Privé voertuigen als dienstvoertuig

Auteur Topic: Privé voertuigen als dienstvoertuig  (gelezen 19239 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DeltaBravo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Gepost op: 1 november 2010, 20:54:35
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af in hoeverre prive voertuigen nog ingezet kunnen worden als dienstvoertuig.
Mijn vader had vroeger, voordat gemeente Son & Breugel de beschikking kreeg over een OvD voertuig, een sirene in zijn auto en aan boord een blauwe kleefpit waar hij toch regelmatig gebruik van maakte. De gemeente had hiervoor een vergunning verstrekt.

Gebeuren dit soort dingen nog? En zo ja met welke rede en doeleinde.

Als hier al een topic over bestond mijn excuses.

M.v.g.




Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #1 Gepost op: 2 november 2010, 16:50:45
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af in hoeverre prive voertuigen nog ingezet kunnen worden als dienstvoertuig.
Mijn vader had vroeger, voordat gemeente Son & Breugel de beschikking kreeg over een OvD voertuig, een sirene in zijn auto en aan boord een blauwe kleefpit waar hij toch regelmatig gebruik van maakte. De gemeente had hiervoor een vergunning verstrekt.

Gebeuren dit soort dingen nog? En zo ja met welke rede en doeleinde.

Als hier al een topic over bestond mijn excuses.

M.v.g.  

Nee, mag niet meer. Zie Regeling O+G 2009. Alleen een als brandweervoertuig herkenbaar voertuig. Voertuigen "ten dienste van"is uit de regelgeving.


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #2 Gepost op: 2 november 2010, 16:59:21
dus dan mag het toch want het is dan "een voertuig ten dienste van de uitoefening voor de functie van officier van dienst"
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 november 2010, 17:04:21
Lezen!!  ;)

Nee, mag niet meer. Zie Regeling O+G 2009. Alleen een als brandweervoertuig herkenbaar voertuig. Voertuigen "ten dienste van"is uit de regelgeving.


UIT  de regelgeving, als niet meer IN de regelgeving.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #4 Gepost op: 3 november 2010, 16:03:34
Dan nog even een lastige: wat als het voertuig wel de BZK-striping heeft. Ik denk even aan een voertuig van een van de Rotterdamse MMT-leden (als ik het goed heb)....
CN NRK


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2010, 16:43:21
Dan nog even een lastige: wat als het voertuig wel de BZK-striping heeft. Ik denk even aan een voertuig van een van de Rotterdamse MMT-leden (als ik het goed heb)....
Lijkt me toch juist niet zo lastig? Herkenbaar voertuig, direct gebruik door de ambulancedienst.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 4 november 2010, 01:20:55
Dan nog even een lastige: wat als het voertuig wel de BZK-striping heeft. Ik denk even aan een voertuig van een van de Rotterdamse MMT-leden (als ik het goed heb)....

Ik denk dat je doelt op de (privé) Mercedes van een intensivist van de MICU.

Die auto ziet eruit als ambulance en voldoet in die zin aan de nieuwe regelgeving. Als er sprake is van een ritopdracht, heeft dat voertuig volgens mij de status van dienstvoertuig en is het rijden met OGS dus ook formeel in orde.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 4 november 2010, 01:28:34


dit mag dus niet meer? voertuig is ingebruik door de CvD van eemnes als ik het goed heb  e050. in ieder geval brandweer.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #8 Gepost op: 4 november 2010, 10:14:53


dit mag dus niet meer? voertuig is ingebruik door de CvD van eemnes als ik het goed heb  e050. in ieder geval brandweer.


Let vooral op hoe de bestuurder zijn stuur vast houd ( rechte weg ).
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #9 Gepost op: 4 november 2010, 11:44:39
Geen rechte weg, hij moest hier net een draai gaan maken, nl een haaksebocht naar rechts.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens