Aannemers t.b.v. Incident Management

Auteur Topic: Aannemers t.b.v. Incident Management  (gelezen 14627 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 11 november 2010, 15:16:33
Beste forummers,

Hierbij een topic over onderaannemers voor incident management. Daarmee doel ik op bedrijven als Wilchem in de regio Rotterdam, die afzettingen en afschermingen verzorgen bij de grotere incidenten op rijkswegen.

Ik ben ten eerste benieuwd welke onderaannemers er in het land actief zijn.

Ten tweede wat de taakverdeling is tussen deze onderaannemers en rijkswaterstaat. Wat doet Rijkswaterstaat zelf en wat besteden ze uit?

Andere vragen zijn hier uiteraard ook welkom :)


Ter illustratie nog een plaatje van Wilchem:


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2010, 15:50:01
Onderaanemers zijn gecontracteerd door Rijkswaterstaat om bij grote incidenten zo snel mogelijk een statische afzeting te plaatsen ( Dit geldt dan wel voor de grotere incidenten met een lange restduur. ).

Dit is om te zorgen dat de Weginspecteurs zich kunnen gaan richten op andere taken binnen het IM+ en het opnemen van schade's c.q. reinigen van wegdek.

Tevens is het een veilig idee dat er een vrachtwagen met een BOTS achter je staat, dat biedt toch wat meer body dan een Navara.

Welke bedrijven dat allemaal zijn, dat is per gebied verschillend.

Dus eigenlijk om je vraag direct te beantwoorden; De aannemer is ingehuurd om de buffer statisch te maken, verder doet de Weginspecteur alles nog zelf. O0
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2010, 21:47:19
Andere vragen zijn hier uiteraard ook welkom :)

Nou, das mooi 0098 In hoeverre zijn deze onderaannemers vrijgesteld van verkeersregels? Werd een tijdje ingehaald door een botsabsorber welke op weg was naar een ongeval met een vrachtwagen op de A67... Ik reed zelf met de vrachtwagen 90 op de teller en de botsabsorber had absoluut geen problemen mij in te halen, schat dat deze tegen de 100 heeft gereden.

Zijn hier vrijstellingen voor?

Ik kom in het Voertuigreglement namelijk alleen dit tegen:

Citaat
6.
De in het vierde lid bedoelde verplichting geldt niet voor:
a. motorrijtuigen als bedoeld in artikel 29 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ;
b. motorrijtuigen waarvan, naar het oordeel van degene die met de afgifte van kentekenbewijzen is belast:
1°. het gebruiksdoel zich verzet tegen het aanbrengen van een snelheidsbegrenzer;
2°. de door de constructie bepaalde maximumsnelheid minder bedraagt dan de in richtlijn 92/6/EEG voor het desbetreffende motorrijtuig voorgeschreven afstelsnelheid;
c. motorrijtuigen waarvan, naar het oordeel van degene die met de afgifte van kentekenbewijzen is belast, door de aanvrager van een kentekenbewijs aannemelijk wordt gemaakt dat het motorrijtuig gebruikt wordt:
1°. door een openbare dienst, uitsluitend binnen de bebouwde kom;
2°. voor wetenschappelijke proefnemingen op de weg.

waarbij artikel 29 zoals in lid A genoemd verwijst naar onderstaand artikel:

Citaat
Artikel 29
1.
Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2.
De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.
3.
Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2010, 09:02:45
Zover ik weet NIET.

Ze hebben in ieder geval geen ontheffing van RVV.

Dus bij een snelheidscontrole krijgt ook hij hem gewoon thuis gestuurd. Hetzelfde geldt voor de medewerkers van de aannemers.

Maar het is wel op sommige locaties zo, dat er bepaalde voertuigen gebruik van de Vluchtstrook mogen rijden. Dit wordt dan aangegeven met bebording.
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2010, 20:29:58
Zover ik weet NIET.

Ze hebben in ieder geval geen ontheffing van RVV.

Dus bij een snelheidscontrole krijgt ook hij hem gewoon thuis gestuurd. Hetzelfde geldt voor de medewerkers van de aannemers.

Maar het is wel op sommige locaties zo, dat er bepaalde voertuigen gebruik van de Vluchtstrook mogen rijden. Dit wordt dan aangegeven met bebording.

Ok, duidelijk. Dan zal het wel ingecalculeerd bedrijfsrisico heten op de balans ::)

Weet van een bevriende berger net over de grens in Duitsland dat zij met de bergingsauto's wel vrijgesteld zijn van snelheidsbegrenzer en tachograaf op het moment dat ze door de politie worden opgeroepen. Al hun bergingsvoertuigen zijn wel verplicht uitgerust van een black-box en de snelheidsbegrenzer is met een schakelaar uit te schakelen. Deze moet er dus als ze niet in opdracht van de politie naar een ongeval op weg zijn wel op staan.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2010, 22:33:39
Maar het is wel op sommige locaties zo, dat er bepaalde voertuigen gebruik van de Vluchtstrook mogen rijden. Dit wordt dan aangegeven met bebording.

Hebben ze die ontheffing niet standaard, als er sprake is van een opdracht?
Als zo'n bedrijf achteraan moet aansluiten in de file, kan het immers nog wel even duren voor ze ter plaatse zijn.

Welke bedrijven dat allemaal zijn, dat is per gebied verschillend.

Bedankt voor je uitleg :)
Puur uit nieuwsgierigheid: zou je een aantal van die bedrijven kunnen noemen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #6 Gepost op: 14 november 2010, 11:39:49
In de regio Zwolle werkt RWS volgens mij samen met o.a. Van der Kolk Zwolle en Nienhuis uit Heerenveen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #7 Gepost op: 14 november 2010, 13:43:15
In het kader van IM heeft de (onder)aannemer de beschikbaarheid over een ontheffing voor wat kleine dingetjes, zoals het rijden over de vluchtstrook. Uiteraard bedoeld om in geval van file toch met de verkeersmaatregelen bij de incidentlocatie te kunnen komen. Dat is overigens niet anders voor de bergingsdienst, de STI deskundige en eventuele andere partijen.

Voor district Twente-Achterhoek worden de IM-afzettingen momenteel geplaatst door Olde Kalter uit Hengelo. Dat betreft de N18 tot ver in de Achterhoek, de A1 tot ongeveer Bathmen, de A35/N35 tot ergens bij Raalte en de N36 (en heel misschien nog een stukje N34 maar volgens mij is die tegenwoordig provinciaal).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #8 Gepost op: 15 november 2010, 21:20:16
Ik ken er nog een uit Werkendam, de Jong incident managment kijk ook eens op www.milieuongevallen.nl
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #9 Gepost op: 15 november 2010, 22:18:27
Ik ken er nog een uit Werkendam, de Jong incident managment kijk ook eens op www.milieuongevallen.nl
Voor het IM gedeelte, zie:
http://www.milieuongevallen.nl/grond-weg-waterbouw/verkeerstechniek