Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs  (gelezen 17569 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 3 november 2010, 23:06:00
Goed lezen doet wonderen. Lees mijn posting nog eens goed door, en met name mijn onderstaande comment in die posting. Verder staan er nergens vooroordelen, dus back on topic, dwz we gaan hier door n.a.v. de topictitel.

Verder ongenoegen kan per PM geuit worden.

FF


Wat ik wil bereiken? Dat ik de dikgedrukte benaming van een 16 jarige bestuurder erg onterecht vind. Het maakt namelijk naar mijn insziens niet uit of ik als 16 jarige of als 25 jarige slaag voor die 3-uurse cursus, en of ik nou 16 ben of 25 ben, een busje tegen mijn tractor is het zelfde effect.

Waarom er dan over nut en noodzaak tractorrijbewijs gesproken moet worden? Er wordt toch ook niet over het nut en de noodzaak van een auto rijbewijs bij een dodelijk auto ongeval gesproken, ik vind het er nu gewoon erg op lijken dat de tractor al 1-0 achter staat, waarbij ik dus nogmaals zeg : Waarom moet de leeftijd van de bestuurder dikgedrukt, waarom moet er überhaupt over gepraat worden of dat rijbewijs wel of geen nut heeft op basis van dit ongeval.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 3 november 2010, 23:09:11
Wat ik wil bereiken? Dat ik de dikgedrukte benaming van een 16 jarige bestuurder erg onterecht vind. Het maakt namelijk naar mijn insziens niet uit of ik als 16 jarige of als 25 jarige slaag voor die 3-uurse cursus, en of ik nou 16 ben of 25 ben, een busje tegen mijn tractor is het zelfde effect.

Waarom er dan over nut en noodzaak tractorrijbewijs gesproken moet worden? Er wordt toch ook niet over het nut en de noodzaak van een auto rijbewijs bij een dodelijk auto ongeval gesproken, ik vind het er nu gewoon erg op lijken dat de tractor al 1-0 achter staat, waarbij ik dus nogmaals zeg : Waarom moet de leeftijd van de bestuurder dikgedrukt, waarom moet er überhaupt over gepraat worden of dat rijbewijs wel of geen nut heeft op basis van dit ongeval.

Je begint een discussie nav een bepaalde gebeurtenis. De discussie is nu losgekoppeld van het ongeval en gaat door over de nut en noodzaak van een tractorrijbewijs en de leeftijden waarop men op een tractor rijd. Ik heb het gevoel dat de meeste mensen in dit topic het gewoon als een spinn-off discussie kunnen zien van het ongeval. Misschien moet je de discussie ook zo bekijken.

Algemeen: Het is gewoon bekend dat jonge mannelijke adolescenten in hun hersenen een stof ontbreken waardoor ze meer risico's nemen. Of dit nu tijdens het rijden van een auto is of tijdens het skieen. Zie: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Jonge_automobilisten.pdf

Citaat
Wat zijn de mogelijke oorzaken?

Aan het relatief hoge ongevalsrisico van jonge beginnende automobilisten en onveilig rijgedrag dragen diverse factoren bij. Deze hangen vooral samen met een gebrek aan rijervaring en de leeftijd zelf:

-mentale en fysieke onvolwassenheid, in het bijzonder de beperkte ontwikkeling van de hersen-gedeelten die betrokken zijn bij impulscontrole, reguleren van emoties en dergelijke.
-hoge risicoacceptatie;
-hoge blootstelling aan gevaarlijke situaties: jonge mensen, vooral mannen, rijden veel onder extra gevaarlijke omstandigheden zoals 's nachts en in het weekend;
-levensstijl: nieuwe dingen uitproberen, graag in gezelschap van vrienden zijn, indruk willen maken en elkaar de loef af willen steken, zich conformeren aan de groepsnorm;
-alcohol, drugs en vermoeidheid;
-ontbreken van routines en automatismen (rijervaring);
-overbelasting als gevolg van het beperkte vermogen om de belangrijkste informatie uit het verkeersbeeld te selecteren en daarop adequaat te reageren;
-nieuwe onbekende verkeersomgeving;
-beperkt vermogen om gevaren te herkennen;
-overschatting van de eigen vaardigheden in combinatie met onderschatting van de complexiteit van de verkeerssituatie.
-afleiding door bijvoorbeeld passagiers of mobiel telefoneren (zie ook de SWOV-factsheet Concentratieproblemen achter het stuur).

Als je dus 16 jarigen in een tractor zet, zonder een goede opleiding, dan bestaat er een grote kans op ongevallen, in het algemeen!


