Posten bij evenementen

Auteur Topic: Posten bij evenementen  (gelezen 5706 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2004, 12:44:42
Maar de andere uiterste komt ook voor..

Dat eerste hulpverleners (uit een ander regio) word belet om eerste hulp te verlenen, om dat het toevallig in die regio voorkomt.

In het verleden hebben we op dit forum daar ook discussie over gevoerd.

Kijk een logo van het RK mag je niet zo maar gebruiken, volledig terrecht dat je daar aandacht voor vraagd en mensen probeert voor te lichten.

Maar ik proef een territoriumdrift, in deze discussie waar van ik dacht, dat niet meer binnen de RK regio's voorkwam..


Ik juig het ook alleen maar toe dat er meer samen wordt gewerkt, ik zeg ook niet dat zei niet mogen komen. Ik wil alleen aangeven dat je niet in kleding van een organisatie mag gaan lopen als je niet via die bent ingehuurd.
Even een ander voorbeeld, een politieagent gaat op zijn vrije dag in zijn uniform enz. bedenk zelf maar wat daar de gevolgen van kunnen zijn.


Michel

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2004, 15:04:08
Het kan ook voorkomen dat een organisatie een afdeling vraagt personeel te leveren, terwijl de plaats waar het evenement is onder een andere afdeling valt. En als er gemengd wordt gewerkt moet er natuurlijk als één team worden samengewerkt. Het is duidelijk dat je coördinator je inzet, dat doe je niet op eigen houtje omdat je dan ook niet verzekerd bent. Als je toch wil, ga je als normaal EHV'er en moet je je op een andere manier herkenbaar maken.

Trouwens, een politieagent mag zijn uniform dragen wanneer die wil, dat is niet aan regels gebonden. Hij behoudt namelijk altijd zijn bevoegdheden, en dat is het verschil met ons.

Groeten van Michel


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2004, 14:35:23
Trouwens, een politieagent mag zijn uniform dragen wanneer die wil, dat is niet aan regels gebonden. Hij behoudt namelijk altijd zijn bevoegdheden, en dat is het verschil met ons.

Beetje off-topic maar toch: dit is niet geheel waar. Een politieagent is in het gehele land bevoegd, maar moet zich op basis van de Politiewet onthouden van optreden buiten zijn gebied van aanstelling. Alleen wanneer hij in opdracht of met toestemming van het bevoegde gezag over de politie dan wel op basis van wettelijke regels handelt, mag hij in het gehele land optreden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2004, 20:02:12
De vergelijking gaat niet echt op..

Je wilt een rode kruis vrijwilliger c.q eerste hulpverlener toch niet vergelijken met een politieambtenaar.
Dat de RK bepaalde regels heeft ove het gebruik van herkendbare kleding en haar logo, lijkt me zeer zinvol.

Kijk dat je bij evenementen je beschermende en herkenbare bedrijfskleding gebruik lijkt me erg zinvol.

Als je ingehuurd bent door de evenementenorganisatie dan werk je dus in hun herkenbare kleding..

Mijn organisatie werk heel veel samen met RK en EHBO verenigingen bij evenementen in die samenwerking gaat prima. In een aantal gevallen krijgen deze medewerkers van ons herkenbare kleding voor dat betreffende evenement..

En ja, wij werken landelijk.. en soms nemen we collega's van RK uit de ene regio mee naar de andere regio, maar die werken dan in onze kleding en vallen dan onder mijn operationele verantwoordelijkheid.. dat staat los van hoe ze ingehuurd zijn of door wie ze betaald wordt.

Je moest eens weten, hoe vaak men niet vraagd, of die medewerkers wel toestemming van hun regio's hadden..  en dat het evenement toch door hun regio zou moeten ingevuld worden met personeel uit hun regio.. en daar word ik zo moe van....  vandaar mijn reactie..


franciska

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2004, 23:44:20
ik ben zelf coordinator hulpverlening bij het rk in appingedam.
inderdaad mogen mensen niet zomaar gaan posten. dit moet worden aan gegeven aan de coordinator hv

als er rk via hun ook is dat mag zolang dit maar bij hun eigen afdeling bekent is, en mits mensen een volledig uniform aan hebben.

als je ergens loopt en je afdeling is er niet van op de hoogte ben je niet via je afdeling verzekerd als er dan wat met je gebeurd ja dan heb je grote pech.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2004, 12:27:44
Het zonder toestemming uitvoeren van werkzaamheden in kleding van een EH organsiatie, is voor mij voldoende reden om iemand op de zwarte lijst te zetten.

Dit staat los van het, door (inter)nationale wetgevingen verboden, misbruik van het Rode Kruis embleem.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2004, 23:00:51
Het lijkt mij dat er voor een evenement een vergunning is afgegeven en dat degene aan wie die is afgegeven mensen kan vragen dingen te doen danwel te laten. Kortom goede afspraken met de organisator zijn volgens mij de basis voor het voorkomen van dit soort situaties.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


GerardG

  • Eerste Hulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
  • Rode Kruis taakveld 3
Reactie #17 Gepost op: 27 augustus 2004, 11:36:00
Helemaal mee eens. :)

Ik ben gevraagd om binnenkort tijdens een (kleinschalig) evenement de EHBO te verzorgen. Erg leuk om te doen. Dit evenement is echter buiten mijn eigen regio. Ik zal sowieso niet het logo of de outfit van het Rode Kruis gebruiken, maar ook niet hesjes van de EHBO vereniging. In plaats daarvan maak ik gebruik van hesjes met alleen de tekst EHBO erop. Ik breng in ieder geval mijn eigen afdeling op de hoogte van mijn inzet.
Groet, Gerard  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2004, 19:54:48
Het wordt hopelijk een fijne dag met veel plezier, maar er schuilt helaas een steeds groter wordende adder in het gras.

Bepaal voor jezelf wel goed waar je grenzen van je kennen en kunnen liggen.

Als je aanspreekbaar blijkt te zijn voor de schade en ook al zegt het slachtoffer geen schadevergoeding  te zullen claimen, blijf je het risico houden dat bijvoorbeeld zijn ziektekostenverzekering daar heel anders overdenkt en hun kosten wel op jouw gaan verhalen.

Je hebt dan geen vereniging achter je hebt staan die als jouw "werkgever" verantwoordelijkheid draagt voor jouw handelingen en voor de gevolgen daarvan. En dus ook geen beroep kan doen op de verzekeringen van de vereniging.

Je eigen verzekeringen kunnen wel eens moeilijk gaan doen omdat je in het grijze gebied van het "verlenen van overeengekomen diensten" terecht gekomen bent.

Kortom vooral doen, zeker als het zo leuk is als je zegt, maar weet waar je aan begint en hou je aan de richtlijnen van de EHBO.

Veel plezier.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2004, 20:13:52
Je valt dan gewoon onder de evementenverzekering van de organiserende organisatie. En de aansprakelijkheidsverzekering van Verenigingen stellen meestal niets voor..

Verder hoef je je niet te beperken tot de handelingen die het OK boekje staan.. wat een onzin...

En zolang je geen voorbehouden handeling of je bekwaamheid te buiten gaat.. is er niets aan de hand..
Gebruik je gezond verstand.. registreer wat je doet en rapporteer aan de evementenorganisatie en eventueel aan de ambulancedienst wat je gedaan hebt.

Doe je het betaald, is een goede beroepsaansprakelijkheids verzekering wel slim.. Maar de kans dat je aansprakelijkgesteld word voor verleende eerste hulp is erg klein.. en zelfs dan, zal een rechter er helemaal niets van de eis over laten...