Laren schakelt beveiligingsbedrijf in

Auteur Topic: Laren schakelt beveiligingsbedrijf in  (gelezen 3190 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 16 oktober 2010, 15:26:35
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7941721/__Laren_schakelt_beveiliging_in__.html?sn=binnenland,buitenland

za 16 okt 2010, 12:05  | 96 reacties
Laren schakelt beveiligingsbedrijf in
door Frans Schrader

LAREN -  De superchique Gooise gemeente Laren laat een particulier beveiligingsbedrijf door de straten patrouilleren omdat het plaatselijke politiekorps het door gebrek aan capaciteit laat afweten.

Als gevolg van bezuinigingen en reorganisaties is de plaatselijke politiesterkte teruggebracht van veertig naar twee man. Dat terwijl het dorp in de landelijke top 5 van gemeenten met de meeste inbraken staat.

Rompslomp

Omdat de twee dienders die in Laren actief zijn meestentijds omkomen in de administratieve rompslomp en amper de tijd hebben om de straat op te kunnen, heeft het dorp zelf actie ondernomen. Thans patrouilleren er teams van Gooiland Beveiliging. Ook zijn zogenaamde boa-ploegen, teams van opsporingsambtenaren, actief, maar die kunnen alleen in actie komen bij het uitdelen van parkeerboetes of minimaal vergrijp.

Kolderiek

VVD-raadslid in Laren Gerard Westenburg zegt over de alarmerende situatie in het dorp vol bekende Nederlanders: „De situatie is ronduit kolderiek. Alle hulde voor burgemeester Helbert Roest, die zich uit de naad werkt om de situatie in de hand te houden. Maar in politiek Den Haag heeft men het de voorbije jaren hier nadrukkelijk verbruid. Deze aantallen, ook als je bezuinigt, staan in geen enkele verhouding tot de realiteit.”




stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2010, 16:06:42
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7941721/__Laren_schakelt_beveiliging_in__.html?sn=binnenland,buitenland

(..) omdat het plaatselijke politiekorps het door gebrek aan capaciteit laat afweten.

Laren heeft nog een gemeentepolitie?

Beveiligers zijn gewoon privéstadswachten zonder enige bevoegdheid toch?


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2010, 22:31:00
Van veertig naar twee man...

Ik vind dit wel heel apart? Ik snap best dat je in zo'n dorp geen 40 man nodig hebt, maar dit is wel heel groot verschil.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2010, 00:09:22
Nou ... het begin is er.
Welke (grotere) gemeente volgt?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2010, 00:37:46
Laren heeft nog een gemeentepolitie?

Beveiligers zijn gewoon privéstadswachten zonder enige bevoegdheid toch?

Nee, Laren valt onder regiopolitie Gooi & Vechtstreek welke gaat fuseren met Flevoland.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2010, 01:12:16
Ik denk dat we het iets genuanceerder moeten zien.Laren is een kleine gemeente met tegen de 12.000 inwoners met vroeger een eigen korps gemeentepolitie.
Een gegeven waarbij men uiteraard een 24 uurs politeaanwezigheid had.
Na de reorganisatie is men samengegaan in grotere teams waarbij in de gemeente alleen nog de buurtbrigadiers of netwerkers achterbleven,een getal van 2 lijkt mij te kloppen.
De zorg komt vanuit het grotere team waarbij er vooral savonds en in de nacht alleen nog sprake is van noodhulp.
Soortgelijke situaties zijn er in talloze gemeentes tot de 20.000 inwoners door heel nederland waar vaak zelfs een bureau niet meer bestaat maar men spreekuren houd in bv de brandweerkazerne,het gemeentehuis of een wijkcentrum.
Dat de politiezorg buiten kantooruren in deze gemeentes verslechterd is trek ik niet in twijfel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2010, 20:48:08
Haha en dan toch willen bezuinigen op de politie, ronduit zielig hoe het in Laren nu is.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2010, 11:59:04
Welke (grotere) gemeente volgt?

Er zijn in (redelijk) veel dure (woon)wijken collectieve beveiligers actief. De politie rijd meestal met 1 of 2 voertuigen ('s nachts) in drie/vier/vijf/zes plaatsen rond. Dan ben je niet meer preventief maar alleen repressief.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2010, 16:04:35
Weet iemand toevallig hoe het bijvoorbeeld in andere landen is geregeld qua beveiliging van woonwijken en de beschikbaarheid van de politie in de bijvoorbeeld de nachtelijke uren?
Nu weet ik dat er beveiliging is in een gated communitie, maar heb verder geen idee.