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #32 Gepost op: 3 november 2010, 23:14:08
Al snel wordt gezegd dat in bovenstaande gevallen zo'n jongen niet weet waar hij mee bezig is. Maar waar men aan voorbij gaat is dat deze jongeman en vele(n) die geboren zijn op een landbouw bedrijf beter weten wat een trekker vol of leeg doet dan menig ander hier op het forum die deelneemt aan deze discussie.
Ze weten misschien goed hoe een tractor werkt en wat ie doet, maar waar gaat het om bij rijlessen/rijbewijzen: dat je veilig kan deelnemen aan het verkeer. Een auto besturen leer je ook in 10 lessen, maar toch heb je er meestal 36 nodig om je rijbewijs te halen. Puur om verkeersinzicht te krijgen.
Laat die jongeren dan maar zonder rijbewijs lekker op het land rijden, maar deelnemen aan het verkeer is iets meer dan weten hoe een trekker werkt.
Voor zover mijn mening :)


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #33 Gepost op: 3 november 2010, 23:16:31
Het trekker"rijbewijs" heeft in ieder geval niet die status die sommigen er aan toe dichten:

Het trekkercertificaat is geen rijbewijs in de gebruikelijke zin, maar een document dat vrijstelling
geeft aan jeugdige werknemers (16- en 17-jarigen) om ‘arbeid te verrichten bestaande in het
op de openbare weg besturen van trekkers en het in rechtstreeks verband daarmee aan- of
afkoppelen van aanhangwagens of werktuigen. Het trekkercertificaat wordt afgegeven onder
auspiciën van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het wettelijk kader is het
Arbeidsomstandighedenbesluit. Meerderjarige bestuurders van (land)bouwvoertuigen hebben geen
certificaat nodig en 16- en 17-jarigen die geen arbeid verrichten evenmin (dus ook niet wanneer zij
bijvoorbeeld met het voertuig naar school rijden). Ook is het trekkercertificaat niet vereist voor 16-
en 17-jarige bestuurders van zelfrijdend werkmaterieel.

In het arbeidsomstandighedenbesluit staat ook nog iets over "onder toezicht" werkzaamheden verrichten.
Het ligt wel in de lijn der verwachtingen, gezien de voorbereidingen om tot uitvoering te komen dat een cat. T aan het rijbewijs toegevoegd gaat worden, en een gelijkwaardige status krijgt als de cat. A AM B C D E.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #34 Gepost op: 3 november 2010, 23:25:21
Je begint een discussie nav een bepaalde gebeurtenis. De discussie is nu losgekoppeld van het ongeval en gaat door over de nut en noodzaak van een tractorrijbewijs en de leeftijden waarop men op een tractor rijd. Ik heb het gevoel dat de meeste mensen in dit topic het gewoon als een spinn-off discussie kunnen zien van het ongeval. Misschien moet je de discussie ook zo bekijken.

Algemeen: Het is gewoon bekend dat jonge mannelijke adolescenten in hun hersenen een stof ontbreken waardoor ze meer risico's nemen. Of dit nu tijdens het rijden van een auto is of tijdens het skieen. Zie: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Jonge_automobilisten.pdf

Als je dus 16 jarigen in een tractor zet, zonder een goede opleiding, dan bestaat er een grote kans op ongevallen, in het algemeen!
Laten we dan maar bij elk ongeluk met een jongvolwassene of kind, bekijken of het wel goed is of die jongvolwassene mag brommer rijden, mag fietsen en mag traktor rijden.

En Firefamke, je voelt je wel erg aangevallen hé.
Gaat weer toppie hier, die jongen is voor de rest van zijn leven getekend én zelf zwaargewond.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 3 november 2010, 23:29:34
http://www.verkeerspro.nl/verkeerskunde/2010/05/13/eurlings-geeft-goedkeuring-aan-invoering-tractorrijbewijs/

Eurlings geeft goedkeuring aan invoering tractorrijbewijs
Gepubliceerd op 13-05-2010 om 10:00
tractor

DEN HAAG – Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil het tractorrijbewijs per 1 januari 2012 invoeren. Dat meldt hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Eurlings wil in de toekomst het theorie-examen voor het trekkerrijbewijs aan laten sluiten bij het theorie-examen B op het CBR. Op die manier is het theoriecertificaat T tevens geldig als theoriecertificaat B. Bijkomend voordeel hiervan is dat handhavende instanties op straat te maken krijgen met één document voor de rijvaardigheid en niet langer rekening dienen te houden met trekkercertificaten.

