'Gebrek aan ontruimingservaring leidt tot schijnveiligheid in de zorg'

Auteur Topic: 'Gebrek aan ontruimingservaring leidt tot schijnveiligheid in de zorg'  (gelezen 18199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2010, 15:55:34
Ik werk als nachtdienst medewerker in een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Dat doen we met 6 mensen per nacht. Er zijn ruim 200 cliënten waar we de zorg voor hebben. Die krijgen we bij een calamiteit nooit allemaal weg met z'n zessen. Ook hebben we bedden die niet door de deuren kunnen. Ik hou mijn hart vast voor het moment dat het mis gaat. Dat het ooit mis zal gaan is zeker, alleen wanneer is de vraag.

We hebben dit meermalen aangegeven bij de leiding maar men verschuilt zich achter het feit dat "het nog nooit is voorgekomen".

Ook worden vluchtwegen stelselmatig geblokkeerd, hebben we geen ontruimingsplan voor de gehele instelling in ons nachtdienst kantoor, maar liggen ze op de woongroepen. Daar zullen we dus eerst naartoe moeten om het plan in te zien. Kortom, als het een keer mis gaat, gaat het flink mis.


Ik vraag me gewoon even belangstellend af of je ook BHV hebt binnen de instelling. Je zou dan a.d.h.v. de jaarlijkse herhalingstraining enige bekendheid kunnen/moeten hebben met het BHV plan. Op het moment dat je moet gaan ontruimen, dan pas gaan lezen wat er moet gebeuren, daar gaat het pas echt goed fout.

Je kunt natuurlijk het plan wat in die andere ruimte ligt kopieëren en in het nachtkantoor leggen. Lees het eens door tijdens een rustige dienst.

Het gaat natuurlijk te ver om eens een handbrandmelder in te slaan op een gegeven moment, maar zoiets zou een goed schrikmoment kunnen opleveren voor de leiding. Afwachten tot het echt fout gaat kan natuurlijk ook.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2010, 16:05:42
Ik werk als nachtdienst medewerker in een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Dat doen we met 6 mensen per nacht. Er zijn ruim 200 cliënten waar we de zorg voor hebben. Die krijgen we bij een calamiteit nooit allemaal weg met z'n zessen. Ook hebben we bedden die niet door de deuren kunnen. Ik hou mijn hart vast voor het moment dat het mis gaat. Dat het ooit mis zal gaan is zeker, alleen wanneer is de vraag.

We hebben dit meermalen aangegeven bij de leiding maar men verschuilt zich achter het feit dat "het nog nooit is voorgekomen".

Ook worden vluchtwegen stelselmatig geblokkeerd, hebben we geen ontruimingsplan voor de gehele instelling in ons nachtdienst kantoor, maar liggen ze op de woongroepen. Daar zullen we dus eerst naartoe moeten om het plan in te zien. Kortom, als het een keer mis gaat, gaat het flink mis.


Een ontruimingsplan is geen doel op zich maar het ontruimingsplan is een gereedschap om te zorgen dat bij een incident het getroffen gebied tijdig ontruimd kan zijn. Een ontruimingsplan dat ergens in een kast ligt te verstoffen en nooit beoefend wordt in reële omstandigheden staat gelijk aan het niet hebben van een ontruimingsplan.


Artikel 2.3.6 lid 5 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/besluiten/2008/07/26/gebruiksbesluit-bouwen-en-wonen.html ):

Citaat
Een gebruiksfunctie met een brandmeldinstallatie als bedoeld in artikel 2.2.1 heeft een ontruimingsplan.

Uit de toelichting:
Citaat
(...)Zo’n ontruimingsplan bevat de
afspraken over de bij een ontruiming te nemen maatregelen. Doel is dat
de gebruikers van het bouwwerk weten wat zij bij een brandmelding
moeten doen, zodat de risico’s bij brand zoveel mogelijk worden beperkt.

Bij het opstellen van een ontruimingsplan kan gebruikt worden gemaakt
van de Nederlandse Technische Afspraken (NTA). In deze serie zijn
aanbevelingen gegeven voor het opstellen van ontruimingsplannen (de
NTA 8112-serie).(...)

