Directe inzet huisarts bij hartprobleem

Auteur Topic: Directe inzet huisarts bij hartprobleem  (gelezen 12485 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #20 Gepost op: 2 december 2010, 04:23:41
Goede zaak toch, dat er bij, als U1 aangemerkte hulpvragen, eerder overgegaan wordt tot het sturen van ambulances ? Better safe than sorry....
Deze werken ( allen hetzelde) via vastgelegde protocollen. Dergelijke protocollen zijn er voor de huisartsen ook.
Máár de ene arts wil wel vernevelen, de ander niet... De ene arts kan een naaldje zetten de ander niet... Enfin....


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #21 Gepost op: 2 december 2010, 21:30:22
Krijg het idee dat we een beetje afdwalen  :)
Als er via 112 een melding binnen komt van een hartstilstand in straat A en de hap wagen staat enkele straten of in ieder geval op nog geen 5 min afstand van het adres, waarom deze niet ingezet kan worden. Nu wordt er een ambu gestuurd die vaak vanaf een post moet komen en je ziet tegenwoordig ook vaker de politie naar zulke meldingen toegaan. De ontwikkeling in Alkmaar juich ik alleen maar toe. Het is in mijn ogen eigelijk belachelijk dat een hapauto die aan 1e lijns hulpverlening doet niet ingezet kan worden voor zulke gevallen omdat de contactuele rompslomp die er omheen zit dit onmogenlijk maakt.
Vraag me af hoe mensen zouden reageren als een familielid/bekende met een hartstilstand ligt dood ( beetje hard) te gaan en er een paar straten verder op een hulpverlener is die niet ingezet mag/kan worden.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #22 Gepost op: 2 december 2010, 21:41:06
Krijg het idee dat we een beetje afdwalen  :)
Als er via 112 een melding binnen komt van een hartstilstand in straat A en de hap wagen staat enkele straten of in ieder geval op nog geen 5 min afstand van het adres, waarom deze niet ingezet kan worden. Nu wordt er een ambu gestuurd die vaak vanaf een post moet komen en je ziet tegenwoordig ook vaker de politie naar zulke meldingen toegaan. De ontwikkeling in Alkmaar juich ik alleen maar toe. Het is in mijn ogen eigelijk belachelijk dat een hapauto die aan 1e lijns hulpverlening doet niet ingezet kan worden voor zulke gevallen omdat de contactuele rompslomp die er omheen zit dit onmogenlijk maakt.
Vraag me af hoe mensen zouden reageren als een familielid/bekende met een hartstilstand ligt dood ( beetje hard) te gaan en er een paar straten verder op een hulpverlener is die niet ingezet mag/kan worden.

Ben het helemaal met je eens. Wat die 'contactuele' (leuk woord!) problemen betreft: je komt onherroepelijk op het puntje 'wie gaat wat betalen'. Een locater (of is het locator?) en C2000 systeem inbouwen kost natuurlijk geld. Maar we mogen hopen, misschien wel er van uit gaan, dat het kostenplaatje ondergeschikt is aan de winst in overlevingscijfers!


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #23 Gepost op: 3 december 2010, 09:08:41
In alle HAP auto's zit al een locator: namelijk ze kunnen al lang op het callcentre zien waar de auto is.
Er zou alleen een C2000 portofoon aan de HAP chauffeur ter beschikking moeten worden gesteld; deze kosten zijn verwaarloosbaar ten opzichte van de waarde van een mensenleven.

