'Gebrek aan ontruimingservaring leidt tot schijnveiligheid in de zorg'

Auteur Topic: 'Gebrek aan ontruimingservaring leidt tot schijnveiligheid in de zorg'  (gelezen 18199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2010, 15:55:34
Ik werk als nachtdienst medewerker in een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Dat doen we met 6 mensen per nacht. Er zijn ruim 200 cliënten waar we de zorg voor hebben. Die krijgen we bij een calamiteit nooit allemaal weg met z'n zessen. Ook hebben we bedden die niet door de deuren kunnen. Ik hou mijn hart vast voor het moment dat het mis gaat. Dat het ooit mis zal gaan is zeker, alleen wanneer is de vraag.

We hebben dit meermalen aangegeven bij de leiding maar men verschuilt zich achter het feit dat "het nog nooit is voorgekomen".

Ook worden vluchtwegen stelselmatig geblokkeerd, hebben we geen ontruimingsplan voor de gehele instelling in ons nachtdienst kantoor, maar liggen ze op de woongroepen. Daar zullen we dus eerst naartoe moeten om het plan in te zien. Kortom, als het een keer mis gaat, gaat het flink mis.


Ik vraag me gewoon even belangstellend af of je ook BHV hebt binnen de instelling. Je zou dan a.d.h.v. de jaarlijkse herhalingstraining enige bekendheid kunnen/moeten hebben met het BHV plan. Op het moment dat je moet gaan ontruimen, dan pas gaan lezen wat er moet gebeuren, daar gaat het pas echt goed fout.

Je kunt natuurlijk het plan wat in die andere ruimte ligt kopieëren en in het nachtkantoor leggen. Lees het eens door tijdens een rustige dienst.

Het gaat natuurlijk te ver om eens een handbrandmelder in te slaan op een gegeven moment, maar zoiets zou een goed schrikmoment kunnen opleveren voor de leiding. Afwachten tot het echt fout gaat kan natuurlijk ook.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993