Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)

Auteur Topic: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)  (gelezen 7987 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2011, 20:35:29
Een kleine aanvullende vraag mijnerzijds, hoe zit het met de code 95 verplichting op het rijbewijs c/d en daarbij behorende e?

Ik ben er met de TMA van vrijgesteld omdat het een voertuig ingericht voor onderhoud van wegen is, echter staat er niets over de voertuigen die zijn ingericht speciaal als HV voertuig.
vb. berger onderweg naar een berging is vrijgesteld ook op de weg terug. Maar bij het natransport is hij wel weer verplicht hem te onderhouden.

Dus is mijn vraag een haakarm- bergings- of materiaalvrachtauto van de hulpdiensten onderweg van en naar een incident weet ik dat ze zijn vrijgesteld. Maar voor het rijden bijv. van standplaats naar een andere standplaats moet de chauffeur dan wel voldoen aan die code 95?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2011, 12:46:53
Een kleine aanvullende vraag mijnerzijds, hoe zit het met de code 95 verplichting op het rijbewijs c/d en daarbij behorende e?

Ik ben er met de TMA van vrijgesteld omdat het een voertuig ingericht voor onderhoud van wegen is, echter staat er niets over de voertuigen die zijn ingericht speciaal als HV voertuig.
vb. berger onderweg naar een berging is vrijgesteld ook op de weg terug. Maar bij het natransport is hij wel weer verplicht hem te onderhouden.

Dus is mijn vraag een haakarm- bergings- of materiaalvrachtauto van de hulpdiensten onderweg van en naar een incident weet ik dat ze zijn vrijgesteld. Maar voor het rijden bijv. van standplaats naar een andere standplaats moet de chauffeur dan wel voldoen aan die code 95?

Nee hoeft niet:

Vrijstellingen code 95 - Europa
Vrijstellingen geldige code vakbekwaamheid in Europa
Als u als chauffeur buiten Nederland komt, dan moet u er rekening mee houden dat vrijstellingen minder ruim kunnen zijn. De vrijstelling die in Europa gelden zijn:

Voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur.
Voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer en diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde. Voertuigen die op de weg worden getest in verband met technische verbeteringen, reparatie of onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht.
Voertuigen die worden gebruikt bij noodtoestanden of worden ingezet voor reddingsoperaties.
Voertuigen die worden gebruikt tijdens autorijlessen met het oog op het behalen van een rijbewijs of het in artikel 6 en artikel 8, eerste lid, van de Richtlijn vakbekwaamheid bestuurders bedoelde getuigschrift.
Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privé-doeleinden.
Voertuigen die materieel of uitrusting vervoeren die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft, mits het rijden met het voertuig niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.


Bron: http://www.ivw.nl/onderwerpen/bus/chauffeurs/vereiste_documenten/Vrijstellingen_code_95_internationaal/
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”