan nathouden om zo doorslag te voorkomen, maar ik kan me voorstellen dat dat hier zeer veel mankracht zou kosten (meerdere verdiepingen) en dat de brandweer tegenwoordig behoorlijk terughoudend is om een brandend gebouw binnen te gaan dat al leeg is. Als ik dan ook nog lees over watertekort en harde wind dan is voor mij het plaatje toch wel compleet.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2010, 11:34:35
als ik het goed vergelijk is het deze school

http://www.architectuur.nl/1011017/Een-project-uitgebreid/Vensterschool-Gravenburg-Groningen.htm?jumpto=projectdata&showall=true#projectdata

daar zou je in.d.d wel wat brandcompartimentering verwachten

En nu ik de plattegrondtekeningentjes zie op deze link en zie dat er in die vleugel er zich oa een grote hal en een gymzaal bevindt lijkt het me toch weer zeer onwaarschijnlijk dat er meerdere verdiepingen in een compartiment zaten....  :-X


SFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2010, 12:16:21
als ik het goed vergelijk is het deze school

http://www.architectuur.nl/1011017/Een-project-uitgebreid/Vensterschool-Gravenburg-Groningen.htm?jumpto=projectdata&showall=true#projectdata

daar zou je in.d.d wel wat brandcompartimentering verwachten

Dat verwacht ik ook maar dat wil niet zeggen dat de brand niet verder kan! Wie weet hoe lang die al aan de gang is geweest voordat het pas ontdekt werd.... vraag mij trouwens af of er een OMS systeem is geweest en heeft dat gewerkt?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2010, 12:30:03
moet er in een school een oms met automatische melders met melding aangelegd worden? ???


Theo R

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • ...en maak er weer iets leuks van!
    • HVD Groningen
Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2010, 14:06:40
Even kort door de bocht misschien, maar in de link van Pyro_Loe lees ik "stichtingskosten" van bijna 10 miljoen. Had een sprinklerinstallatie van pak 'm beet 10% van de bouwsom hier niet een hoop ellende kunnen voorkomen?

Evenals in andere gebouwen die inmiddels afgebrand zijn. Waarom blijven we toch zo vasthouden aan die brandcompartimentering en waarom niet in zulke grote gebouwen, opslagloodsen, bedrijfsverzamelgebouwen, bouwmarkten, noem maar op gewoon een sprinklerinstallatie eisen.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2010, 14:47:18
een oms met automatische melders met melding

Die snap ik niet.

Even kort door de bocht misschien, maar in de link van Pyro_Loe lees ik "stichtingskosten" van bijna 10 miljoen. Had een sprinklerinstallatie van pak 'm beet 10% van de bouwsom hier niet een hoop ellende kunnen voorkomen?

Evenals in andere gebouwen die inmiddels afgebrand zijn. Waarom blijven we toch zo vasthouden aan die brandcompartimentering en waarom niet in zulke grote gebouwen, opslagloodsen, bedrijfsverzamelgebouwen, bouwmarkten, noem maar op gewoon een sprinklerinstallatie eisen.

Een sprinklerinstallatie is behoorlijk kostbaar. Als je er 10% van de bouwsom aan uitgeeft zal het risico op brand behoorlijk hoog moeten zijn om het efficiënt en interessant te maken. Ik schat dat een goede brandmeldinstallatie wel voldoet in een school als deze. Je kan nooit alles 100% afdekken.