Aannemers t.b.v. Incident Management

Auteur Topic: Aannemers t.b.v. Incident Management  (gelezen 14598 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #20 Gepost op: 6 februari 2011, 23:01:55
Die staat ook in verkeersregelaar voertuigen :)

In het zuiden van het land rijdt dacht ik ook nog een bedrijf met wagens die er uitzien als RWS wagens. Dezelfde gele basiskleur en de groene striping die RWS een aantal 'generaties' geleden gebruikte. Wie iemand welk bedrijf dat is?

het kan hoka zijn  kijk maar op http://www.hoka.nl/
bij het logo zijn diverse foto's te zien ook z'n auto.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #21 Gepost op: 25 februari 2011, 13:49:07
Zelf een bedrijf hebbende in de wegafzettingen kan ik 1 ding vooropstellen, Voertuigen die lijken op overheidsvoertuigen en die ook dusdanig gebruikt worden kan het kentekenbewijs deel 1 van worden ingevorderd tot de gelijking van het voertuig is ongedaan gemaakt maar tevens bestaat de mogelijkheid tot in beslagname van het voertuig.

IM bedrijven en Onder Aannemers van RWS hebben ontheffingen voor vluchtstrook en meerdere gedeelten van het rvv. Deze ontheffing is op basis van  de beschikking van 23 februari 200, kenmerk DGP/VI/U.00.00731.

Bergings auto's en Botsabsorbers gebruikt voor het IM hebben geen tachograaf en/of snelheidsbegrenzer plicht, echter voor opvolgende werkzaamheden zoals bijv een berger vanaf haar standplaats een voertuig vervoeren naar een garage wel zo ook een botsabsorber die voor wegonderhoud onderweg is (deze hoeft echter dan nog steeds geen tachograaf te gebruiken).

Tachograaf plicht is namelijk niet verplicht bij voertuigen die worden ingezet bij IM en zijn ingericht voor het onderhoud en de aanleg van wegen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #22 Gepost op: 25 februari 2011, 22:54:27
Bergings auto's en Botsabsorbers gebruikt voor het IM hebben geen tachograaf en/of snelheidsbegrenzer plicht, echter voor opvolgende werkzaamheden zoals bijv een berger vanaf haar standplaats een voertuig vervoeren naar een garage wel zo ook een botsabsorber die voor wegonderhoud onderweg is (deze hoeft echter dan nog steeds geen tachograaf te gebruiken).

Tachograaf plicht is namelijk niet verplicht bij voertuigen die worden ingezet bij IM en zijn ingericht voor het onderhoud en de aanleg van wegen.



kun je dit onderbouwen d.m.v. wetgeving? (just curious)
Zover ik begrijp is een botsabsorber een "gewone" vrachtwagen en hebben zij geen ontheffing voor de tacho of ATW.
Ben erg nieuwsgierig waar en hoe dit wettelijk geregeld is ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2011, 00:39:50
Beste M Frankena

Dit is geregeld in het rvv, het artikelnummer moet ik je schuldigblijven want ik heb het boek nu niet bij de hand.

Maar een botsabsorber is een voertuig ingericht voor het onderhoud en/of aanleg van wegen. Op het moment dat de botsabsorber word verwijderd dan is het een normale vrachtauto en moet hij wel aan de tachoplicht voldoen.

Er zijn ook aannemers die de wet uitstrekken door een laadbak te monteren en daar andere goederen in meemenem anders dan benodigd voor de afzetting. Zoals bijv. een Ribmob of vangrail materialen, deze auto's zijn dan ook niet vrijgesteld.

Als ik van het weekeinde tijd heb zal ik het artikelnummer voor je opzoeken en toesturen maar op dit moment ben ik bijna elke nacht op de a1/a6/a10 te vinden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2011, 00:50:32

Dit is geregeld in het rvv, het artikelnummer moet ik je schuldigblijven want ik heb het boek nu niet bij de hand.


