GRIP 4 Zeer grote brand Vleeswarenfabriek Metaalweg - Weurt 29-10-2010

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand Vleeswarenfabriek Metaalweg - Weurt 29-10-2010  (gelezen 33261 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Theo R

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • ...en maak er weer iets leuks van!
    • HVD Groningen
Reactie #60 Gepost op: 29 oktober 2010, 14:18:48
Is geen sprinklertank maar volgens mij een bezinktank voor afvalwater om het vet af te scheiden. Bedrijf heeft geen sprinklerinstallatie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #61 Gepost op: 29 oktober 2010, 14:52:05
Waarschijnlijk heb ik wat gemist maar wat is hier nu precies de reden om er GRIP 4 van te maken? ???


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #62 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:03:47
Misschien dat ik er een beetje over zeur, maar moet zoiets echt bijna 4 uur in beslag nemen? Zoiets als 'Ramen en deuren gesloten houden in Weurt vanwege ernstige rookontwikkeling bij een grote brand' is te veel gevraagd? Informeren moet je spoedig doen en niet pas - zoals de overheid nu doet - na 4 uur.

Ik weet niet of alle processen en afspraken erg veranderd zijn, maar qua organisatie structuur zat het oorspronkelijk zo in elkaar:
(Gebaseerd op de tijd dat ik gedetacheerd was bij Biza voor het doorlichten en op orde brengen van organisatie/process documentatie, paar jaar geleden. Kan dus zeker veranderd zijn)

De primaire informatie voorziening komt van de aangewezen calamiteiten zenders, in dit geval omroep Gelderland. Daar zijn ook de campagnes op gericht om de bevolking zich bewust te maken wat te doen als er een calamiteit plaats vind waarbij "de sirenes" afgaan.
crisis.nl is een door het nationaal CrisisCentrum aangeboden website, allereerst voor crisis op nationaal nivo. Daarnaast staat de website ter beschikking van lokale en regionale overheden om in te zetten ter ondersteuning van de primaire informatie voorziening.
(Achterliggende gedachte was dat de capaciteit van de servers waar een gemeentelijke website op draait niet toereikend zijn voor het aantal bezoekers gedurende een calamiteit. Tevens zijn gemeentes niet in staat om die capaciteit direct uit te breiden.)
Het aanleveren van de informatie gebeurd door de aanvragende gemeente, en is wel aan voorwaarden gebonden. Zo moet de gemeente functionarissen die de informatie aanleveren hiervoor getraind zijn door het NCC, de Burgermeester van de betreffende gemeente moet de aanvraag goedkeuren, etc

Zo te zien zijn qua informatie voorzieningen de juiste kanalen tijdig gebruikt (Omroep Gelderland, SMS alert, gemeentelijke website) en is pas later de noodzaak/wens ontstaan om crisis.nl te gebruiken.
Aangezien het logo van de Gemeente Nijmegen op crisis.nl staat (en niet Beuningen, waar Weurt bij hoort) is er misschien pas door het Regionaal Beleidsteam vast gesteld dat het noodzakelijk is om dit in te zetten. (Niet als speculatie bedoeld, maar als voorbeeld van waarom crisis.nl soms pas later wordt ingeschakeld, en dat de aanvraag niet altijd komt van de gemeente waar het incident plaats heeft.)


(Disclaimer: ik was alleen uitvoerend qua documentatie van bestaande processen en organisatiestructuren, dus ik claim absoluut niet dat ik bij het opzetten/veranderen van de originele processen betrokken ben geweest of daar adviezen over heb uitgebracht. Maar uit die tijd is mijn interesse in hulpverlening organisatie gebleven)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #63 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:04:11
RARA, op de radio 1 bij het nieuws van 12.00 uur er komen geen gevaarlijke stoffen vrij :-X :-X

We zijn net vanuit het het Drentse naar hetr Limburgse gereden. Vanaf de A12 bij knooppunt Grijsoord (a12-a50)  was het al zeer goed te ruiken en ik kan me voorstellen dat de mensen in de buurt van Renkum/ Heteren en omgeving niet al te blij zijn (wat een stank !!!)

