Privé voertuigen als dienstvoertuig

Auteur Topic: Privé voertuigen als dienstvoertuig  (gelezen 19225 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #20 Gepost op: 4 november 2010, 21:28:48

Dus als ik blauwe pit op mijn auto zet ga jij dan ook ala minuut aan de kant voor mij.(zonder herkenbare Biza striping)
IK als burger zijnde als ik een sirene hoor dan ga ik spiegelen naar een auto met Biza striping en niet naar een 1 of andere burger auto met een blauwe pit op het dak.
Daar rijden helaas in dit land van die clowns rond die een blauwe pit op hun autodak zetten om in record tijd van A naar B te kunnen.
Citaat: met clowns bedoel ik een bepaald slag mensen die het leiuk vinden om met een blauwe te gaan rijden.
Tegenwoordig worden er trucks overvallen ook door burger auto's met een blauwe pit.


Zoals gezegd, als er blauw-blauw met sirene achter je zit, is dat een dringend verzoek tot doorgang, persoonlijk verleen ik die dan ook als ik daar een veilige manier voor vind. Als dan blijkt dat het een privé auto is (zonder Biza striping) dan zal dat zo zijn. Er zijn diverse instanties die daar gebruik van maken, met goede redenen.

Dat er onverlaten zijn, die misbruik maken van een aanbieding op een bepaalde verkoopsite, is helaas waar. Deze onverlaten moeten dan ook zwaar worden gestraft.

Mocht je het niet vertrouwen kun je altijd (handsfree) met 0900-8844 of zelfs 112 bellen om te controleren of het echt om een HV voertuig gaat.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #21 Gepost op: 4 november 2010, 21:29:46
Ik ben nog even de materie in gedoken... Daaruit de volgende quote's:

Art. 29 Voertuigreglement
Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Bespreking Art. 29
Ingevolge de Regeling optische en geluidssignalen 2009 mogen motorvoertuigen die in gebruik zijn bij de politie en brandweer (dit kunnen derhalve ook onopvallende voertuigen zijn), ambulances en aangewezen hulpverleningsdiensten, optische- en geluidssignalen voeren. Deze signalen bestaan uit een blauw zwaai-, flits of knipperlicht en een tweetonige hoorn.
Door de wetgever is bewust gekozen voor de beperking van ‘het in gebruik zijn’ bij de genoemde diensten. Hiermee wordt door de wetgever bewust uitgesloten dat anderen, zowel profit- als non-profitorganisaties, zelfstandig werkzaamheden ten behoeve van deze diensten gaan verrichten en daarmee dan bevoegd zouden zijn om optische en geluidssignalen te voeren.

Als ik dit zo lees en interpreteer, mag het dus ook een privé-voertuig zijn. Zolang de bestuurder op dat moment maar bevoegd is om met optische- en geluidssignalen te rijden. Er staat nergens dat het bewuste voertuig ook op naam van de hulpdienst moet staan. Ik wil het vooral niet promoten, maar dit is volgens mij hoe de regelgeving op dit moment is.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #22 Gepost op: 4 november 2010, 21:33:36
Nee, mag niet meer. Zie Regeling O+G 2009. Alleen een als brandweervoertuig herkenbaar voertuig. Voertuigen "ten dienste van"is uit de regelgeving.
Ik ben nog even de materie in gedoken... Daaruit de volgende quote's:
..
Als ik dit zo lees en interpreteer, mag het dus ook een privé-voertuig zijn. Zolang de bestuurder op dat moment maar bevoegd is om met optische- en geluidssignalen te rijden. Er staat nergens dat het bewuste voertuig ook op naam van de hulpdienst moet staan. Ik wil het vooral niet promoten, maar dit is volgens mij hoe de regelgeving op dit moment is.
Misschien kan Cerberus zijn antwoord verklaren?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #23 Gepost op: 5 november 2010, 08:23:21
Ik zie ze wel branden op de foto links zie je in de koplamp unit zie je een oranje knipperlicht

Lijkt meer zonlicht maar ik kan het mis hebben.


Volgens mij wordt er alleen gekeken of de rechterkant vrij is. Zoals je geleerd is over de schouder kijken.

Aan de stand van de voorwielen (licht naar rechts) en de stand van de handen aan het stuur ( 1 op 12 uur andere niet zichtbaar) zie ik genoeg!
Maak de foto wat lichter en je ziet dat hij niet over zijn schouder kijkt, maar ja als jullie denken dat hij het goed doet dan vind ik dat prima hoor, zie ik dit op m'n werk dan kan de chauffeur weer terug naar het theorielokaal. 098uo


BOT: Als een voertuig met dergelijke verlichting aan de voorzijde zie aankomen zal ik voorrang verlenen immers illegaal gebruik geeft wel de rechten (?) van een voorrangsvoertuig. Wel wordt het kenteken genoteerd en doorgegeven want het voeren van achteraf gemonteerde dagrijverlichting icm mistlampen en stadslicht slaat nergens op bij het weertype zoals op de foto, doet vermoeden dat het om oneigelijk gebruik gaat.   O0
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #24 Gepost op: 5 november 2010, 09:21:46
Lijkt meer zonlicht maar ik kan het mis hebben.

Aan de stand van de voorwielen (licht naar rechts) en de stand van de handen aan het stuur ( 1 op 12 uur andere niet zichtbaar) zie ik genoeg!
Maak de foto wat lichter en je ziet dat hij niet over zijn schouder kijkt, maar ja als jullie denken dat hij het goed doet dan vind ik dat prima hoor, zie ik dit op m'n werk dan kan de chauffeur weer terug naar het theorielokaal. 098uo


Ik zeg niet dat hij het goed doet. Ik bedoel alleen te zeggen dat ik het heel knap vind dat je aan een foto Genomen in een gedeelt van een seconden kan zien waar de bestuurder naar kijkt. Er zijn meer dingen waar de bestuurder naar kan kijken misschien is de foto wel in een beweging genomen. Nogmaals ik kan de foto op meer manieren inteperteren dan :

En een haaksedraai naar rechts maken is erg onverstandig als je naar je middenconsole zit te kijken.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #25 Gepost op: 5 november 2010, 09:58:35
En ja hoor..... We weten allemaal weer precies wat er is gebeurd aan de hand van 1 foto.....  O0


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #26 Gepost op: 5 november 2010, 10:47:02
Ik ben nog even de materie in gedoken... Daaruit de volgende quote's:

Art. 29 Voertuigreglement
Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Bespreking Art. 29
Ingevolge de Regeling optische en geluidssignalen 2009 mogen motorvoertuigen die in gebruik zijn bij de politie en brandweer (dit kunnen derhalve ook onopvallende voertuigen zijn), ambulances en aangewezen hulpverleningsdiensten, optische- en geluidssignalen voeren. Deze signalen bestaan uit een blauw zwaai-, flits of knipperlicht en een tweetonige hoorn.
Door de wetgever is bewust gekozen voor de beperking van ‘het in gebruik zijn’ bij de genoemde diensten. Hiermee wordt door de wetgever bewust uitgesloten dat anderen, zowel profit- als non-profitorganisaties, zelfstandig werkzaamheden ten behoeve van deze diensten gaan verrichten en daarmee dan bevoegd zouden zijn om optische en geluidssignalen te voeren.

Als ik dit zo lees en interpreteer, mag het dus ook een privé-voertuig zijn. Zolang de bestuurder op dat moment maar bevoegd is om met optische- en geluidssignalen te rijden. Er staat nergens dat het bewuste voertuig ook op naam van de hulpdienst moet staan. Ik wil het vooral niet promoten, maar dit is volgens mij hoe de regelgeving op dit moment is.

Hierop heb ik ook wat aanvullende informatie gezocht. In de toelichting van de Staatscourant Regeling Optische en Geluidssignalen 2009, heb ik het volgende gevonden:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-2844.html

Citaat
Een voertuig mag alleen van deze blauwe signaalverlichting zijn voorzien als het door middel van striping van de OOV sectoren als zodanig voor de overige weggebruikers herkenbaar is. Dit geldt niet voor de voertuigen zolang zij voor onopvallende politietaken worden gebruikt en de in of krachtens artikel 1, tweede lid, aangewezen hulpverleningsdiensten.

Als ik dit zo lees, lijkt het mij dat het wel is toegestaan.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #27 Gepost op: 5 november 2010, 12:40:10
En ja hoor..... We weten allemaal weer precies wat er is gebeurd aan de hand van 1 foto.....  O0

Daarom ook het filmpje. op 0:52 is de foto gemaakt
Compagniesinzet Kolonel HL van royenweg Leusden.wmv
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #28 Gepost op: 5 november 2010, 12:48:35

Daarom ook het filmpje. op 0:52 is de foto gemaakt
Compagniesinzet Kolonel HL van royenweg Leusden.wmv
Direct achter de VC2 dus


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #29 Gepost op: 5 november 2010, 12:50:29
Direct achter de VC2 dus

ja, goed zie je het niet. maar je kunt wel de draai zien die gemaakt word.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens