Verschil tussen wespe of bijesteek?

Auteur Topic: Verschil tussen wespe of bijesteek?  (gelezen 18197 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2004, 12:09:47
De laatste weken krijgen we erg veel wespensteken op de SEH. Vorige week iemand die aan de hand daarvan de epipen had gebruikt. klachten waren hartklopingen en pijn op de borst. Dit kwam dus puur door het effect van de adrenaline. Verder had de patient nergens last van. En inderdaad ooit in het verre verleden eens een vervelende reactie gehad. Nu dus meer last van de adrenaline als van de wespensteek.
De behandeling moet niet erger zijn dan de kwaal.  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 18 augustus 2004, 13:59:34
Helemaal mee eens,

Als iemand een EPIPEN bij zich draagd, ben ik absoluut mee eens dat die niet te snel word ingezet..

Middel erger dan de kwaal lijkt me heel erg duidelijk niet de bedoeling. Dus ik ben het eens hou hem bij de hand, en gebruik het alleen als het echt nodig is.


Menno

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2005, 14:08:26
Tavegil is een antihistaminicum, maar daar was je misschien zelf ook al achter.

Ik heb op dit moment een discussie met iemand over wat je kan doen als iemand een allergische reactie heeft na een insecten beet.
Ik heb ooit eens gehoord dat je iemand (na inschakelen van hulpdiensten) hooikoortstabletten (anti-histaminica) mag geven, om zo de allergische reactie te vertragen.
Mijn vraag: is dit waar. Helpen hooikoortstabletten tegen de verstikkende zwelling in de luchtwegen, heeft het zin om ze te geven en zo ja in welke dosis? Kan het kwaad om ze te geven en denken jullie dat iedereen dat zou mogen doen?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, alvast bedankt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2005, 14:26:47
Medicijnen geven mag je in pricipe alleen als je arts/verpleegkundige bent, zeker als het medicijnen betreft die alleen op recept verkrijgbaar zijn.
Overigens kunnnen de medicijnen wel helpen, de stof die een allergische reactie veroorzaakt is hetzelfde (histamine). Het is alleen nogal lastig om de dosering goed te krijgen, ik raad zomaar die medicijnen geven dus af.

Als iemand echt allergisch is, zal hij toch met eigen medicijnen moeten rondlopen... Consult bij de huisarts dus  ;)
Arts  www.alphalog.nl


d_menno

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2005, 15:08:13
Ok ik ben het met je eens.

Maar stel: ik ben op een jeugdkamp met een groep kinderen (dat gebeurt zo'n paar keer per jaar). Een wordt gestoken en reageert allergisch, maar heeft dit nooit eerder gehad en heeft dus niets bij zich. Ambulance wordt gebeld, maar kind begint al aardig moeilijk te ademen.
Ik heb hooikoorts en heb tabletten (overigens verkrijgbaar bij drogist).

Op zo'n moment zou ik toch ernstig gaan twijfelen. Doen wat over het algemeen beter is: niet zomaar iemand medicijnen geven.. of toch geven omdat je weet dat het kan werken en dat het kind kan stikken.. Wat vinden jullie? Wat zou ik in zo'n geval moeten doen?

PS. d_menno = (was) Menno heb me ondertussen even geregistreerd


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2005, 15:22:22
Absoluut geen medicijnen geven!

Ten eerste is het kind al niet goed, en begint -in het ergste geval- in een anafylactische shock te raken.
Een anafylactische shock wil zeggen dat de overdosis histamine ervoor zorgt dat de bloedvaten zich maximaal gaan verslappen, en dus veel groter worden. Dit zorgt voor oedeem en een distributieshock: er is gewoon te weinig bloed om het volume bloedvaten te vullen.

Dit betekent dat het kind uberhaupt niet in staat is om iets te slikken, de kans dat hij zich verslikt en stikt is ook aanwezig! Daarbij is het op het moment dat het kind al ziek wordt te laat voor antihistamine alleen.
De ambulance geeft er namelijk ook nog adrenaline (om de spieren rond de bloedvaten aan te laten spannen) en hydrocortison (om de allerdische reactie zelf tegen te gaan).

Nu hoef je niet zo bang te zijn dat een kind bij de eerste keer direct sterft. Het lichaam moet nog 'leren' welke antistoffen het moet maken, en de reactie zal daardoor minder erg zijn. Vanaf dan zal het kind vast wel medicijnen meekrijgen.

Wat je kunt doen is het behandelen zoals een gewone shock, en de benen omhoog leggen. Ik heb ooit gehoord dat er in een extreme situatie nog wel eens een drukverband wordt gelegd om beide benen, om het bloed in het lichaam te persen, tot de ambulance er is. Ik weet niet of dit zo is, ik kan me voorstellen dat het helpt (mits het slachtoffer niet ook nog hartpatient is). Weet iemand daar meer van?
Arts  www.alphalog.nl


Paul SEH

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2005, 18:41:21
Bij tabletten ben je toch al zo'n uur verder voordat je een maximale plasmaspiegel in het bloed hebt.
De ambulance spuit zoiets rechtstreeks in de bloedbaan. Dus binnen enkele minuten werkt het dan al. Dus wacht maar effe op de ambulance.  8)


d_menno

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2005, 19:38:24
ok, duidelijk, thnx


d_menno

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2005, 19:48:33
Toch nog 1 laatste vraag hierover. Worden antihistaminica wel eens voorgeschreven aan mensen die al weten dat ze allergisch zijn, om ze te gebruiken in combinatie met de epinefrine?
Het volgende komt uit een geneeskunde boek (Merck Manual):

"Mensen met een allergie voor insectenbeten dienen altijd antihistaminetabletten en een injectiespuit met epinefrine bij zich te hebben om anafylactische of allergische reacties te voorkomen."


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2005, 19:58:31
Tja, dat heb ik net uitgelegd, de antihistamine om het histamine-effect tegen te gaan, de adrenaline om de bloedvaten weer te laten samentrekken en het volume van het vatenstelselinhoud te laten afnemen. De reden dat de antihistamine nu wel werkt weet ik niet precies, ik neem aan een hogere dosering. Door de adrenaline is er sowieso meer tijd om het te laten werken...
Arts  www.alphalog.nl