GRIP 1 Grote Hulpverlening VKO 3 Doden + 8 gewonden Bremerbergweg N708 - Biddinghuizen 03-11-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Grote Hulpverlening VKO 3 Doden + 8 gewonden Bremerbergweg N708 - Biddinghuizen 03-11-2010  (gelezen 19489 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
En mag dat apparaat op de openbare weg op de tractor zitten?

De Regeling Voertuigen (voorheen Voertuigreglement) zegt hier het volgende over:

Artikel 5.8.48
1. Landbouw- of bosbouwtrekkers mogen geen
scherpe delen hebben die in geval van botsing
gevaar voor lichamelijk letsel voor andere
weggebruikers kunnen opleveren.
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid
moeten uitstekende delen van landbouw- of
bosbouwtrekkers, die in geval van botsing het
gevaar voor lichamelijk letsel voor andere
weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn
afgeschermd.
3. Het bepaalde in het eerste lid en tweede lid is
niet van toepassing op voertuigdelen die zich
hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevinden.
4. Geen deel van de buitenzijde van de landbouwof
bosbouwtrekker mag zodanig zijn bevestigd,
beschadigd, versleten of door corrosie zijn
aangetast, dat gevaar bestaat voor losraken.

Een werktuig welke voor of achter gedragen aan de tractor is bevestigt wordt geacht deel uit te maken van die tractor. Kan op zich best op de openbare weg gemonteerd zijn, zolang de bovenstaande bepalingen maar in acht genomen worden. Los van wat in een afgesplitst topic wordt aangehaald, is hier m.i. het arbeidstijdenbesluit, arbeidsomstandighedenbesluit en het arbeidsbesluit jeugdigen ook van kracht. Hoewel dit wellicht geheel geen oorzakelijk verband houdt met het incident.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
De Regeling Voertuigen (voorheen Voertuigreglement) zegt hier het volgende over:

Artikel 5.8.48
1. Landbouw- of bosbouwtrekkers mogen geen
scherpe delen hebben die in geval van botsing
gevaar voor lichamelijk letsel voor andere
weggebruikers kunnen opleveren.

knip knip

Een werktuig welke voor of achter gedragen aan de tractor is bevestigt wordt geacht deel uit te maken van die tractor. Kan op zich best op de openbare weg gemonteerd zijn, zolang de bovenstaande bepalingen maar in acht genomen worden. Los van wat in een afgesplitst topic wordt aangehaald, is hier m.i. het arbeidstijdenbesluit, arbeidsomstandighedenbesluit en het arbeidsbesluit jeugdigen ook van kracht. Hoewel dit wellicht geheel geen oorzakelijk verband houdt met het incident.

Als ik zie dat er lucht gevulde banden opzitten, zou ik in dit geval niet willen zeggen dat er sprake is van scherpe delen


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Mee eens, echter de gelinkte foto is slechts een voorbeeld. Op de site van de telegraaf staan foto's van het incident met het werktuig in casu, waarbij voor de wielen nog een metalen constructie zichtbaar is. En los daarvan staat onder punt 2 van art. 5.8.48 RV niets over scherpe delen maar des te meer over uitstekende delen.
Hamvraag in deze blijft echter hoe beide voertuigen elkaar op een weghelft hebben kunnen tegenkomen. En daar buigen zeer deskundige VOA collega's zich over. Objectiever, met kennis van alle feitelijkheden, en met voldoende wetskennis om daar een helder beeld van te schetsen.
Laten we dat hier maar niet proberen, hoewel het interessant is en blijft om de letter der wet op praktijksituaties te betrekken.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Heel triest wat er is gebeurt.
Maar ik vrees dat de discussie over het gebruik van tractoren op de openbare weg geheel los staat van dit ongeval.
Tractoren zijn gewoon vervoersmiddelen, en zijn op de meeste wegen toegestaan, en zoals gezegt een 16 jarige met een tractorrijbewijs mag gewoon op de openbare weg rijden met een tractor. Is geheel volgens de wet, kan dus niemand wat van zeggen.
Ook de discussie of het wat uitmaakt of iemand 16 is en net op een tractor rijdt, of iemand van 50 die al jaren op een tractor rijdt is eigenlijk niet van toepassing. Ik mag van beide figuren verwachten dat zij goed weten wat een tractor kan, en waar je erg op moet letten, zeker als zij de openbare weg rijden met die dingen. Ook een volwassen persoon kan gruwelijk de fout in gaan.
Van iedere tractorchauffeur mag je verwachten dat zij weten dat een tractor met een volgeladen kieper met aardappelen/ grond of wat dan ook heel anders reageert dan met een lege kieper. Ookal omdat een volgeladen kieper, ondanks dat hij geremt is toch zal doorduwen.

jij haalt wat door elkaar. Het is een werktuig. Maar men zet hem in als vervoersmiddels voor van alles en nog wat. Zaken welke door een normale kiepauto gedaan horen te worden.dat is een wezelijk verschil.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
jij haalt wat door elkaar. Het is een werktuig. Maar men zet hem in als vervoersmiddels voor van alles en nog wat. Zaken welke door een normale kiepauto gedaan horen te worden.dat is een wezelijk verschil.
Is dat werkelijk zo? Indien het goed welk vervoerd wordt afkomstig is uit of deel uitmaakt van een agrarisch bedrijf, waarom zou je daar dan geen transport voor mogen doen met eigen materiaal ???


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Kan iemand mijj vertellen hoe en waar dit apparaat op een tractor gemonteerd zit ??



Gast48368

  • Gast
Dat is een zgn. Bandenpacker, dit werktuig is aan de voorzijde van de tractor bevestigd en wordt o.a. gebruikt bij zaaibedbereiding.


 8)


Kan iemand mijj vertellen hoe en waar dit apparaat op een tractor gemonteerd zit ??




Bas89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
jij haalt wat door elkaar. Het is een werktuig. Maar men zet hem in als vervoersmiddels voor van alles en nog wat. Zaken welke door een normale kiepauto gedaan horen te worden.dat is een wezelijk verschil.

kijk dat is natuurlijk grote onzin! in de landbouw in nederland is gewoon een grote schaalvergroting zichtbaar, 30 jaar geleden waren de bedrijven allemaal 30 a 40 ha groot en lag de grond rond de boerderij maar die tijd is voorbij. de bedrijven gaan nu richting 200 ha en groter en zo ook op mijn eigen werk daar hebben we 300 hectare grond en dat ligt in een straal van 15 kilometer rond het bedrijf. om van punt a naar punt b te komen moeten wij nu eenmaal over de openbare weg. maar dat mogen wij ook. en wat die kiepauto's betreft... het is november en zeiknat in het land... wat wil je daar met een vrachtwagen gaan doen? wat ik nu ga zeggen moet je niet verkeert opvatten maar het zijn de autmoblisten die denken;'' ah weer zo'n trekker die rijden toch niet hard dat haal ik wel even net voor die vrachtwagen'' ik heb het zelf meegemaakt dat een vrachtwagen op de provinciale weg in de berm moest met 80 om een aanrijding te voorkomen. de mensen moeten is beseffen dat wij ook gewoon ons werk doen en dat als de boeren er niet waren dat ze savonds ook niet dat lekkere stukje vlees en aardappelen op hun bord hadden.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
jij haalt wat door elkaar. Het is een werktuig. Maar men zet hem in als vervoersmiddels voor van alles en nog wat. Zaken welke door een normale kiepauto gedaan horen te worden.dat is een wezelijk verschil.

Hier maak ik toch iets anders uit op:

Bijzondere voertuigen

De WWG verbiedt het om de beladingsvoorschriften te overtreden met een vrachtauto. Een vrachtauto wordt gedefinieerd als een motorrijtuig, motorrijtuig met aanhangwagen of samenstel van motorrijtuig en oplegger, ingericht voor het vervoer van goederen.
Voor de volgende voertuigen geldt:
– Landbouwvoertuigen: indien ingericht en gebruikt om goederen te vervoeren voor eigen rekening of tegen betaling van derden, vallen landbouwvoertuigen onder de reikwijdte van de WWG . Het gaat dan uitsluitend om landbouwtractoren met aanhangwagen (Strafbaarstelling overbelading via 2.6 WWG jo. artikel 18 Regeling wegvervoer goederen ; jo artikel 5.18.25 Regeling Voertuigen; jo artikel 1 WED ).
– Rijdende werktuigen: deze voertuigen zijn niet ingericht voor het vervoer van goederen en vallen dus niet onder de reikwijdte van de WWG (ook niet als ze een aanhangwagen voortbewegen met een cementbak, privéauto of contragewichten). Een rijdend werktuig mag maximaal 60 ton wegen.
– Zware voertuigen met ontheffing (bijvoorbeeld de LZV): deze extra lange vrachtwagencombinatie (maximale lengte 25,25 meter) valt wel onder de reikwijdte van de WWG . Een LZV kan een ontheffing hebben voor zowel de lengteafmetingen als de totale massa. De toegestane maximummassa mag, als daar een ontheffing voor is afgegeven, maximaal 60 ton bedragen. Als de toegestane maximummassa (van 60 ton) wordt overschreden, vervalt de ontheffing en geldt de maximale wettelijk toegestane maximummassa van 50 ton. Voorbeeld: als een LZV 61 ton weegt, met een ontheffing voor 60 ton, dan is de overschrijding 11 ton = 22 procent. Als de afmetingen worden overschreden, vervalt de ontheffing ook. Als tegelijkertijd de beladingsvoorschriften die gelden volgens de ontheffing niet worden overtreden, wordt alleen proces-verbaal opgemaakt voor de afmetingen. Zie voor de procedure de Aanwijzing Voertuigafmetingen .

Bron : http://lexius.nl/aanwijzing-wet-wegvervoer-goederen


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
8)

deze vraag onder verwijzing naar
Mee eens, echter de gelinkte foto is slechts een voorbeeld. Op de site van de telegraaf staan foto's van het incident met het werktuig in casu, waarbij voor de wielen nog een metalen constructie zichtbaar is.

knip knip
begrijp dus dat dit dezelfde apparaten zijn?