Financiering en Adequate eerste Hulp

Auteur Topic: Financiering en Adequate eerste Hulp  (gelezen 9727 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 13 september 2004, 14:52:52
Full time in dienst is erg kostbaar en wat moeten ze in de wintermaanden doen. Met 15 man onderhoud aan het materiaal gaat wel erg hard en om nu nog te bewaken met dit weer gaat ook nergens over.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #41 Gepost op: 13 september 2004, 15:26:44
Er zijn ook tussenvormen mogelijk.... ;D

4 full timers  voor beheersen en onderhoud
Parttimers met 0 uren contracten.
Aangevuld met aan Vrijwilligers en opstappers die op afroep beschikbaar zijn..

En je moet bij je inzet gebied goed kijken wat noodzakelijk is.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #42 Gepost op: 13 september 2004, 17:13:53
Zie ik meer in een samenwerking met brandweer. 1 of 2 welke in vatse dienst zijn en de rest aan laten vullen met vakantie krachten. Hier hou je het probleem er mee dat je studenten moet aannemen welke de gehele zomervakantie vrij zijn. Dit aangevuld met vrijwilligers. Waarom onder de brandweer omdat hier de voorzieningen meer gecombineerd kunnen worden.

9910001
9910001


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #43 Gepost op: 19 september 2004, 11:58:32
om mensen in vaste dienst te kunnen voor een strandreddinsgbrigade, moet er wel wat schaalvergroting plaatsvinden. Dus meer fusie's.
Of alles onder de vlag van de brandweerregio.

Echter met werkzaamheden voor deze mensen moet je niet denken aan onderhoud materieel, dat besteed je uit. Wel het coordineren hiervan en het maken van onderhoudsplanning.

Grootste deel van werkzaamheden zal bestaan uit preventieve  en preparatieve dingen zoals de voorlichting over de gevaren van de zee en hoe je deze kan herkennen. Maar vooral contatcen onderhouden met de hulpverleningspartners en oefeningen voorbereiden. Tevens heeft het werven van geschikte mensen voor een vakantiebaan ook de nodige aandacht nodig.
Onderschat niet hoeveel tijd er deze activiteiten gaat zitten, zodra je dit goed wil doen.

Daarbij komt gelijk de vraag of dit mogelijk is binnen een vereniging en kan redned hiervoor wel een bond zijn?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #44 Gepost op: 20 september 2004, 10:51:23
Het lijkt mij handigom dergelijke zaken niet als vereniging uit te voeren. Hierbij kan je beter denken aan samenwerking met een brandweer. Verder kan je wel een deel aan onderhoud zelf uitvoeren, bv. kleine schilderwerksaamheden, schoonmaken van apparatuur en andere kleine zaken.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 20 september 2004, 11:41:14
het Haags model is wat mij betreft nog niet zo gek hoor..
 :D


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #46 Gepost op: 20 september 2004, 23:13:58
Het Haags model vind ook ik geschikt voor anderen.

Met één aantekening: vallen onder de plaatselijke brandweer commandant is niet aantrekkelijk, tenzij dit zoals in Den Haag ook meteen de regionaal commandant is.

Onder de plaatselijk commandant zie ik de verschillen (tussen de brigades) eerder toe nemen dan afnemen.  

Val je onder de regionaal commandant dan kan die ook meteen de belangen bij zijn collega's in de directie van de veiligheidsregio, de directeur geneeskundig en de directeur politie, behartigen. Handig want de strandbrigades werken veel samen met/voor politie en ambulancezorg.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 21 september 2004, 10:35:09
De besluitvorming rond de veiligheidregio's blijft op 2 sporen richten. 1. De burgemeester blijft verantwoordelijk en de gemeente het bestuurlijke orgaan. 2. Alles moet wel regionaal georganiseerd worden..
Ik vind dat erg tweeslachtig en niet effectief genoeg, maar wel het snelst realiseerbaar.

In dat licht, vind ik het haags model wel een aardige oplossing, waarbij de OOV-taak van de brigade rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid valt van de burgemeester. Met een aparte manager, die de burgemeester vertegenwoordigd.

met de brandweer als facilitaire organisatie. beheert de voertuigen en vaartuigen en gebouwen.

Met duidelijke contracten over het gebruik van de materialen en gebouwen..
De verenigingsmodel heeft in de contracten de status van Ondernemingsraad gekregen.. met inspraak op vele fronten zoals aanschaf materiaal etc.

In ieder geval heeft dat model de mogelijkheid voor verdere proffesionalisering...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #48 Gepost op: 21 september 2004, 14:13:06
Ehm in den haag is de commandant ook de regio commandant maar ze vallen wel gewoon onder brandweer den haag en niet onder regio. De andere brigades in die regio vallen niet direct onder de dezelfde commandant. Het locale brandweerkorps moet er wel voor openstaan anders is het onbegonnen werk.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #49 Gepost op: 24 september 2004, 09:40:37
om mensen in vaste dienst te kunnen voor een strandreddinsgbrigade, moet er wel wat schaalvergroting plaatsvinden. Dus meer fusie's.
Of alles onder de vlag van de brandweerregio.

Echter met werkzaamheden voor deze mensen moet je niet denken aan onderhoud materieel, dat besteed je uit. Wel het coordineren hiervan en het maken van onderhoudsplanning.

Grootste deel van werkzaamheden zal bestaan uit preventieve  en preparatieve dingen zoals de voorlichting over de gevaren van de zee en hoe je deze kan herkennen. Maar vooral contatcen onderhouden met de hulpverleningspartners en oefeningen voorbereiden. Tevens heeft het werven van geschikte mensen voor een vakantiebaan ook de nodige aandacht nodig.
Onderschat niet hoeveel tijd er deze activiteiten gaat zitten, zodra je dit goed wil doen.

Daarbij komt gelijk de vraag of dit mogelijk is binnen een vereniging en kan redned hiervoor wel een bond zijn?
Martijn,

mijn insteek zou een regionale dienst zijn, waarbij gemeente grens overschrijdend en multi-disciplinair gewerkt kan worden en het gehele taken pakket door die dienst uitgevoerd wordt, dus van pro-actie tot repressie. Hierdoor kan met een relatief kleine dienst, onderdeel van . . . . . . , directe besluitvorming genomen worden. Maar ook de invulling naar de operationele dienst is kortlijnig, immers dezelfde personen voeren alle taken uit, van pro-actie tot repressie.
Directe verantwoordelijkheid ligt multi-disciplinair, aangezien reddingsbrigades voor alle OOV organisaties uitvoerd. Dus in mijn ogen bij het hoofd van de veiligheidsregio.

Het ligt niet in mijn bedoeling om een bestuur van een reddingsbrigade buitenspel te zetten, maar laat de vereniging de vereniging zijn, terwijl de "redders" een gezonde hulpverleningsketen partner voor de OOV organisaties en de uiteindelijk zorgvrager zijn.
Elke hulpverlening start met communicatie.