Rond 14.00 uur kwamen er nig zeer zwarte wolken vrij bij deze brand. Zowel vanaf de A50 als ook vanaf de A73 is dit goed waar te nemen.

Arend


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #64 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:06:07
Waarschijnlijk heb ik wat gemist maar wat is hier nu precies de reden om er GRIP 4 van te maken? ???

Vanwege een groot effectgebied door de rook vermoed ik. Dat blijft niet beperkt tot de gemeente Weurt.
Er zal bestuurlijke afstemming nodig zijn tussen de gemeenten in het effectgebied.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #65 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:13:48
Vanwege een groot effectgebied door de rook vermoed ik. Dat blijft niet beperkt tot de gemeente Weurt.
Er zal bestuurlijke afstemming nodig zijn tussen de gemeenten in het effectgebied.

Dat zou goed kunnen. Maar is de rook dan zo schadelijk dat ook in andere gemeentes de mensen binnen moeten blijven? Of is het alleen maar 'overlast'?  :)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #66 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:20:23
Grote brand in vleeswarenfabriek Weurt  
Uitgegeven: 29 oktober 2010 08:25
Laatst gewijzigd: 29 oktober 2010 14:22

WEURT – In vleeswarenfabriek Henri van de Bilt aan de Metaalweg in het Gelderse plaatsje Weurt, bij Nijmegen, woedt vrijdagochtend een grote brand. Bij de brand zijn vooralsnog geen schadelijke stoffen gemeten. Dat maakten de hulpdiensten vrijdag bekend. De brand is ondanks de inzet nog niet onder controle.
Via Omroep Gelderland werd inwoners van Weurt daarom vrijdagmiddag nogmaals gevraagd ramen en deuren gesloten te houden.
De brand zorgde vrijdagochtend voor enorme rookwolken die over Weurt en over de Betuwe trokken.

Uit de eerste metingen blijkt dat er sprake is van minimale, niet gevaarlijke organische verbrandingsproducten in de lucht. Uit voorzorg zijn doorgaande wegen in Weurt afgesloten en zijn bedrijven in de omgeving van de brand ontruimd.
http://www.nu.nl/binnenland/2366704/grote-brand-in-vleeswarenfabriek-weurt.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #67 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:30:41
Dat zou goed kunnen. Maar is de rook dan zo schadelijk dat ook in andere gemeentes de mensen binnen moeten blijven? Of is het alleen maar 'overlast'?  :)

Ook al is het alleen maar overlast, dan kan de impact alsnog dusdanig groot zijn (bijv. onrust onder de bevolking) dat bestuurlijke coördinatie vereist is en men het dus niet af kan met een ROT en lokaal BT.

De dreiging van het moeten evacueren of het moeten sluiten van ramen en deuren kan ook reden zijn voor GRIP 4. Zeker het evacueren is een bestuurlijke afweging. Als je dan pas gaat opschalen als de nood aan de man is ben je te laat.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #68 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:57:09
p2kflex
15:56:18 29-10-10GROUP-2Henri van de Bilt, van de (0068) METAALWEG 10 WEURT binnenbrand bijzonder object (instanties: X) (materiaal/vrtg: slang opneem app.) PRIO 2 ROEPNAAM 9666
0903100BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode)
0903200BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (GMS Koppelcode)
0904195BRW West Maas en Waal (Beneden Leeuwen) (Transportploeg)
0904199BRW West Maas en Waal (Beneden Leeuwen) (Korpsalarm)


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #69 Gepost op: 29 oktober 2010, 16:07:28
p2kflex
15:30:55 29-10-10GROUP-1Meetploeg Zaltbommel voor meting M157
0904355BRW Zaltbommel (Meetploeg)
p2kflex
16:02:52 29-10-10GROUP-1LWNO meetploeg naar mike 157 prio 2
0903530BRW Lingewaal (Noord) (Meetploeg)
0903680BRW Lingewaal (Zuid) (Meetploeg)


Iemand enig idee wat M157/mike 157 betekent ? :)