'Gebrek aan ontruimingservaring leidt tot schijnveiligheid in de zorg'

Auteur Topic: 'Gebrek aan ontruimingservaring leidt tot schijnveiligheid in de zorg'  (gelezen 18226 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2010, 18:09:27
Ook in een gezondheidszorg gebouw kan de rook zo snel verspreiden als in de filmpjes als de deuren blijven open staan...

Het gevaar van verdrukking blijft op de loer liggen.

Daarover heeft onze minister destijds besloten dat er ipv 90 personen per meter deurbreedte je best 135 personen per meter deur breedte mag rekenen voor de ontruimingscapaciteit. Dus alle nieuwe gebouwen mogen 1,5x zoveel mensen binnen hebben (gezien de uitgangsbreedte) als voor 2003...  O0 O0 :-X

Dat de brandweer hierover duidelijk geprotesteerd (en heeft verloren  :-\) heeft mag duidelijk zijn...  :-X


Gelukkig moet in een gezondheidszorg met personen op bedden de deurbreedte minimaal 1,1 meter zijn zodat je er met een bed doorheen kan. Dus het personeel moeten de patiënten met bed en al kunnen ontruimen. Kan je in je eentje een bed besturen + deur open houden?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2010, 18:13:42
Gelukkig moet in een gezondheidszorg met personen op bedden de deurbreedte minimaal 1,1 meter zijn zodat je er met een bed doorheen kan. Dus het personeel moeten de patiënten met bed en al kunnen ontruimen. Kan je in je eentje een bed besturen + deur open houden?

Kan, maar lijkt mij niet wenselijk. Ik zie ze dagelijks worstelen met 2 personen, manoeuvreren met zulke bedden. In geval van brand wordt dat een fiasco. Lijkt mij. Zeker als 4 verzorgers meerdere etages moeten ontruimen..

Nog steeds kom ik ook in verzorgingsflats waar de brancard niet eens in de lift past. Maar daar hebben we ook al een ander topic over.

M.a.w: er kan nog zoveel beter in ons landje. Op gebied van verkeersveilgiheid ambiëren wij perfectie, maar bij het redden van onze medemens...?  ::)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2010, 18:22:40
Toch weer even van het onderwerp af: Op veel scholen wordt een ontruiming ieder jaar geoefend. Op de basisschool waar ik werk, gebeurt dat 2x per jaar. En ik weet dat veel scholen zijn die ook 2 tot 3 keer per jaar een ontruiming oefenen. Laatst de slowwhoop aangezet (angstaanjagend voor kinderen) en binnen 3 minuten waren er 350 kinderen en 40 collega's/bezoekers buiten. Dus toch eerst maar kijken naar zorginstellingen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2010, 19:11:12
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7471473/Veel-ziekenhuizen-slecht-voorbereid-op-ontruiming.ece

Veel ziekenhuizen slecht voorbereid op ontruiming

maandag 18 oktober 2010 | 16:00 | Laatst bijgewerkt op: maandag 18 oktober 2010 | 16:48
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Ziekenhuis Walcheren. archieffoto Ruben Oreel

Ziekenhuis Walcheren. archieffoto Ruben Oreel
Quantcast

MIDDELBURG - Iets meer dan de helft van de ziekenhuizen (53 procent) en zorgcentra (57) in Nederland oefent minimaal één keer per jaar een ontruiming.

Dat percentage moet drastisch omhoog, benadrukt de Brandwonden Stichting op basis van de resultaten van de eigen steekproef. Door alleen af te gaan op een papieren ontruimingsplan, onstaat een 'schijnveiligheid', aldus lector preventie René Hagen van de Brandweeracademie.

Woordvoerders van de Zeeuwse ziekenhuizen laten weten met enige regelmaat te oefenen op gedeeltelijke ontruimingen van afdelingen. In de praktijk is dat vaak lastig, omdat het welzijn van de patiënt altijd voorop staat, zo geven ze aan


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2010, 19:25:53
Gaat allemaal beter worden met het Besluit Basishulpverlening   998765

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,44713.0.html
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Gast48368

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2010, 20:07:05
Op veel scholen idem.

Ik werk in de kinderopvang. Daar is het ook dramatisch gesteld. Ik probeer de boel wel te mobiliseren, maar de werkdruk ligt al zo hoog, ontruimingsoefeningen en de interesse daarin staan op een laag pitje..... :-\


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2010, 20:35:34
Ik denk dat er veel verbeterd kan worden in de ziekenhuizen qua veiligheid en niet alleen bij ontruimingen en/of brand.
Heb al 2x meegemaakt dat er ontruimd moest worden ivm een calamiteit..en geloof me..de meest slecht-ter-been zijnde patienten kunnen dan lopen als een haas  ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2010, 21:20:10
Heb al 2x meegemaakt dat er ontruimd moest worden ivm een calamiteit..en geloof me..de meest slecht-ter-been zijnde patienten kunnen dan lopen als een haas  ;)

Goh, waar is dat dan? Welke zorginstelling?


Gast48368

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2010, 21:27:44
Jij doet al een stapje verder. Ook belangrijk is de kunst van ontruimen.......  ;)

Ik denk dat er veel verbeterd kan worden in de ziekenhuizen qua veiligheid en niet alleen bij ontruimingen en/of brand.
Heb al 2x meegemaakt dat er ontruimd moest worden ivm een calamiteit..en geloof me..de meest slecht-ter-been zijnde patienten kunnen dan lopen als een haas  ;)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2010, 15:44:50
Ik werk als nachtdienst medewerker in een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Dat doen we met 6 mensen per nacht. Er zijn ruim 200 cliënten waar we de zorg voor hebben. Die krijgen we bij een calamiteit nooit allemaal weg met z'n zessen. Ook hebben we bedden die niet door de deuren kunnen. Ik hou mijn hart vast voor het moment dat het mis gaat. Dat het ooit mis zal gaan is zeker, alleen wanneer is de vraag.

We hebben dit meermalen aangegeven bij de leiding maar men verschuilt zich achter het feit dat "het nog nooit is voorgekomen".

Ook worden vluchtwegen stelselmatig geblokkeerd, hebben we geen ontruimingsplan voor de gehele instelling in ons nachtdienst kantoor, maar liggen ze op de woongroepen. Daar zullen we dus eerst naartoe moeten om het plan in te zien. Kortom, als het een keer mis gaat, gaat het flink mis.