Directe inzet huisarts bij hartprobleem

Auteur Topic: Directe inzet huisarts bij hartprobleem  (gelezen 12485 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2010, 20:47:07
Jazeker, Joffry gaf alleen aan dat het niet wenselijk is dat alle huisartsen ALS gaan bedrijven. Een mening dat ik deel, overigens...
WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2010, 21:17:32
Daar is m.i. inderdaad geen twijfel over. ALS blijft voor de ambulancezorg voorbestemd.

Echter: het huisartsenteam in de diensturen (wanneer de praktijk dus dicht is), arts en chauffeur, kan prima BLS starten, in afwachting van ambulancezorg. In het kader van een reanimatie, waarbij elke seconde telt en er beslist zo snel mogelijk meerdere ambulances ter plaatse moeten komen, is er m.i. een prominente rol weggelegd voor laagdrempelig inzetbare EHV'ers. De protocollen voor de leek zijn juist dermate simpel, trerwijl het belang ervan levensreddend blijkt. De EHV'er kan het verschil tussen leven en dood bepalen door BLS onmiddelijk te starten.

En in diensturen van de HA, is deze voor de CPA laagdrempelig inzetbaar, de auto en het materiaal is uitgerust voor spoedzorg. De opleiding van de chauffeur is tip top in orde. En de HAP kan ten allertijde ook binnen 13 minuten rijtijd ter plaatse zijn. Mits de HAP ambulance dichtbij in de buurt is, moet deze gewoon benut worden. En dat moet toch gelden voor heel Nederland??


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2010, 10:53:51
Een maandje geleden bijscholing cardiologie gehad, alwaar een ambu pleeg (in het kader van een workshop over reanimatie op de afdeling) de geweldige opmerking maakte: "Het belangrijkste aan ALS is BLS"!  0098


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2010, 22:23:38
ik begrijp uit het filmpje op RTVNH dat de HAP-auto alleen wordt ingezet als die in de buurt is.
in NHN hebben we reeds op flinke schaal het BurgerAED-alert. dus een HAP-auto hier apart voor oproepen zal weinig tijdwinst geven; zeker als de auto van Hoorn naar Wieringerwerf moet...
en (wellicht kan Sander dit ontkrachten) voor zover ik weet, zijn de meeste HAP-chauffeurs niet opgeleid om met OGS te rijden..

Peter


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2010, 09:37:10
Dat kan ik ook ontkrachten: Iedere chauffeur in Alkmaar is opgeleid om met OGS te rijden.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2010, 11:06:40
Ik denk dat Peter H zijn regio bedoelt, dus de HAP Hoorn. En dan klopt het volgens mij dat daar niet met OGS wordt gereden. Echter, de chauffeurs aldaar zijn er juist WEL voor opgeleid daar dat binnen het standaard Meditaxi opleidingspakket valt, hoe vind je die?!  :D

Het lijkt mij dat de dichtsbijzijnde BLS hulpverlener direct naar een reanimatie gestuurd wordt. Dus als een hap-auto met C2000 is uitgerust en de meldkamer kan daardoor zien dat het de dichtsbijzijnde is, vooral doen! In Amsterdam rijden we sowieso zonder C2000, maar daarnaast zijn alle politiewagens van een AED voorzien. Gezien de hoeveelheid politie die hier rondrijdt zullen wij er niet snel als eerste zijn. Ook de brandweer wordt standaard gealarmeerd, die door de grote spreiding een zeer korte aanrijtijd hebben. Per regio lijkt me dat er enorme verschillen zijn, waardoor elke regio andere afspraken zal maken met als doel een snelle (eerste) hulpverlening bij reanimatie.


s@nder

  • chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 1 november 2010, 23:14:12
Beste mensen en peter H.

Meditaxi heeft al zijn chauffeurs opgeleid om met zwaailicht en sirene te rijden, dit zit gewoon standaard in het opleidingspakket zodat alle chauffeur overal ingezet kunnen worden.
Op de posten Den-Helder, schagen, alkmaar en verder naar beneden rijden alle auto's met spoed.
Behalve in Hoorn daar rijden ze geen spoed, maar het schijnt dat dit ook op korte termijn gaat veranderen.

De auto's (3) in Alkmaar zijn zichtbaar voor de meldkamer, zij kunnen in een oog opslag zien welke voertuig het dichts bij is en kan deze dan eventueel inzetten.
Betreft de tijdwinst waar peter het over heeft ben ik het absoluut niet eens, want als ik ergens op de randweg rijdt in alkmaar en er is een reanimatie in een nabije wijk, ben ik 2 keer zo snel als een ambu die moet vertrekken van de post en veel sneller dan een aed burger.

Maar het gaat hier over dat de hap's steeds meer samenwerken met de RAV, meldkamer en GHOR, zelf vindt ik dit zeer positief want we doen het allemaal voor de mens met een hulpvraag.


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #17 Gepost op: 19 november 2010, 13:19:04
Naar aanleiding van dit bericht heb ik navraag gedaan bij onze HAP of dit enigzins ook een optie voor ons kan zijn. Het antwoord was dus nee. Er zijn verschillende argumenten waarom dit niet een optie voor ons is. Een daarvan is dus dat er tussen de Hap's en het RAV/CPA afspraken zijn gemaakt waar ze niet van af willen wijken. Andere reden is dat het CPA teveel moeite moet doen om een hap auto in te zetten bij zulke gevallen. CPA moet contact zoeken met het Callcenter , deze moet toestemming vragen aan de regie arts, die moet zijn goedkeuring geven, Callcenter moet dan contact zoeken met de auto en tegen de tijd dat deze het bericht krijgt is de 1e ambu al tp. Ook het feit dat er voldoende ambulance capiciteit is , alhoewel het ambu personeel hier anders over denkt, is een reden dat de auto/HAP hier niet voor ingezet wordt.


Ik kan me nog herinneren begin dit jaar dat wij C2000 kregen op de auto's. Dit om de samenwerking tussen de HAP en het CPA te verbeteren. Nu we bijna een jaar verder zijn is hier weinig van terecht gekomen. in 90% van de gevallen staat de mobi uit aangezien hij toch niet gebruikt word. De keren dat wij hem gebruiken is om een A1 rit aan te melden , maar deze worden steeds zeldzamer vanwege nieuwe afspraken waarbij visites die enigzins spoed vertonen deze naar het CPA worden doorgestuurd.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 21 november 2010, 21:50:06
Delfy, dat is dan een fijn afgestemd systeem in de spoedeisende zorg voor de nietsvermoedende burgers met acute cardiale klachten....

Apart dat de HAP al wel altijd heel snel een ambu inschakelt als ze ook maar geringste vermoeden hebben van een patient met pijn op de borst (jaja ik hoor jullie al denken; ''afschuifsysteem''   inderdaad, in veel gevallen wel ja. :'( :'( :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #19 Gepost op: 22 november 2010, 17:30:31
Delfy, dat is dan een fijn afgestemd systeem in de spoedeisende zorg voor de nietsvermoedende burgers met acute cardiale klachten....

Apart dat de HAP al wel altijd heel snel een ambu inschakelt als ze ook maar geringste vermoeden hebben van een patient met pijn op de borst (jaja ik hoor jullie al denken; ''afschuifsysteem''   inderdaad, in veel gevallen wel ja. :'( :'( :-X

Joffry,

De assistent volgen protocollen op die afkomstig zijn van een werkgroep van de CPA en twee huisartsen. Volgens het 'Ambulance ongezien' protocol (d.w.z. de assistent schakelt direct een ambulance in zonder overleg met een huisarts) wordt de CPA gebeld wanneer er sprake is van een U1 (binnen 15 min t.p.) pijn op de borst-casus. Wat daarvan decriteria van de NHG-standaarden in de triageopleding exact zijn, weet ik niet. Iets in een dergelijke strekking als hevige drukkende lang bestaande pijn i.c.m. uitstraling naar kaak/ linker arm, i.c.m. dyspnoe en mogelijk niet reagerend op isocordil of NTG zou een U1 criterium moeten zijn. Dus een casus waarbij gedacht wordt aan een AMI, ACS of IAP daarbij owrdt direct een ambulance ingezet zonder tussenkomst van huisarts.

Zelf heb ik ook vaak meegemaakt dat voor veel minder al een ambulance gestuurd wordt. We werden laatst benaderd door de verpleegkundige dat het een jicht aanval betrof in plaats van een hart aanval.

Groet,
HapAmbu