Acties loonconflict HAP-Chauffeurs

Auteur Topic: Acties loonconflict HAP-Chauffeurs  (gelezen 4014 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Gepost op: 25 oktober 2010, 11:45:03
Volgens L1 staan er acties van HAP-Chauffeurs aan te komen ivm een loonconflict.

Zie nieuwsbericht:

Visite-assistenen voeren actie in Venray
 
In Venray wordt maandagavond actie gevoerd door visite-assistenten.

Dat zijn chauffeurs die een huisarts in de avond of het weekend naar zieke mensen brengen. De visite-chauffeurs gaan er door nieuwe afspraken over dat soort werk fors op achteruit, zo zegt CNV Vakmensen. Zo raken ze bijvoorbeeld hun onregelmatigheidstoeslag kwijt. Voor de chauffeurs zal een verandering van CAO een inkomensachteruitgang betekenen van 30 tot 50 procent, terwijl ze hetzelfde werk blijven doen, zo berekende het CNV. De chauffeurs willen dat maandag via een petitie onder de aandacht brengen bij de huisartsen van Noord-Limburg.

Mijn vraag: zijn deze CAO-loonmaatregelen ook landelijk bekend op andere posten? Volgens mij rijdt men bij de HAP in Venray in eigen beheer.

Ruud




Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2010, 17:41:12
Posten met chauffeurs in eigen beheer, vallen onder een andere CAO. Veel posten hebben het vervoer uitbesteed aan particuliere (taxi)bedrijven. Deze vallen daarmee onder de CAO van het taxiwezen.

Het betreft dus zeker geen landelijke gebeuren....


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2010, 09:41:12
Posten met chauffeurs in eigen beheer, vallen onder een andere CAO. Veel posten hebben het vervoer uitbesteed aan particuliere (taxi)bedrijven. Deze vallen daarmee onder de CAO van het taxiwezen.

Het betreft dus zeker geen landelijke gebeuren....

Het betreft een CAO-maatregel......deze kan best voor de hele landelijke branche van HAP's met chauffeurs in eigen beheer gelden. Bij zeer grote bedrijven komt het ook voor dat er een CAO ontstaat voor dat specifieke bedrijf.
Voor één post met misschien 10 chauffeurs en 2 auto's betwijfel ik of daarvoor een eigen aparte CAO wordt afgesloten. Meestal zal daar de CAO-huisartswezen worden aangehouden......vandaar ook mijn vraag of dit ook landelijk speelt bij meer posten die in eigen beheer rijden, of dat dit een maatregel is van deze specifieke post.
De chauffeurs vallend onder de CAO taxiwezen zijn al per 1 januari hun recht op ORT en andere toeslagen in de CAO kwijtgeraakt, al vindt er wel compensatie plaats door de werkgevers zodat er geen koopkrachtverlies optreedt.

Ruud


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2010, 14:08:18
Het betreft een CAO-maatregel......deze kan best voor de hele landelijke branche van HAP's met chauffeurs in eigen beheer gelden. Bij zeer grote bedrijven komt het ook voor dat er een CAO ontstaat voor dat specifieke bedrijf.
Voor één post met misschien 10 chauffeurs en 2 auto's betwijfel ik of daarvoor een eigen aparte CAO wordt afgesloten. Meestal zal daar de CAO-huisartswezen worden aangehouden......vandaar ook mijn vraag of dit ook landelijk speelt bij meer posten die in eigen beheer rijden, of dat dit een maatregel is van deze specifieke post.
De chauffeurs vallend onder de CAO taxiwezen zijn al per 1 januari hun recht op ORT en andere toeslagen in de CAO kwijtgeraakt, al vindt er wel compensatie plaats door de werkgevers zodat er geen koopkrachtverlies optreedt.

Ruud

Dat schrijf ik dus... Thans, hangt er volledig vanaf hoe je het opneemt.  ;)  Bij bedrijven die onder de Taxi CAO vallen, zijn idd de ORT e.d. volgens de betreffende CAO komen te vervallen. Per bedrijf zijn echter andere afspraken hierover gemaakt.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2011, 19:25:33
Misschien komt dit wel als mosterd na de maaltijd, maar zoals ik het begrepen heb, gaat de HAP in heel Limburg Noord veranderen van vervoerder, waar eerst de RAV reed, gaat per 01-05-11 Medi-Expresse rijden....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....