Eindelijk goed nieuws voor First Responders

Auteur Topic: Eindelijk goed nieuws voor First Responders  (gelezen 2614 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Gepost op: 18 augustus 2004, 00:36:56
Citaat
Gemert-Bakel mag gebruik maken van 'first responders'
Brandweerlieden mogen toch eerste hulp verlenen

Dinsdag 17 augustus 2004, DEN HAAG - Speciaal daartoe opgeleide brandweerlieden mogen in noodgevallen worden ingezet om medische hulp te verlenen. Dit schrijft minister Hoogervorst (Volksgezondheid) dinsdag in een brief aan Hulpverleningsregio Zuid-Oost Brabant. De alarmcentrale van Gemert-Bakel had al een dergelijke afspraak met de brandweer. De Inspectie voor de Gezondheidszorg was echter tegen het inzetten van niet-medisch personeel.

De Inspectie tikte de Brabantse centrale meldpost herhaaldelijk op de vingers. De hulpverleners, zogeheten 'first responders', komen vaak al voor de ambulance ter plaatse, maar mochten tot nu toe niet eerste hulp verlenen. Deze hulp kan soms levensreddend zijn. Zo gauw de ambulance arriveert, nemen zij de hulp over van de brandweer. De hulpdienst van Gemert-Bakel hadden speciaal opgeleide brandweermensen die tegelijk met de ambulances uitrukten. Omdat zij sneller (binnen 4,3 minuut gemiddeld) ter plaatse zijn, verlenen zij hulp tot de ambulance of een arts arriveert. De Inspectie voor de Gezondheidszorg was echter tegen het inzetten van niet-medisch personeel voor professionele gezondheidszorg en tikte de Brabantse centrale meldpost herhaaldelijk op de vingers. Burgemeester J. van Maasakkers van Gemert-Bakelwas echter niet van plan ermee te stoppen, zolang de ambulances er niet op tijd waren. Inmiddels erkent de minister dat ambulances in de regio de norm van maximaal 15 minuten aanrijtijd niet halen. Hoogervorst is daarom van mening dat de brandweerlieden toch mogen worden ingezet, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Die voorwaarden worden momenteel nog uitgewerkt.

© Eindhovens Dagblad




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2004, 14:15:20
hierbij de linken op de site  VWS..

http://www.minvws.nl/nieuwsberichten/cz/inzet-brandweer-bij-noodhulpverlening-toegestaan.asp

http://www.minvws.nl/images/2507725B_tcm10-53670.pdf

zucht.. Net of BLS-vrijwilligers, first responders geen goede kwaliteit kunnen leveren..
Alleen om dat ze geen zorg instelling zijn.. ???

Het gaat eigenlijk dus alleen om geld.. Meer geld voor de ambulancezorg.. en VWS en de zorg verzekeraars wijzen naar elkaar..

Volgens mij hebben we in Nederland voldoende vrijwilligers die zeer proffesioneel werken.. en de meeste brandweer firstresponders leveren zeer goede kwaliteit.. Natuurlijk in een minimale standaard eis voor First Responders zinvol.. En dat is naar mijn inziens meer als standaard EHBO..


Robert

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 september 2004, 21:50:38
Ach Peter, wat maakt het uit. Ik las vanmorgen in de Volkskrant dat naast de senseo koffiemachine  de huisAED te koop is van Philips. In Amerika zijn er al veel van verkocht. De techniek kost straks niets meer. Een schrale troost: de cijfers van overleven na een cardiaal probleem op termijn verschillen nauwelijks met 20 jaar geleden. Maar moo ;)i toch dat onze Philips er geld aan gaat verdienen!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 11 september 2004, 18:14:01
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

De minister benadrukt dat er met de inzet van FR groepen, de reactietijd van de RAV niet mag toenemen.
De GMC blijft gewoon ambulances sturen, het slachtoffer krijgt alleen meer kansen ?

Hoe zou hij toch op dat idee komen ?