optische en geluidssignalen (OGS) en vrijstellingen politie

Auteur Topic: optische en geluidssignalen (OGS) en vrijstellingen politie  (gelezen 39805 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #10 Gepost op: 10 november 2010, 21:40:23
En hoe zit het wettelijk met gebruik van de busbaan, zonder OGS, met een rustig verkeersbeeld ?

Als je geen dringende taak vervult, dus als je niet gerechtigd bent om met OGS te rijden en je dus ook niet met OGS rijdt, dan mag je alleen van de busbaan gebruiken als de wegbeheerder daar expliciet toestemming voor gegeven heeft of als er een onderbord onder het verkeersbord hangt met een tekst in de trant van:"uitgezonderd hulpdiensten".

De vraag is dan natuurlijk weer waar de grens ligt voor hulpdiensten. Is een voertuig van Sanquin een hulpdienst? Of de dierenambulance? Een rolstoelbus van het Rode Kruis?


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #11 Gepost op: 10 november 2010, 21:41:11
En hoe zit het wettelijk met gebruik van de busbaan, zonder OGS, met een rustig verkeersbeeld ?
De politie heeft daar ontheffing voor, de andere diensten kunnen daar ontheffing voor hebben afhankelijk van de APV (algemene plaatselijke verordening) en bebording.

@Azijnzeikerd, ik raad je aan je te verdiepen in de mogelijke gevolgen. In het onverwachte geval dat het tot een aanrijding komt terwijl je je niet aan de wetgeving houdt, kan je niet alleen je baan verliezen en strafrechtelijk vervolgd worden maar ook een schade cq letselvergoeding moeten betalen die in de tonnen kan lopen.

Het mag simpelweg niet. Hoe mensen het doen moeten ze zelf weten, maar ga het niet aanmoedigen.
Wout


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #12 Gepost op: 10 november 2010, 21:53:57
De politie heeft daar ontheffing voor, de andere diensten kunnen daar ontheffing voor hebben afhankelijk van de APV (algemene plaatselijke verordening) WVW1994 jo. RVV1990 en bebording.

:)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #13 Gepost op: 10 november 2010, 21:59:37
Waar in het wvw of rvv hebben de andere hulpdiensten ontheffing voor het rijden over de busbaan cq busstrook dan Michel?

Relevante RVV artikel:
Citaat
Artikel 81

Busbanen en busstroken waarop het woord «BUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus, een autobus of een tram. Busbanen en busstroken waarop het woord «LIJNBUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus of een tram.
Wout


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #14 Gepost op: 10 november 2010, 22:06:34
En onderdeel van de APV van de gemeente Delft:

Citaat
Artikel 4  Vrijstelling
De bebouwde kom is steeds vrijelijk toegankelijk voor motorvoertuigen van de hulpdiensten politie, brandweer dan wel de ambulance, mits het motorvoertuig als zodanig herkenbaar is en kennelijk gebruikt wordt ten behoeve van de rechtmatige uitoefening van de functie van de bij deze hulpdienst werkzame bestuurder of andere inzittende
Wout


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #15 Gepost op: 10 november 2010, 22:09:12
Waar in het wvw of rvv hebben de andere hulpdiensten ontheffing voor het rijden over de busbaan cq busstrook dan Michel?

Relevante RVV artikel:
Citaat
Artikel 81

Busbanen en busstroken waarop het woord «BUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus, een autobus of een tram. Busbanen en busstroken waarop het woord «LIJNBUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus of een tram.

Nergens, maar men kan dus een ontheffing krijgen van bepaalde artikelen (zoals postbodes die vrij zijn van gordelplicht onder bepaalde voorwaarden). Het bevoegd gezag in deze kan zijn de gemeente, provincie of Rijksoverheid, maar ook een waterschap. Zo heb ik heb hier ook nog mijn oude ontheffingen liggen voor dijkinspectiewerkzaamheden (vrijstelling van het verbod om over fietspaden e.d. te rijden met een auto), die is afgegeven met ondertekening van de dijkgraaf.

En onderdeel van de APV van de gemeente Delft:

Citaat
Artikel 4  Vrijstelling
De bebouwde kom is steeds vrijelijk toegankelijk voor motorvoertuigen van de hulpdiensten politie, brandweer dan wel de ambulance, mits het motorvoertuig als zodanig herkenbaar is en kennelijk gebruikt wordt ten behoeve van de rechtmatige uitoefening van de functie van de bij deze hulpdienst werkzame bestuurder of andere inzittende

Het standaard APV van de VNG, waar veel gemeenten mee werken, regelt niets met betrekking tot vrijstelling van de WVW/RVV. Delft kiest zelf voor aanvullende bepalingen, zo zullen er vast meer gemeenten zij. De vraag is echter met welk doel zij dit doen en wat ze precies bedoelen met 'vrijelijk toegankelijk', aangezien er voor hulpdiensten in andere wetgeving al veel geregeld is. Veelal staat in de APV-artikelen zelf ook of er een ontheffing (vergunning) kan worden gegeven om hiervan af te wijken.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #16 Gepost op: 10 november 2010, 23:34:47
Inderdaad kan de minister vrijstelling verlenen voor de WVW en het RVV, zoals geregeld in artikel 146. De minister heeft naar mijn weten geen vrijstellingen verleend op basis van dit artikel aan de brandweer of ambulance. De andere grond voor vrijstelling is artikel 87 van het RVV. Dit artikel geeft aan dat het bevoegd gezag ontheffing kan verlenen voor een aantal RVV bepalingen. Het bevoegd gezag is nader beschreven in artikel 18 van de WVW, en dat artikel geeft aan dat het bevoegd gezag het overheidsorgaan is dat gaat over het stuk weg dat in haar beheer valt. Dat zijn dus:

  • 'Onze minister' als het gaat om rijkswegen
  • De gedeputeerde staten als het gaat om provinciale wegen
  • Het bestuur van een waterschap als het gaat om wegen in beheer bij het waterschap
  • Het college van B & W als het gaat om lokale wegen
Dat betekent dus dat als er vrijstellingen zijn, deze op basis van een lokale of provinciale verordening uitgegeven zijn (of door een waterschap dus). En uiteraard is die bevoegdheid om een ontheffing te verlenen uiteindelijk terug te herleiden naar de basiswetgeving, dus het WVW met onderliggend het RVV. De ontheffing komt alleen niet rechtstreeks uit het WVW of RVV en zijn niet landelijk geregeld.
Wout


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 11 november 2010, 00:19:51
:)

Gezien het rijgedrag van veel agenten met (on)opvallende politievoertuigen en de vele aanrijdingen die ze jaarlijks veroorzaken of bij betrokken zijn is het zeer wel wenselijk dat de ontheffing voor politieagenten om zonder OGS door rood te rijden en andere ontheffingen (busbaan etc) nodig eens onder de loupe genomen worden door de wetgever...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #18 Gepost op: 11 november 2010, 00:37:01
En jij vindt dat 'hoge' aantal aanrijdingen vreemd? Ik vind het er persoonlijk vrij weinig. Zeker als je kijkt naar de ernst van de aanrijdingen, voor het overgrote deel krasjes en deukjes. Bovendien wordt een ander groot deel zoniet het grootste deel veroorzaakt door andere weggebruikers, al dan niet opzettelijk. Je moet eens een dienst meedraaien. Als jouw chauffeur rijdt, hoeft hij alleen maar op de weg te letten. Wij letten continu op signalementen, andere voertuigen, het gedrag van andere weggebruikers, bijzondere situaties. En dat is als we geen melding hebben... Hebben we die wel, en is daar een signalement bij bekend, dan gaan we actief op zoek. Dat betekent dat we ook wel eens krappere ruimtes met de auto opzoeken. We moeten snel keren om achter een overtreder of crimineel aan te gaan. Enzovoorts.

Lekker makkelijk kritiek leveren van de zijlijn.

ps. Ik rij nog altijd schadevrij.
Wout


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #19 Gepost op: 11 november 2010, 12:09:28
Als jouw chauffeur rijdt, hoeft hij alleen maar op de weg te letten. Wij letten continu op  andere voertuigen, het gedrag van andere weggebruikers, bijzondere situaties.

Ambuchauffeurs ook en voeg daarbij toe, als je met glijdend vervoer bezig bent: spelende kinderen, slingerende fietsers, voertuigen op rotondes (wat gaan ze doen), willen voertuigen mij in gaan halen, waarom pakt die ene auto net de afslag net voor m'n ambulance langs, waarom remmende auto's voor je neus zonder reden enzovoorts.. want je wilt koste wat kost een voorkomen dat je bruusk moet remmen of uit moet wijken. (just my two cents, gewoon een toevoeging)  O0