Ruud


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #24 Gepost op: 3 december 2010, 14:25:25
In alle HAP auto's zit al een locator: namelijk ze kunnen al lang op het callcentre zien waar de auto is.
Er zou alleen een C2000 portofoon aan de HAP chauffeur ter beschikking moeten worden gesteld; deze kosten zijn verwaarloosbaar ten opzichte van de waarde van een mensenleven.
Ruud

Alle auto's? Van alle huisartsenposten en alle huisartsenvervoerders in Nederland? Dat zou mooi zijn! Maar zelfs al zou je hier iets te optimistisch zijn, dan nog zijn de kosten inderdaad geen goed argument tegen de meerwaarde.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #25 Gepost op: 8 december 2010, 17:11:18
De wagens in Amsterdam hebben ook een locator, maar op wij zijn nergens te zien behalve op een traag software programma. En de regieartsen en assistenten gebruiken dit programma niet. Daarnaast is een C2000 portofoon wel te duur voor veel posten. Portofonen werden ooit namelijk aan iedere post aangeboden als basisoptie. Veel posten vonden de porto's te duur, zodat dit daar niet op de auto's is gekomen.  
Groet, HapAmbu


lifeliner4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 206
Reactie #26 Gepost op: 18 december 2010, 10:09:45
Hallo allemaal,

Sinds kort verschijnen er elke dag 'Test'-meldingen, het teken van het begin van een nieuwe dienst, op P2000 voor regio Noord-Holland-Noord voor de 10-701 t/m 5.
Dit zijn huisartsenwagens, die hebben altijd de 7.

Ik heb nog geen melding zien binnenkomen voor een wagen, maar waarom gaan ze opeens via P2000?
Rijden ze als First Responder? Iets wat men al een lange tijd wil?

Alvast bedankt.

Samengevoegd met bestaand topic


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #27 Gepost op: 18 december 2010, 13:18:48
Hallo allemaal,

Sinds kort verschijnen er elke dag 'Test'-meldingen, het teken van het begin van een nieuwe dienst, op P2000 voor regio Noord-Holland-Noord voor de 10-701 t/m 5.
Dit zijn huisartsenwagens, die hebben altijd de 7.

Ik heb nog geen melding zien binnenkomen voor een wagen, maar waarom gaan ze opeens via P2000?
Rijden ze als First Responder? Iets wat men al een lange tijd wil?

Alvast bedankt.

Vanmorgen is er wel degelijk een alarm geweest, namelijk voor de 702;

p2kflex
08:23:35 18-12-10-ALPHA-A1 (GG: anh-inci-7) NATTEWEG 58 BERGEN NH 2 Reanimatie 1862CZ 58
0220189Ambu 10-189 (Alkmaar - Schagen)
p2kflex
08:23:40 18-12-10-ALPHA-A1 (GG: anh-inci-7) NATTEWEG 58 BERGEN NH 2 Reanimatie 1862CZ 58
0220187Ambu 10-187 (Alkmaar - Schagen)
p2kflex
08:26:27 18-12-10-ALPHA-A1 (GG: anh-inci-7) NATTEWEG 58 BERGEN NH 2 Reanimatie 1862CZ 58
0220732MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (10-702)



ZO raar is het overigens niet eens. Er staat me iets bij dat ik bij de MKA Kennemerland ook wel vaker P2000 meldingen voorbij heb
zien komen, gericht aan een HAP voertuig. Volgensmij heeft Kennemerland daar afspraken over dat ze bij bepaalde situatie's de
huisarts/HAP piepen. Maar daar kan Rolf vast meer over vertellen!


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #28 Gepost op: 18 december 2010, 13:19:13
huisartsen worden volgens het nieuwe beleid ook via P2000 aangeztuurd als zij in de buurt van een reanimatie-adres zitten.
Martin Smeekes, directeur van de ambulancezorg, legt op een filmpje uit waarom.
van de week is er een melding geweest, waarbij de huisarts is gealarmeerd, in Bergen.

grtz

Peter


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #29 Gepost op: 23 december 2010, 13:35:42
Klein vraagje,

Ik zie net deze melding voorbij schieten:

p2kflex
13:29:37 23-12-10-ALPHA-A1 2526BS 283 Hoefkade 283 GV 99383
1520080Ambu 15-380 (Spoedarts)


Nou vroeg ik mij af of de benaming correct is van de capcode en zo ja, wat voor arts is dit precies? HAP?