Nee is niet het RVV1990. Maar de volgende verordening:

http://www.ivw.nl/Images/Verordering_561-2006%20Rij_en_rusttijden_april_2007_NL_tcm5-16116_tcm247-277193.pdf

En dan wel artikel 3. En daar in staat dat de volgende voertuig categorieën niet tachograafplichtig zijn:

Deze verordening is niet van toepassing op wegvervoer door:
a) voertuigen die gebruikt worden voor geregelde diensten
van personenvervoer over een traject van niet meer dan
50 km;

b) voertuigen waarvan de toegestane maximumsnelheid niet
meer dan 40 km per uur bedraagt;

c) voertuigen van, of zonder bestuurder gehuurd door, de
strijdkrachten, civiele bescherming, brandweer en
korpsen voor de handhaving van de openbare orde
voorzover het vervoer plaatsvindt in het kader van de
taak waarmee deze organen zijn belast en onder hun
controle valt;

d) voertuigen, met inbegrip van voertuigen gebruikt bij
niet-commerciële vervoersoperaties met betrekking tot
humanitaire hulp, die gebruikt worden in noodsituaties
of voor reddingsoperaties;

e) speciaal voor medische doeleinden gebruikte voertuigen;

f) voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor reparaties en
wegslepen, binnen een straal van 100 km rond hun
standplaats;

g) voertuigen die op de weg worden beproefd met het oog
op de technische ontwikkeling, reparatie of onderhoud,
en nieuwe of vernieuwde voertuigen die nog niet in
gebruik zijn genomen;

h) voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden
gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer en
waarvan de toegestane maximummassa niet meer dan
7,5 ton bedraagt;

i) commerciële voertuigen die krachtens de wetgeving van
de lidstaat waar ermee wordt gereden een historisch
statuut hebben, en die voor niet-commercieel vervoer
van personen of goederen worden gebruikt.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2011, 01:17:16
Bedankt idd je hebt gelijk ik was abuis
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2011, 19:15:36
Ik lees daar niets over voertuigen ingericht t.b.v. onderhoud of aanleg van wegen. Moet een botser nu wel of geen tachograaf gebruiken?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2011, 20:11:36
Ik lees daar niets over voertuigen ingericht t.b.v. onderhoud of aanleg van wegen. Moet een botser nu wel of geen tachograaf gebruiken?

Had ik ook nergens gelezen. Maar ik denk dat de bots absorber geen tachograaf hoeft te gebruiken om dat deze geen goederen vervoerd... En tachograaf is alleen verplicht(uitgezonderd de gevallen aan de bovenzijde vermeld) bij goederen vervoer..... Denk dat daar de clou zit 098uo


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2011, 23:08:21
Had ik ook nergens gelezen. Maar ik denk dat de bots absorber geen tachograaf hoeft te gebruiken om dat deze geen goederen vervoerd... En tachograaf is alleen verplicht(uitgezonderd de gevallen aan de bovenzijde vermeld) bij goederen vervoer..... Denk dat daar de clou zit 098uo

Nee, dat is niet juist. Een tacho is verplicht voor een voertuig met een maximaal toegestane massa van 3500kg of hoger.
(het zal niet helemaal kloppen qua tekst, maar goed...)
[edit] en elke bots moet minimaal een totaalgewicht van 8000kg hebben ( Me looks at collega's::: toch???)

Dit genoemde artikel ontheft het voertuig als zijnde bots nog steeds niet, hij heeft immers wel degelijk laadvermogen. Zeker de "bakwagens" die als bots gebruikt worden. Ben echt benieuwd hoe het nu precies zit en zal het morgen eens uitzoeken bij ons.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #29 Gepost op: 28 februari 2011, 12:01:36
Nee, dat is niet juist. Een tacho is verplicht voor een voertuig met een maximaal toegestane massa van 3500kg of hoger.
(het zal niet helemaal kloppen qua tekst, maar goed...)
[edit] en elke bots moet minimaal een totaalgewicht van 8000kg hebben ( Me looks at collega's::: toch???)

Er worden nu twee dingen door elkaar bedoeld/gebruikt en om die twee woorden gaat het ook.

1 voertuigverplichtingen is idd een tachograaf aanwezig want het blijft een voertuig of samenstel van voertuigen bedoeld voor vervoer boven 3500kg.
2 de verplichting om hem ook daadwerkelijk te gebruiken.

voorbeeld: een kraanauto(vrachtauto met een kraan op de laadruimte) moet wel een tachograaf hebben want anders mag ie niet worden type goedgekeurd maar de chauffeur hoeft hem niet te gebruiken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.