Het rijbewijs T zal gaan gelden voor iedereen die na invoering van de benodigde regelgeving de leeftijd van 16 jaar bereikt en een land- of bosbouwtrekker (LBT) of motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) wil besturen, ongeacht de te rijden maximumsnelheid. De eisen die aan de rijvaardigheid van bestuurders van landbouwtrekkers worden gesteld zijn op deze manier voor iedereen gelijk, ongeacht leeftijd. De eisen komen via een wijziging terecht in de Wegenverkeerswet en het Reglement rijbewijzen.

De minister neemt hiermee het advies over van de initiatiefgroep Peijs, bestaande uit vertegenwoordigers van VVN, LTO, Cumela, het ROV Zeeland, Stoas Hogeschool en TLN. Hiermee kan het huidige trekkercertificaat voor 16- en 17-jarigen, dat in 2000 als overgangsregeling in de Arbowet is opgenomen, komen te vervallen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #36 Gepost op: 4 november 2010, 00:04:12
De berichtgevingen m.b.t. een tractorrijbewijs vloeien voort uit een ongeval.......

Nou ging mijn opmerking niet alleen over het trekkerrijbewijs maar ook over het besturen van ''grote'' voertuigen door mensen met (erg) weinig ervaring in het verkeer.
Als je 18 bent en direct je grote rijbewijzen haalt mag je ook meteen met een truck de weg op ... Als je 18 bent en je haalt je motorrijbewijs mag je niet meteen met een 1000 of 1200 cc motor de weg op, omdat men vind dat je simpelweg te weinig ervaring hebt in het besturen van een motor en over het algemeen in het verkeer ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #37 Gepost op: 4 november 2010, 00:11:42
Wat ik wil bereiken? Dat ik de dikgedrukte benaming van een 16 jarige bestuurder erg onterecht vind. Het maakt namelijk naar mijn insziens niet uit of ik als 16 jarige of als 25 jarige slaag voor die 3-uurse cursus, en of ik nou 16 ben of 25 ben, een busje tegen mijn tractor is het zelfde effect.

Waarom er dan over nut en noodzaak tractorrijbewijs gesproken moet worden? Er wordt toch ook niet over het nut en de noodzaak van een auto rijbewijs bij een dodelijk auto ongeval gesproken, ik vind het er nu gewoon erg op lijken dat de tractor al 1-0 achter staat, waarbij ik dus nogmaals zeg : Waarom moet de leeftijd van de bestuurder dikgedrukt, waarom moet er überhaupt over gepraat worden of dat rijbewijs wel of geen nut heeft op basis van dit ongeval.

Je hebt gelijk dat inderdaad dit ongeval de discussie aanzwengelt. Maar zo werkt het helaas wel vaker, eerst moet er iets ergs gebeuren en dan gaan we het er over hebben.

Het is gewoon zo dat het 'relatief' makkelijk is om een tractor rijbewijs te halen. We hebben het er hier nu over of dat zo moet blijven, en of daar iets aan gedaan moet worden.
Wat mij betreft is er wel degelijk een verschil of je een 16 jarige een dergelijk groot voertuig in handen geeft of een 25 jarige. Waarschijnlijk niet bij dit ongeval, maar in andere situaties kan dat wel zo zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 4 november 2010, 11:45:37
Weet iemand wat het tractorrijbewijs gaat inhouden? Zit daar ook een praktijkexamen op de openbare weg aan vast?


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #39 Gepost op: 4 november 2010, 11:48:04
Al snel wordt gezegd dat in bovenstaande gevallen zo'n jongen niet weet waar hij mee bezig is. Maar waar men aan voorbij gaat is dat deze jongeman en vele(n) die geboren zijn op een landbouw bedrijf beter weten wat een trekker vol of leeg doet dan menig ander hier op het forum die deelneemt aan deze discussie.

Amen. Hier kan ik een hele mooie anekdote over vertellen:
Enige tijd geleden reed ik met mijn 4-jarige neefje(!) achterin de auto en ik kom een trekker tegemoet, binnen de bebouwde kom (tractoren worden daar door de bebouwde kom geleid omdat dit veiliger(?) zou zijn dan erom heen). Voor mij rijdt nog een andere auto, die voorrang heeft op de trekker. Maar omdat deze automobilist de voorrang ook néémt sta ik, die automobilist zelf en de trekker muurvast.
Het commentaar van mijn neefje: "Waarom wacht die auto niet even? Gaat toch veel sneller!"

En ja, dat joch groeit op op een boerderij...

@ Palmpie; over het rijbewijs is nog niks definitief bekend. Ook omdat tractoren moeilijk in te richten zijn als lesvoertuig/examenvoertuig.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.