Uit het bouwbesluit (www.bouwbesluitonline.nl ):

Artikel 2.146 lid 15 (nieuwbouw)

Citaat
Ten minste een toegang van een verblijfsruimte voor aan bed gebonden patiënten en ten minste een verkeersroute die vanuit een aangrenzend brandcompartiment naar die toegang voert, hebben een vrije doorgang waardoor een blok met een lengte van 2,3 m, een hoogte van 1,2 m en een breedte van 1,1 m horizontaal kan worden voortbewogen. Deze verkeersroute voert niet over een trap of door een lift.

artikel 2.151 lid 6 (bestaande bouw)

Citaat
Ten minste een toegang van een verblijfsruimte voor aan bed gebonden patiënten en ten minste een verkeersroute die vanuit een aangrenzend brandcompartiment naar die toegang voert, hebben een vrije doorgang waardoor een blok met een lengte van 2,3 m, een hoogte van 1,2 m en een breedte van 1,1 m horizontaal kan worden voortbewogen. Deze verkeersroute voert niet over een trap of door een lift.

Er ligt dus een eis, als je een gezondheidszorgfunctie bent, om de mogelijkheid te hebben om met een bed te evacueren.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2010, 16:21:36
Tja, dat is duidelijke taal lijkt me. Hoe ze dat weg kunnen zetten is mij een raadsel, het kan nl niet. We hebben het geprobeerd, maar OF het bed is te breed, OF de deur te smal :-X

En de ontruimingsplannen zijn er wel, maar het zou handig zijn wanneer we die ook in de wachtpost hebben, dan kunnen we in alle rust die plannen eens nalezen en komen niet voor verrassingen te staan als het zover is.

Op dit moment worden alle nachtdienst medewerkers geschoold als BHVer. Tot voor kort hadden we alleen een Veiligheids Instructie gehad. Op aandringen van het gehele nachtdienst team worden we nu tot volledig  BHVer geschoold. Wat dat betreft een stap in de goede richting dus  O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2010, 16:27:14
Tja, dat is duidelijke taal lijkt me. Hoe ze dat weg kunnen zetten is mij een raadsel, het kan nl niet. We hebben het geprobeerd, maar OF het bed is te breed, OF de deur te smal :-X

En de ontruimingsplannen zijn er wel, maar het zou handig zijn wanneer we die ook in de wachtpost hebben, dan kunnen we in alle rust die plannen eens nalezen en komen niet voor verrassingen te staan als het zover is.

Op dit moment worden alle nachtdienst medewerkers geschoold als BHVer. Tot voor kort hadden we alleen een Veiligheids Instructie gehad. Op aandringen van het gehele nachtdienst team worden we nu tot volledig  BHVer geschoold. Wat dat betreft een stap in de goede richting dus  O0

Je kunt het lezen maar als je het niet beoefend heb je er nog niets aan. Ik neem aan dat je je rijbewijs ook niet gehad hebt omdat je de antwoorden uit een boekje kon geven.  ;) Oefenen en routine op doen is de enige garantie dat je tijdens stress omstandigheden nog enigszins de juiste handelingen uitvoert, in de juiste volgorde. :)

Volgende dienst misschien een meetlintje meenemen? Is misschien wel interessant. Mochten tegenwoordig de bedden breder zijn dan zal ook de regelgeving aangepast moeten worden.  :) Zijn de patiënten wel 'bed gebonden' dus niet zelfstandig in staat om, met begeleiding, te vluchten?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2010, 16:41:28
Gaat allemaal beter worden met het Besluit Basishulpverlening   998765

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,44713.0.html



Tja, dat is duidelijke taal lijkt me. Hoe ze dat weg kunnen zetten is mij een raadsel, het kan nl niet. We hebben het geprobeerd, maar OF het bed is te breed, OF de deur te smal :-X

En de ontruimingsplannen zijn er wel, maar het zou handig zijn wanneer we die ook in de wachtpost hebben, dan kunnen we in alle rust die plannen eens nalezen en komen niet voor verrassingen te staan als het zover is.

Op dit moment worden alle nachtdienst medewerkers geschoold als BHVer. Tot voor kort hadden we alleen een Veiligheids Instructie gehad. Op aandringen van het gehele nachtdienst team worden we nu tot volledig  BHVer geschoold. Wat dat betreft een stap in de goede richting dus  O0

Moet je dit document eens lezen uit de link van Pyro_loe: http://www.internetconsultatie.nl/basishulpverlening/document/230  ;)


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #25 Gepost op: 19 oktober 2010, 17:11:13
Bij ons in het ziekenhuis wordt nooit het ontruimingplan geoefend.Af en toe ben ik benieuwd hoe we een bedlegerige patient van 170 kilo 6 verdiepingen lager moeten tillen voordat het hele pand is afgebrand en dan heb ik het nog maar over 1 patient.
We hebben wel BHV´ers, maar verder krijgt er niemand uitleg of training.

Ik werk op chirurgie, dus er liggen ook een veel mensen met grote wonden aan de hele mikmak en toeters en bellen..

Gewoon maar hopen dat het nooit zover hoeft te komen. 8)
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #26 Gepost op: 19 oktober 2010, 17:17:35
Maar als ik Pleegje mag geloven, rennen ze allemaal weer als een kieviet, bij brand... 0098


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 19 oktober 2010, 17:19:00
Bij ons in het ziekenhuis wordt nooit het ontruimingplan geoefend.Af en toe ben ik benieuwd hoe we een bedlegerige patient van 170 kilo 6 verdiepingen lager moeten tillen voordat het hele pand is afgebrand en dan heb ik het nog maar over 1 patient.
We hebben wel BHV´ers, maar verder krijgt er niemand uitleg of training.

Ik werk op chirurgie, dus er liggen ook een veel mensen met grote wonden aan de hele mikmak en toeters en bellen..

Gewoon maar hopen dat het nooit zover hoeft te komen. 8)

Ik merk dat je nooit oefent  ;). In een ziekenhuis moet je de patient in eerste instantie altijd horizontaal ontruimen naar een ander brandcompartiment op dezelfde verdieping. Hoe groot of klein een verdieping ook is, in een ziekenhuis moet een verdieping voor patiënten altijd opgedeeld worden in minimaal 2 brandcompartimenten. In het andere compartiment sta je altijd minimaal 60 minuten veilig. Daarnaast is de bedkamer ook nog een subbrandcompartiment. Als de deur van de kamer dicht zit moet deze minimaal 30 minuten de brand tegen kunnen houden.

Misschien dit eens bij de OR aan kaarten? De eerst ontruiming zal altijd moeten plaatsvinden door het personeel op de betreffende verdieping. Als je op BHV'ers moet wachten, uit een ander gedeelte van het bouwwerk, kan je de patiënt in de brandende kamer al opgeven...


Gast48368

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 19 oktober 2010, 21:39:48
Ok, wij houden ons aan de plicht om 1 x per jaar te "oefenen". Oefenen is een nogal ruim begrip. Je moet het ook goed doen.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 21 oktober 2010, 11:17:54
Waar gebrek aan ervaring met ontruiming toe kan leiden:

Personeel Schiphol-Oost waarschuwde leiding

http://www.nu.nl/binnenland/2360768/personeel-schiphol-oost-waarschuwde-leiding.html

Uitgegeven: 21 oktober 2010 08:15
Laatst gewijzigd: 21 oktober 2010 09:19

AMSTERDAM - Personeel van het cellencomplex op Schiphol-Oost trok enkele weken voor de Schipholbrand in 2005 aan de bel over een gebrek aan leiding.
 
Dat staat in een boek over de brand, schrijft Trouw. De Onderzoeksraad concludeerde in 2006 dat meer aandacht voor brandveiligheid slachtoffers had kunnen schelen.

Bewaarders op de dag van de brand waren niet voldoende getraind en stapelden fout op fout. Zo kregen ze niet alle cellen open en lieten ze de celdeur van de cel waar de brand ontstond openstaan, waardoor de brand sneller verspreidde.

Onervarenheid
Volgens de auteurs van het boek De Schipholbrand werd in correspondentie ook gesproken over onervarenheid van collega's en over allerlei technische mankementen in het cellencomplex. Op de dag van de brand werd nog een lekkage in een meterkast ontdekt in de vleugel waar de brand uit zou breken.

Bij de brand in oktober 2005 kwamen elf mensen om het leven. De Onderzoeksraad voor Veiligheid wees naar de gebrekkige brandveiligheid. Een Libische gevangene werd in 2009 veroordeeld voor brandstichting. Twee bewaarders en de gevangenisdirecteur gingen vrijuit.

Het boek over de brand verschijnt vrijdag.

© Novum