Directe inzet huisarts bij hartprobleem

Auteur Topic: Directe inzet huisarts bij hartprobleem  (gelezen 12480 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Gepost op: 26 oktober 2010, 15:50:28
Ik zag dit bericht op ons intranet staan.

ALKMAAR- Mensen met een hartstilstand hebben in Noord-Holland-Noord de grootste kans op overleving. Dat is de danken aan de inzet van politie en burgers bij reanimaties, naast natuurlijk de ambulances. Binnenkort worden in Alkmaar ook de auto's met een huisarts direct ingezet bij een hartprobleem.

Bij een harstilstand telt elke seconde. Binnen zes minuten moet er iemand bij de patiënt zijn om te reanimeren. Vanuit de alarmcentrale in Alkmaar kunnen nu ook de huisartsenauto's naar een noodgeval worden gestuurd. Tot nu toe kostte de inzet van een huisartsenauto extra telefoontjes van de ene meldkamer naar de andere. En in die minuten kon de patiënt al zijn overleden.

Voorlopig doen alleen de huisartsen in Alkmaar in de avonden en weekenden mee. Maar het is de bedoeling dat ook de huisartsenposten in Den Helder en Hoorn gaan bijdragen aan de hartveiligheid.

Link: http://www.rtvnh.nl/nieuws/50170/Kans+overleven+hartstilstand+N-H+relatief+groot

Ook wenselijk voor de rest van Nederland mijns inziens




RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2010, 16:37:22
Lijkt mij ook wenselijk maar dan moeten eerst alle posten A1 kunnen en mogen rijden. Dit is nog steeds niet het geval, zolang dat niet voor geheel Nederland gelijk is getrokken heeft het sturen van de HAP auto totaal geen zin.

Ruud


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2010, 17:38:06
Lijkt mij ook wenselijk maar dan moeten eerst alle posten A1 kunnen en mogen rijden. Dit is nog steeds niet het geval, zolang dat niet voor geheel Nederland gelijk is getrokken heeft het sturen van de HAP auto totaal geen zin.

Ruud

Jij doelt hierbij op een landelijke afspraak ? In het genoemde geval, betreft het een regionale afspraak. Op regionaal niveau kan er van alles afgesproken worden, meerijden op bepaalde 112 meldingen, wel of geen spoedrijden, etc...
Globaal gezien denk ik dat het geen kwaad kan om als HAP direct de arts te laten meerijden op meldingen van bv een reanimatie of bij capaciteitsproblemen, first responder als de betreffende CPA ziet dat je dicht in de buurt zit. Wel moet je dan ook direct een ritnummer toebedeeld krijgen en niet nog eens telefonisch om toestemming moeten vragen.
Overigens is er ook nog steeds veel "gedoe" over het wel of niet rijden van POB meldingen. Bepaalde regio's sturen direct de ambulance, andere regio's gaan HAP en ambu samen en weer elders gaat eerst de HAP rijden.

Benieuwd of we over een tijdje ook cijfers kunnen zien over inzetten in deze regio.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2010, 18:36:22
Jij doelt hierbij op een landelijke afspraak ? In het genoemde geval, betreft het een regionale afspraak. Op regionaal niveau kan er van alles afgesproken worden, meerijden op bepaalde 112 meldingen, wel of geen spoedrijden, etc...
Globaal gezien denk ik dat het geen kwaad kan om als HAP direct de arts te laten meerijden op meldingen van bv een reanimatie of bij capaciteitsproblemen, first responder als de betreffende CPA ziet dat je dicht in de buurt zit. Wel moet je dan ook direct een ritnummer toebedeeld krijgen en niet nog eens telefonisch om toestemming moeten vragen.
Overigens is er ook nog steeds veel "gedoe" over het wel of niet rijden van POB meldingen. Bepaalde regio's sturen direct de ambulance, andere regio's gaan HAP en ambu samen en weer elders gaat eerst de HAP rijden.

Benieuwd of we over een tijdje ook cijfers kunnen zien over inzetten in deze regio.
Bij ons alarmeren ze bij POB gelukkig gewoon een ambu, ik heb nog geen huisarts met een complete monitor gezien, en een ECG lijkt me de minimale zorgstandaard bij een "POBtje"

Als de 2e ambu er langer over doet dan de HAP: gewoon sturen, extra handje om te masseren is nooit weg, ik krijg brandweer of/en politie mee, dus geen behoefte, maar als je met 1 ambu staat kom je een stuk verder en sneller door je protocollen als je een 3e/4e persoon hebt die kan BLSen.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2010, 20:28:45
Op welk niveau gaat de HA dan reanimeren: BLS (AED) of A(C)LS (bv. Lifepack)?
Worden de HA en de HAP-chauffeur dan ook volgens LPA geschoold?
Never underestimate the power of stupid people


s@nder

  • chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2010, 01:50:59
hey allen,

We zullen hier in alkmaar en regio gewoon reanimeren op bls niveau met aed.(net als de brw en de politie)
Het is gewoon van groot belang dat er binnen 6 minuten aducuaat gereanimeerd wordt met behulp van een aed.
Op dit moment hebben alle drie de auto's contact met de meldkamer via telefoon en portofoon(C2000) en zijn de auto's zichbaar voor de meldkamer en de hap via een locator.

Wanneer een van de auto's een a1/u1 rit gaat rijden zal deze aangemeld moeten worden via de porto met adres gegevens en een korte omschrijving waarom.
Bij aankomst gewoon TP statussen en wanneer alles onder controle is dit ook even via spraakcontact melden bij de MK.
Ook is er de mogelijkheid dat de meldkamer ons vraag om een rit te doen ivm te kort aan ambu's of een te lange aanrijtijd.

Binnenkort zullen de eventuele reanimatie meldingen gaan via de pager om zo veel mogelijk kostbare tijd te winnen en zal de verdere communicatie via de porto gaan.

met vriendelijke groet,

Sander


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2010, 10:36:06
Bij ons alarmeren ze bij POB gelukkig gewoon een ambu, ik heb nog geen huisarts met een complete monitor gezien, en een ECG lijkt me de minimale zorgstandaard bij een "POBtje"

Ben het eens met jouw mening dat dat bij POB wenselijker is. Echter gaat het in het bericht over een hartstilstand en niet over POB.... daar heb je geen ecg voor nodig  O0


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2010, 13:53:13
Op welk niveau gaat de HA dan reanimeren: BLS (AED) of A(C)LS (bv. Lifepack)?
Worden de HA en de HAP-chauffeur dan ook volgens LPA geschoold?



Een huisarts scholen in ACLS is zonde van het geld met gemiddeld 1 reanimatie per huisarts per jaar...
BLS en AED lijkt mij zinvoller, efficienter en nog beter voor de patient ook ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2010, 20:00:51
Een huisarts scholen in ACLS is zonde van het geld met gemiddeld 1 reanimatie per huisarts per jaar...
BLS en AED lijkt mij zinvoller, efficienter en nog beter voor de patient ook ;)

Dat was ook mijn idee!
Never underestimate the power of stupid people


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2010, 20:30:55
Dat gebeurt nu toch ook?