optische en geluidssignalen (OGS) en vrijstellingen politie

Auteur Topic: optische en geluidssignalen (OGS) en vrijstellingen politie  (gelezen 39669 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #30 Gepost op: 12 november 2010, 11:08:41
Dit wordt weer een zinlose discusie: We zijn toch allemaal de beste chauffeurs en hebben het belangrijkste werk.
Het maakt niet uit of het politie brandweer of een ambulance is, elke tak heeft zijn eigen beperkingen en voordelen. Het valt niet te vergelijken,                                              
SAMEN 1 TAAK. 98uiye
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #31 Gepost op: 12 november 2010, 11:11:42
En alsof mijn collega's  alleen maar ''op de weg '' hoeven te letten. Als het zo makkelijk was.....
Neehoor wij hebben niet te maken met malloten die geen verkeersregels kennen, beroepschauffeurs die gezellig achter de laptop zitten ipv op te letten en snelle zakentypes die vinden dat zij meer haast en voorrang nodig hebben dan onze ambu met spoed...
Ambulances rijden statistisch gezien meer spoed, dus hebben de ambulance-chauffeurs er ook meer ervaring in, daarbij komt dat er vaak naar het incident en ook naar ziekenhuis met spoed gereden wordt als dat nodig is dus dan is de ervaringskans, maar ook de ongevallenkans groter.

Natuurlijk rijden ambulances meer spoed. Maar over het algemeen rijd een ambulance van A naar B met alle bijkomende gekken en situaties. Een politie auto rijdt van A naar B maar zal vlak voor B bijvoorbeeld ineens moeten keren omdat de verdachte net de andere kant op holt, en dat in kleine straatjes etcetera. Soms moet het voertuig even door smalle streegjes of door de berm waar net nog een betonblok blijkt te liggen. Voor de meeste verkeers staandehoudingen moet ik keren. Dat doe ik over het algemeen op een veilige manier maar een klein materieel ongelukje zit in een klein hoekje.

Regelmatig staan wij als afscherming voor jullie op de weg en niet heel zelden kleunt iemand hem erin. Dat is een cijfer dat meegeteld wordt maar in die cijfers zie je niet wie er nu fout zat. Of wil je eventjes achteruit doorsteken door een fietspaadje met prio 1 is iets wat regelmatig gebeurd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 16 november 2010, 19:46:29
PRIO 1 POLITIE HONDENBRIGADE onderweg naar een vechtpartij in Rotterdam-Noord

Bron zhz112


Mooi en goed voorbeeld van een spoedrit zonder herrie
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #33 Gepost op: 16 november 2010, 19:54:01
PRIO 1 POLITIE HONDENBRIGADE onderweg naar een vechtpartij in Rotterdam-Noord

Bron zhz112


Mooi en goed voorbeeld van een spoedrit zonder herrie
Met alle respect, wat is dat voor debiel op 0:15?
Als ie door zijn enkel gaat of mis stapt is ie hondenvoer.  :-X


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #34 Gepost op: 16 november 2010, 20:01:50
Even terzijde, maar volgens mij is OGS dan wel een algemeen aanvaarde afkorting , maar niet een consequente.
Het zou volgens mij moeten zijn:
- OAS, of
- LGS


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #35 Gepost op: 16 november 2010, 21:26:46
Met alle respect, wat is dat voor debiel op 0:15?
Als ie door zijn enkel gaat of mis stapt is ie hondenvoer.  :-X

Naar mijn idee had de debiel mogelijk niet overgestoken als de sirene had geloeid. De politiewagen houd bij het zebrapad wel heel duidelijk snelheid in, dus in de auto weten ze heel goed dat ze rekening moeten houden dat anderen ze niet opmerken... O0

Er kan natuurlijk een hele goede reden zijn om geen sirene te voeren, dus die discussie kan wat mij betreft uit blijven. 98uiye
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #36 Gepost op: 16 november 2010, 21:30:33
Even terzijde, maar volgens mij is OGS dan wel een algemeen aanvaarde afkorting , maar niet een consequente.
Het zou volgens mij moeten zijn:
- OAS, of
- LGS

OGS is Optische en Geluids Signalen, dekt de lading vrij accuraat denk ik zo. wellicht dat ze er en/of van kunnen maken...

Hoe had jij OAS of LGS uitgeschreven dan?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #37 Gepost op: 17 november 2010, 01:15:18
OGS is Optische en Geluids Signalen, dekt de lading vrij accuraat denk ik zo. wellicht dat ze er en/of van kunnen maken...

Hoe had jij OAS of LGS uitgeschreven dan?
Uit oogpunt van consequentheid og congruentie zo men wil:
- Optische en Akoestische Signalen, of
- Licht- en Geluidssignalen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #38 Gepost op: 17 november 2010, 18:18:32
Naar mijn idee had de debiel mogelijk niet overgestoken als de sirene had geloeid. De politiewagen houd bij het zebrapad wel heel duidelijk snelheid in, dus in de auto weten ze heel goed dat ze rekening moeten houden dat anderen ze niet opmerken...

Ik denk dat hij de vent bedoeld die echt vlak naast de rijbaan staat vlak voordat de VOP in beeld komt. En dat zijn de types die spotters een slechte naam geven want hier zit ik niet op te wachten als ik met spoed rij.
En hoewel dit een prima oversteek was, was de chauffeur wel extra de klos geweest als hij een aanrijding had gehad met een voetganger omdat hij geen voorrangsvoertuig meer is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #39 Gepost op: 17 november 2010, 18:23:08
En hoewel dit een prima oversteek was, was de chauffeur wel extra de klos geweest als hij een aanrijding had gehad met een voetganger omdat hij geen voorrangsvoertuig meer is.

Een voorbeeldrit vanuit de rij-opleiding, stevig aanremmen, stapvoets aanrijden en wanneer je zeker weet dat het vrij is, gas er weer op ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !